הלכה ליום שני ט' ניסן תשפ"א 22 במרץ 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

פלור בת מרים ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

ערב פסח שחל להיות בשבת

הזכרנו, שהשנה (תשפ"א), יחול ערב פסח בשבת. וכעת נסביר מה נוכל לאכול בסעודות השבת הקרובה.

סעודת ליל שבת
בסעודת ליל שבת של ערב פסח, מותר עדיין לאכול חמץ, שהרי לא הגיע זמן איסור אכילת חמץ. וכן מותר לאכול מצה, שכל מה שאמרו חז"ל שאדם לא יאכל מצה בערב פסח, אין האיסור נוהג אלא מהבוקר של יום ארבעה עשר (כלומר, שבת בבוקר), אבל בליל י"ד בניסן מותר לאכול מצה.

סעודת שחרית של שבת
אולם בסעודת הבוקר של שבת, כבר חל איסור אכילת חמץ, (בירושלים בשעה עשר וארבע עשרה דקות), ולכן אין לאכול חמץ בסעודה זו, אלא אם כן קמים להתפלל השכם בבוקר, שאז ניתן להספיק להגיע הביתה ולעשות סעודה עם פת לפני זמן איסור אכילת חמץ. ובזמנינו רבים נוהגים להתפלל השכם בבוקר בשבת שכזו, כדי שיוכלו לאכול חמץ בסעודת הבוקר של שבת. (אבל לאכול מצה, אי אפשר בשום אופן בסעודת הבוקר, כי מזמן זריחת השמש אסור לאכול מצה בערב פסח).

לאחר הסעודה, יזהרו להצניע מיד את כל כלי החמץ במקום מיוחד, וינערו את המפה מפרורי החמץ אל פח האשפה שמחוץ לבית. וכן ינקו היטב מיד בכל מקום שיש בו פרורי חמץ. ואם נשארו פרוסות שלימות מן הלחם, יפוררם עד שלא ישאר בכל אחד מהם אלא פחות מכזית. וינהג בהם כשאר הפירורים, שישליכם מביתו לאשפה שמחוץ לבית.

וצריך לטאטא את רצפת הבית,  כדי שלא ישאר אפילו משהו של חמץ, ויזרוק את כל החמץ לפח האשפה, וירחץ ידיו היטב, וכן ירחץ פיו היטב במים, שלא ישאר שום פרור חמץ.

לאחר הסעודה יבטל החמץ ויאמר: "כל חמירא דאיכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה, דביערתיה ודלא ביערתיה ליבטיל ולהוי כעפרא דארעא" (כל החמץ ושאור שיש ברשותי בין שראיתיו  ובין שלא ראיתיו בין שביערתיו ובין שלא ביערתיו  יתבטל ויהיה כעפר הארץ).

ומחר נביא בעזרת ה' פתרונות טובים לאכילת הסעודות בשבת זו.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום רב!
השנה שערב פסח חל בשבת,האם מצה שמורה רכה לליל הסדר היא מוקצה מחמת חסרון כיס ואי אפשר לטלטל מהמקפיא לבחוץ או שנאמר ,כמו ששמעתי היום ברדיו חרדי מרב מפורסם מסוים, שמכיוון שזה לא אוכל כרגע בשבת עצמה וגם לא כלי -זה נחשב מוקצה מחמת גופו ויהיה אפשר להוציא בשבת מהמקפיא ע"י הנחת דבר היתר עליה כגון :חסה וכדומה? אודה באם הרב ירחיב ומהי דעת מרן זצ"ל?
מצה שמורה איזה מוקצה ט' ניסן תשפ"א / 22 במרץ 2021

אסור לטלטל בשבת הקרובה את המצה המיוחדת לליל הסדר, אבל אם מניח עליה חסה וכדומה, רשאי לטלטלה.   

האם מותר לקחת מצת מכונה שלימה לטבול אותה בביצה מקושקשת ואז לשים בתנור לאפייה נוספת -להוציא אותה שלימה כמובן -ולברך על זה המוציא לחם מן הארץ בכל סעודות שבת כולל סעודה שלישית ? ט' ניסן תשפ"א / 22 במרץ 2021

לא, אין לעשות כן. רק בישול או טיגון מוציא את המצה מן האיסור לאכלה בערב פסח. אבל אפיה, אפילו עם ביצים וכדומה, אינם מתירים אותה באכילה. כן כתב במשנה ברורה ואור לציון ח"ג ועוד.   

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה