הלכה ליום שני ט' ניסן תשפ"א 22 במרץ 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

פלור בת מרים ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

ערב פסח שחל להיות בשבת

הזכרנו, שהשנה (תשפ"א), יחול ערב פסח בשבת. וכעת נסביר מה נוכל לאכול בסעודות השבת הקרובה.

סעודת ליל שבת
בסעודת ליל שבת של ערב פסח, מותר עדיין לאכול חמץ, שהרי לא הגיע זמן איסור אכילת חמץ. וכן מותר לאכול מצה, שכל מה שאמרו חז"ל שאדם לא יאכל מצה בערב פסח, אין האיסור נוהג אלא מהבוקר של יום ארבעה עשר (כלומר, שבת בבוקר), אבל בליל י"ד בניסן מותר לאכול מצה.

סעודת שחרית של שבת
אולם בסעודת הבוקר של שבת, כבר חל איסור אכילת חמץ, (בירושלים בשעה עשר וארבע עשרה דקות), ולכן אין לאכול חמץ בסעודה זו, אלא אם כן קמים להתפלל השכם בבוקר, שאז ניתן להספיק להגיע הביתה ולעשות סעודה עם פת לפני זמן איסור אכילת חמץ. ובזמנינו רבים נוהגים להתפלל השכם בבוקר בשבת שכזו, כדי שיוכלו לאכול חמץ בסעודת הבוקר של שבת. (אבל לאכול מצה, אי אפשר בשום אופן בסעודת הבוקר, כי מזמן זריחת השמש אסור לאכול מצה בערב פסח).

לאחר הסעודה, יזהרו להצניע מיד את כל כלי החמץ במקום מיוחד, וינערו את המפה מפרורי החמץ אל פח האשפה שמחוץ לבית. וכן ינקו היטב מיד בכל מקום שיש בו פרורי חמץ. ואם נשארו פרוסות שלימות מן הלחם, יפוררם עד שלא ישאר בכל אחד מהם אלא פחות מכזית. וינהג בהם כשאר הפירורים, שישליכם מביתו לאשפה שמחוץ לבית.

וצריך לטאטא את רצפת הבית,  כדי שלא ישאר אפילו משהו של חמץ, ויזרוק את כל החמץ לפח האשפה, וירחץ ידיו היטב, וכן ירחץ פיו היטב במים, שלא ישאר שום פרור חמץ.

לאחר הסעודה יבטל החמץ ויאמר: "כל חמירא דאיכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה, דביערתיה ודלא ביערתיה ליבטיל ולהוי כעפרא דארעא" (כל החמץ ושאור שיש ברשותי בין שראיתיו  ובין שלא ראיתיו בין שביערתיו ובין שלא ביערתיו  יתבטל ויהיה כעפר הארץ).

ומחר נביא בעזרת ה' פתרונות טובים לאכילת הסעודות בשבת זו.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום רב!
השנה שערב פסח חל בשבת,האם מצה שמורה רכה לליל הסדר היא מוקצה מחמת חסרון כיס ואי אפשר לטלטל מהמקפיא לבחוץ או שנאמר ,כמו ששמעתי היום ברדיו חרדי מרב מפורסם מסוים, שמכיוון שזה לא אוכל כרגע בשבת עצמה וגם לא כלי -זה נחשב מוקצה מחמת גופו ויהיה אפשר להוציא בשבת מהמקפיא ע"י הנחת דבר היתר עליה כגון :חסה וכדומה? אודה באם הרב ירחיב ומהי דעת מרן זצ"ל?
מצה שמורה איזה מוקצה ט' ניסן תשפ"א / 22 במרץ 2021

אסור לטלטל בשבת הקרובה את המצה המיוחדת לליל הסדר, אבל אם מניח עליה חסה וכדומה, רשאי לטלטלה.   

האם מותר לקחת מצת מכונה שלימה לטבול אותה בביצה מקושקשת ואז לשים בתנור לאפייה נוספת -להוציא אותה שלימה כמובן -ולברך על זה המוציא לחם מן הארץ בכל סעודות שבת כולל סעודה שלישית ? ט' ניסן תשפ"א / 22 במרץ 2021

לא, אין לעשות כן. רק בישול או טיגון מוציא את המצה מן האיסור לאכלה בערב פסח. אבל אפיה, אפילו עם ביצים וכדומה, אינם מתירים אותה באכילה. כן כתב במשנה ברורה ואור לציון ח"ג ועוד.   

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


אכילה בלא נטילת ידים

בהלכה הקודמת ביארנו שאין להקל לבטל נטילת ידים שקודם אכילת לחם, ואפילו אם אינו נוגע בידיו בפת, כגון שאוחז את הפת באמצעות כפפות או מפית וכדומה, גם כן אין להקל בזה לבטל תקנת רבותינו, והעושה כן מבטל תקנת נטילת ידים. ובסוף דברינו כתבנו שעדין ישנו אופן שבו יש להקל בזה לאכול על ידי מפית, וכמו שנבאר. בגמ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה