הלכה ליום שני ח' אדר ב תשפ"ד 18 במרץ 2024

מתנות לאביונים - מגילת אסתר וברכת הלבנה

במוצאי השבת הקרובה, יהיה עלינו לקרוא מגילת אסתר, ובמקום שרוב הקהל לא בירכו ברכת הלבנה, צריך להקדים את ברכת הלבנה למקרא מגילה, לכן, לאחר שיאמרו חצי קדיש שאחרי תפילת העמידה, יאמרו שובה ה' עד מתי וכו', ויהי נועם וכו', יושב בסתר וכו', עד ואתה קדוש. ואז יצאו מבית הכנסת לברך ברכת הלבנה, וכשיחזרו יברכו "בורא מאורי האש" על האש, ואז יקראו המגילה כפי שעושים בכל שנה. ונכון שהשליח ציבור יניח את המגילה שלו מחוץ לבית הכנסת, עד לאחר ברכת הלבנה, שאז יכנס איתה לבית הכנסת. והסכים לפסק זה הגאון מרן הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א. (נודע ביהודה קמא (או"ח סימן מא). ומה שכתבנו שיניח המגילה בחוץ, עיין שנות חיים סי' קלא). 

- - - - - - - - - - -

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה.

מה צריך לתת?
מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים.

כמה צריך לתת?
ירא שמים יתן מתנות לאביונים בעין יפה ובסבר פנים יפות, והנה שכרו ופעולתו לפניו. וכמה הוא חיוב מתנות לאביונים?, הנה מעיקר הדין אין קצבה במעות פורים, כי מן הדין די בנתינת פרוטה, שהוא סכום הקטן שיש בכל מקום (וכגון בארץ ישראל מטבע של חצי שקל וכדומה), ומכל מקום כאמור, עדיף להרבות במתנות לאביונים, מלהרבות בסעודת פורים ובמשלוח מנות. ועל כל פנים נכון שלא יפחות מסכום שיוכל האביון לעשות ממנו סעודת פורים.

החילוק בין משלוח מנות למתנות לאביונים
ביארנו שיש לתת את המשלוח מנות, באופן שהמקבל ידע ממי קיבל את המנות, והנותן ידע למי נותן. וזאת משום שטעם המצוה של משלוח מנות, הוא בכדי להרבות אהבה ואחוה בין בני אדם. אולם לענין מתנות לאביונים אין הדין כן, אלא רשאי לתת את המתנות באופן שהאביון לא ידע ממי קיבל, וכן הנותן לא ידע למי נותן.

וכן במשלוח מנות, יש לתת מנות ממש, כלומר, דברי מאכל ומשקה, מה שאין כן במתנות לאביונים, שיכול לתת לאביונים מעות, שיוכל לקנות מהם את צרכי הסעודה.

חשיבות מתנות לאביונים
וכתב הרמב"ם (הלכות מגילה פרק ב), חייב אדם לשלוח לחברו שתי מנות בשר, או שני מיני תבשיל, או שני מיני אוכלים (מאכלים), שנאמר: ומשלוח מנות איש לרעהו, שתי מנות לאיש אחד, וכל המרבה לשלוח לרעים הרי זה משובח. וחייב לחלק לעניים מעות או מיני אכלים ביום הפורים, לא פחות משני עניים, שנותן לכל אחד מתנה אחת, שנאמר: ומתנות לאביונים. ומוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים יותר מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לחברים, שאין שמחה גדולה מפוארה יותר מלשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים הללו, הרי הוא דומה לשכינה, שנאמר: "להחיות רוח שפלים ולהחיות נפש נדכאים".

נתינה לגבאי צדקה
הנותן מעות לגבאי צדקה, שהוא מחלקם לעניים בו ביום, יוצא ידי חובת מתנות לאביונים, ששלוחו של אדם כמותו. וכן נוהגים רבים כיום, שהם נותנים לגבאי נאמן את כספי המתנות לאביונים, והוא שלוחם לתת את כספי המתנות לעניים ביום הפורים. ועדיף לנהוג כן ממה שיתן בעצמו את המעות, לאביונים כאלה אשר אינו יכול לדעת בודאות אם הם ראויים למתנות אלו.

וכבר הזהרנו בעבר על הצורך לשים לב שגבאי הצדקה הם אנשים יראי שמים, ולא לסמוך בעיניים עצומות על ועדי הצדקה למיניהם.

כרטיס אשראי – אחריות אדם על אשתו
אדם שלא יכול לתת בעצמו מתנות לאביונים, בכל זאת הוא מחוייב לתת מתנות לאביונים. ובזמנינו שישנה אפשרות לתרום בצורה טלפונית על ידי כרטיס אשראי, יוצאים בזה ידי חובת המצוה. כן הורה מורינו הגאון הראש"ל רבי יצחק יוסף שליט"א.

אדם הנשוי לאשה, עליו לדאוג לה, (וכן ידאג לבניו ובנותיו הגדולים), שתוכל גם היא לקיים מצוות מתנות לאביונים, כי לפעמים מרוב טרדות ההכנות לפורים, שוכחת האשה לשים לב לקיום המצוה, ואם בעלה לא יהיה אחראי לתת גם עבורה בשליחותה מעות "מתנות לאביונים", היא עלולה להפסיד את קיום המצוה.

נמצא במקום שאין לו שום אפשרות לתת מתנות לאביונים
מי שנמצא במקום שאין לו שום אפשרות לתת מתנות לאביונים, מפני שאין שם אביונים כיוצא בזה, יפריש מתנות לאביונים, ויתן אותם לאביונים לאחר הפורים.

שאלות ותשובות על ההלכה

רשמתם בהלכה יומית: ונכון שהשליח ציבור יניח את המגילה שלו מחוץ לבית הכנסת, עד לאחר ברכת הלבנה, שאז יכנס איתה לבית הכנסת. והסכים לפסק זה הגאון מרן הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א. (נודה ביהודה קמא (או"ח סימן מא). ומה שכתבנו שיניח המגילה בחוץ, עיין שנות חיים סי' קלא). מי חיבר את הספר: שנות חיים? ט"ו אדר ב תשפ"ד / 25 במרץ 2024

הגאון רבי שלמה קלוגר. הוא חולק על הנודע ביהודה מן הטעם, של אין מעבירין על המצוות, וענין זה אינו מוסכם, כי לדעת המשנה ברורה ועוד הרבה פוסקים, מה שהוא נמצא בבית הכנסת והמגילה שם, אין זה נחשב לאין מעבירין על המצוות, ועוד שיש אומרים שכאשר תדיר לפניך כן מעבירין על המצוות, ועוד יש טעמים בזה, ומכל מקום כתבנו שמהיות טוב יניח את המגילה בחוץ.

אני רוצה לתת לאברך שיושב ולומד תורה. אבל אני לא פוגש אותו בפורים האם מותר לשמור לו עד לאחר פורים י"ג אדר ב תשפ"ב / 16 במרץ 2022

לא. אין לעשות כן אלא כשאין שום אפשרות למצוא אביון. עליך למצוא אביון ולתת לו ביום פורים, או למצוא מישהו שיעביר לאביון בפורים. תבורך,  

שלום רב .מה שעור מחצית השקל נכון להיום ג באדר תשפא? ג' אדר תשפ"א / 15 בפברואר 2021

שמעתי בשם מרן זצ"ל, שיש לשער לפי הערך בראש חודש אדר, כפי שהיה בזמן שבית המקדש קיים. והגאון הראש"ל שליט"א פירסם שיעור מחצית השקל כעשרים וששה שקלים. 

אמירת תחנון בט'ז באדר בשאר ערי הארץ ג' אדר תשפ"א / 15 בפברואר 2021

באמת שהיה נראה שלא יאמרו תחנון גם בשאר ערי הארץ. אבל שמעתי בשם מרן זצ"ל שהורה שיאמרו. ועל כל פנים בערים שיש בהם ספק שמא הם מוקפים, כמו תל אביב (הסמוכה ליפו), בית שמש ולוד וכיוצא בזה, נראה שלא יאמרו. תבורכו מפי עליון,

האם ניתן לקיים את אחת מהמצוות- זכר למחצית השקל, משלוח מנות, מתנות לאביונים- מכספי מעשר כספים? ג' אדר תשפ"א / 15 בפברואר 2021

 

לא ניתן לקיים את המצוות הללו ממעשר כספים. רק מי שבלאו הכי נותן מעשר כספים "בלי נדר", וכעת השעה דחוקה לו ורוצה להשתמש בכספי מעשר עבור המצוות, רשאי מן הדין לעשות זאת, אבל אז ידע שלא נתן מעשר כספים.   

מה ערך מחצית השקל בשנה זו? והאם צריך לתת על כל נפש מבני הבית גם אם עזבו כבר את הבית? א' אדר תש"פ / 26 בפברואר 2020

כעשרים שקלים לנפש. כל אדם שהוא מעל גיל מצוות ואינו סמוך על שלחן הוריו, ידאג לתת לעצמו.

בעניין מתנות לאביונים, האם יש לרב ידיעה לגבי איזה ארגוני צדקה נאמנים, ועל איזה ארגונים לא כדאי לסמוך? ו' אדר ב תשע"ט / 13 במרץ 2019

אנו מכירים ברמת בית שמש יש "קופה של צדקה רמת בית שמש א", והוא ארגון שאנו יודעים שהוא נאמן. וכאן פרטיו: http://www.torahindex.com/he/inst/institutionsDetail.aspx?index=1&instID=5997.

ויש עוד הרבה מאד אנשים נאמנים שאוספים כספים לעניים. ואם תביט מסביבך אולי תכיר אברך שמצבו עלוב ביותר ומצווה לעזור לו בנתינת מתנות לאביונים.

הבוקר הייתי בבית כנסת של בעלי בתים. הגבאי אסף שם מתנות לאביונים על פי ההוראות שקרא בהלכה יומית. הוא נשאל ע"י אחד המתפללים למי הוא נותן את זה והוא השיב לישיבה פלונית. אני לא מכיר את הישיבה ולא את פעילותה. לכן התביישתי להתערב. אבל זה יכול להיות מכשול גדול. מתנות לאביונים צריכים לתת לאביונים או לנזקקים. כספים לישיבה זה לא מתנות לאביונים אלא אם כן, הם נותנים את זה לנזקקים. י' אדר תשע"ז / 8 במרץ 2017

מתנות לאביונים יש לתת לאביונים בלבד. לכן מי שנותן מתנות לאביונים לצורך הקמת בית כנסת וכדומה, לא יוצא ידי חובתו. אבל אם נותנים את הכסף לישיבה, ששם יש אנשים נאמנים שמחלקים לעניים, הדבר מותר. ויש להסב את תשומת לבו של הגבאי הנכבד, שידע כיצד לנהוג, ומן השמים ישלמו שכרו שהוא עוסק בצרכי ציבור באמונה.

אנחנו גרים בירושלים, האם אפשר לתת מתנות לאביונים בי"ד למישהו שחל אצלו פורים בי"ד? י"א אדר ב תשע"ו / 21 במרץ 2016

בן ט"ו, חייב לתת לעניים שיקבלו ביום ט"ו, ובן י"ד יתן לעניים שיקבלו ביום י"ד.

האם מותר לתת להורים מתנות לאביונים? י"א אדר ב תשע"ו / 21 במרץ 2016

אם ההורים אביונים, יש לתת להם את המתנות לאביונים.

האם ניתן לתת מתנות לאביונים מס ימים לפני פורים. האם יוצאים בכך ידי חובת המצווה? ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

לא יוצאים ידי חובת המצוה אם נותנים לפני יום הפורים. ואפשר לתת לאדם שיתן את המעות לעניים ביום הפורים בתור שליח שלך.

האם אדם שנותן כסף לארגון הקונה מצרכים, שיישלחו לאביונים, ביום פורים, יוצא ידי חובת מתנות לאביונים?
ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

אם הארגון הוא נאמן, והם מתמנים כשליחים עבור השולח לתת מתנות לאביונים ביום הפורים, יוצאים בזה ידי חובה.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה