הלכה ליום רביעי כ"ד חשון תשפ"ד 8 בנובמבר 2023

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת אבינו, מזכה הרבים, רב הפעלים,

רבי דוד (מוראדי) בן רחל ז"ל

שהיום יום פקודת שנתו
תהא נשמתו צרורה בצרור החיים
נפשו בטוב תלין וזרעו ירש ארץ

הוקדש על ידי

משפחתו

קבלת שבת של רוב הציבור

שאלה: אני גרה בארצות הברית, בעיר שבה נוהגים כמעט בכל בתי הכנסת, להתפלל בשבתות (בשעון קיץ) ערבית מוקדמת ("פלג המנחה"). שאלתי היא, האם לאחר שבעלי הולך לבית הכנסת, כאשר אני מסדרת את השולחן לסעודת שבת, מותר לי להדליק ולכבות את האור, שהרי יש עוד זמן רב עד שקיעת החמה?

תשובה: השאלה במקומה, אולם תחילה עלינו לבאר את שורשה:

מי שקיבל עליו שבת
מבואר בפוסקים ובשלחן ערוך (סימן רסג סעיף יא והלאה), שמי שקיבל עליו את קדושת השבת, ולמשל אדם שאמר בבית הכנסת "מזמור שיר ליום השבת", שבזה כולם מקבלים עליהם את קדושת השבת, אסור לו להמשיך ולעשות מלאכות האסורות בשבת.

ואפילו אם לא קיבל עליו שבת בפירוש, אלא רק התפלל תפילת ערבית של שבת בשעה מוקדמת, כבר אסור לו לעשות מלאכות האסורות בשבת. ואפילו אם יאמר בפירוש שאינו רוצה לקבל שבת, בכל זאת, אם התפלל תפילת ערבית של ליל שבת, הרי שקדושת השבת חלה עליו, ואסור לו לעשות שום מלאכה.

קיבלו שבת בבית הכנסת
לא רק לאדם שקיבל עליו את השבת אסור לעשות מלאכות, אלא אפילו אדם שלא קיבל בפירוש את השבת, אולם רוב הקהל בעירו, קיבלו עליהם את השבת, הרי מיעוט הקהל נמשכים בעל כרחם אחרי הרוב, וכאילו כולם קבלו עליהם בפירוש את השבת. ולכן פסק מרן בשלחן ערוך בזו הלשון:

"אם רוב הקהל קבלו עליהם את השבת, המיעוט נמשכים אחריהם בעל כרחם". כלומר, כאשר רוב בני העיר היהודים, קיבלו עליהם "שבת", גם לשאר בני העיר אסור להמשיך לעשות מלאכות, ולכן אסור להם ליסוע ברכב או להדליק את האור וכדומה.

אזהרת האחרונים
לאור האמור, הזהיר הגאון רבי שמואל הלוי ואזנר זצ"ל (שבט הלוי ח"ט סימן נו), שיש להזהר כשנוסעים בימות הקיץ לנפוש בעיירות קטנות, ויש שם רק מנין אחד, ומקבלים שבת בזמן מוקדם, שכיון שרוב הציבור מתפללים באותו מנין, הרי קיבלו רוב הציבור שבאותו מקום את השבת, והמיעוט נגררים אחריהם לקבל שבת, אפילו אם הם בבתיהם.

הדין למעשה
לפיכך, גם מקום שבו הציבור, ברוב בתי הכנסת, קיבלו כבר את השבת, שאר הציבור נגררים אחריהם, ועליהם לנהוג כאילו גם הם קיבלו עליהם שבת, ואסור להם לעשות מלאכה, ליסוע ברכב או לכבות ולהדליק את האור וכיוצא בזה.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה