הלכה ליום רביעי כ"ד חשון תשפ"ד 8 בנובמבר 2023

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת אבינו, מזכה הרבים, רב הפעלים,

רבי דוד (מוראדי) בן רחל ז"ל

שהיום יום פקודת שנתו
תהא נשמתו צרורה בצרור החיים
נפשו בטוב תלין וזרעו ירש ארץ

הוקדש על ידי

משפחתו

קבלת שבת של רוב הציבור

שאלה: אני גרה בארצות הברית, בעיר שבה נוהגים כמעט בכל בתי הכנסת, להתפלל בשבתות (בשעון קיץ) ערבית מוקדמת ("פלג המנחה"). שאלתי היא, האם לאחר שבעלי הולך לבית הכנסת, כאשר אני מסדרת את השולחן לסעודת שבת, מותר לי להדליק ולכבות את האור, שהרי יש עוד זמן רב עד שקיעת החמה?

תשובה: השאלה במקומה, אולם תחילה עלינו לבאר את שורשה:

מי שקיבל עליו שבת
מבואר בפוסקים ובשלחן ערוך (סימן רסג סעיף יא והלאה), שמי שקיבל עליו את קדושת השבת, ולמשל אדם שאמר בבית הכנסת "מזמור שיר ליום השבת", שבזה כולם מקבלים עליהם את קדושת השבת, אסור לו להמשיך ולעשות מלאכות האסורות בשבת.

ואפילו אם לא קיבל עליו שבת בפירוש, אלא רק התפלל תפילת ערבית של שבת בשעה מוקדמת, כבר אסור לו לעשות מלאכות האסורות בשבת. ואפילו אם יאמר בפירוש שאינו רוצה לקבל שבת, בכל זאת, אם התפלל תפילת ערבית של ליל שבת, הרי שקדושת השבת חלה עליו, ואסור לו לעשות שום מלאכה.

קיבלו שבת בבית הכנסת
לא רק לאדם שקיבל עליו את השבת אסור לעשות מלאכות, אלא אפילו אדם שלא קיבל בפירוש את השבת, אולם רוב הקהל בעירו, קיבלו עליהם את השבת, הרי מיעוט הקהל נמשכים בעל כרחם אחרי הרוב, וכאילו כולם קבלו עליהם בפירוש את השבת. ולכן פסק מרן בשלחן ערוך בזו הלשון:

"אם רוב הקהל קבלו עליהם את השבת, המיעוט נמשכים אחריהם בעל כרחם". כלומר, כאשר רוב בני העיר היהודים, קיבלו עליהם "שבת", גם לשאר בני העיר אסור להמשיך לעשות מלאכות, ולכן אסור להם ליסוע ברכב או להדליק את האור וכדומה.

אזהרת האחרונים
לאור האמור, הזהיר הגאון רבי שמואל הלוי ואזנר זצ"ל (שבט הלוי ח"ט סימן נו), שיש להזהר כשנוסעים בימות הקיץ לנפוש בעיירות קטנות, ויש שם רק מנין אחד, ומקבלים שבת בזמן מוקדם, שכיון שרוב הציבור מתפללים באותו מנין, הרי קיבלו רוב הציבור שבאותו מקום את השבת, והמיעוט נגררים אחריהם לקבל שבת, אפילו אם הם בבתיהם.

הדין למעשה
לפיכך, גם מקום שבו הציבור, ברוב בתי הכנסת, קיבלו כבר את השבת, שאר הציבור נגררים אחריהם, ועליהם לנהוג כאילו גם הם קיבלו עליהם שבת, ואסור להם לעשות מלאכה, ליסוע ברכב או לכבות ולהדליק את האור וכיוצא בזה.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה