הלכה ל יום ראשון 27 Iyar 5781 9 מאי 2021

ההלכה מוקדשת להצלחת

המקדיש החפץ בעילום שמו

שה' יתברך יצליח אותו בכל מעשי ידיו,
עושר וכבוד, ברכה ושלום.

הוקדש על ידי

פלוני

קריאת שמע על המיטה

שאלה: האם חובה לקרוא קריאת שמע על המיטה, והאם יש לברך את  "ברכת המפיל" המופיעה בסדורים לפני נוסח קריאת שמע בשם ומלכות או לא?

תשובה: בתלמוד (ברכות ס:) אמרו, הנכנס לישון על מטתו מברך ברכת המפיל חבלי שינה על עיני. ומבואר בתוספות ובמרדכי, שכל הברכות הללו שבפרק הרואה, יש לאמרם בשם ומלכות (כלומר עם הזכרת שם ה' ככל הברכות, וכפי שהזכרנו כבר), וממילא אף ברכת המפיל בכלל זה, וחייבים לאמרה בשם ומלכות, וכן פסקו עוד רבים מרבותינו הראשונים. ומבואר בפוסקים שאין לברך ברכה זו אלא כשהולך לישון בלילה, אבל ההולך לישון ביום אינו מברך. גם מבואר בפוסקים כי המנהג להסמיך קריאת שמע שעל המיטה לשינה, ולא להפסיק בדיבור בין קריאת שמע לשינה כלל.

והגאון רבינו יוסף חיים מבבל בספר בן איש חי (פרשת פקודי) כתב, שאף על פי שיש לברך ברכת המפיל בשם ומלכות, וכן הדבר נכון על פי דברי רבינו האר"י, מכל מקום יש נוהגים לאמרה בלי שם ומלכות מחשש שמא יהיו מוכרחים להפסיק באיזה דיבור בין הברכה לשינה, ואז יבואו לידי ברכה לבטלה. ומרן הרב עובדיה יוסף האריך קצת לדחות דבריו, וכתב שאפילו אם דיבר לאיזה צורך בין קריאת שמע לשינה, לא נחשב הדבר לברכה לבטלה, ואינו חוזר ומברך, כי עיקר ברכה זו לא נתקנה על השינה אלא על מנהגו של עולם שהולכים לישון. ולכן להלכה בודאי שאין לבטל ברכת המפיל מפני חשש כזה שיבא לדבר לפני השינה, שהרי אפילו אם ידבר, לא עשה שבירך ברכה לבטלה. וכן פסקו עוד רבים מפוסקי זמננו, ובספר ציץ אליעזר להגאון רבי אליעזר יהודה ולדנברג זצ"ל (ח"ז סכ"ז, והמחבר היה כנודע ידידו הטוב של מרן הרב זצ"ל) כתב גם, שאם שואלים אותו איזה דבר אחר שקרא קריאת שמע, יכול לענות לשואל. ובודאי שאין לבטל ברכה זו מפני חשש זה. אולם לכתחילה, כתב מרן הרב זצ"ל, שיש להזהר שלא להפסיק בין קריאת שמע לשינה כלל וכלל.

ההולך לישון אחר חצות הלילה מברך ברכת המפיל בלא שם ומלכות, ובהלכה הבאה נבאר עניין זה, גם נבאר מה דין הנשים בברכה זו.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום רב,
לכאורה סיכום ההלכה אינו שייך לתוכן ועוד שידוע שמרן ז"ל חזר ופסק שגם אחר חצות מברך בשם ומלכות.
בברכת כל טוב,
דניאל. 27 Iyar 5781 / 9 מאי 2021

כתבנו את הדברים כהקדמה, ולפי מה שנהגו, ומחר יתבאר בעז"ה יותר.

שלום,
אם התפללתי ערבית לפני צאת הכוכבים
בזמן קריאת שמע שעל המיטה אני יכול לכוון גם לקריאת שמע דאורייתא של ערבית?
אשמח גם למעיקר הדין וגם לכתחילה, ואם אפשר גם מקורות
תודה רבה! 8 Cheshvan 5781 / 26 אוקטובר 2020

 

מרן השלחן ערוך (סימן רלה סעיף א) כתב שמי שהתפלל עם הציבור ערבית מבעוד יום כשיגיע הזמן חוזר וקוראה בלא ברכות. וממה שלא הציע לסמוך על קריאת שמע שעל המטה משמע שלכתחילה צריך לקרוא ק"ש כשיגיע הזמן.וכן פסקו המשנה ברורה (סעיף קטן יב) ובספר הלכה ברורה (שם סעיף ה). והטעם לכך א. על המיטה אולי לא יתכוין לקיום המצוה ולקבלת עול מלכות שמים כראוי. ב.לכתחילה צריך לקיים המצוות לפני האכילה וק"ש שעל המיטה בדרך כלל היא אחר האכילה. ג. זריזים מקדימים למצוות. כל זה לכתחילה אך בדיעבד יכול לסמוך על ק"ש שעל המיטה וישתדל לכוין לקיים מצות עשה דאורייתא ולקבל עליו עול מלכות שמים. 

האם חייב לברך קריאת שמע שעל המיטה - במיטה עצמה? או שמה אפשר לברך בסלון ולאחר מכן לגשת לישון? 26 Shevat 5777 / 22 פברואר 2017

רשאי לברך בסלון ואחר כך לפנות לחדרו.

אז מה הדין האם לברך אחרי חצות בשם ומלכות או לא ? 15 Sivan 5776 / 21 יוני 2016

נכון לברך בשם ומלכות גם לאחר חצות. 

אז מה הדין האם לברך אחרי חצות בשם ומלכות או לא ? 13 Sivan 5776 / 19 יוני 2016

נכון לברך בשם ומלכות גם לאחר חצות. 

הבנתי שלפי מרן הרב שליט"א יש לברך על קריאת שמע שעל המיטה, גם לאחר חצות, אולם בהלכה המצורפת לשאלה, מסיימת - שלאחר חצות אין לברך. לכאורה יש למחוק את שורות הסיום הנ"ל 12 Kislev 5772 / 8 דצמבר 2011

אמנם כתבנו בעבר שאין להרך ברכת המפיל אחר חצות הלילה. וזאת לפי ההלכה המקובלת במשך שנים מפי מרן שליט"א, וכפי שכתב בספרו על הלכות ברכות. אולם הוא בעצמו נהג לשנות מן המנהג, והיה מברך אף אחר חצות. ושוב אחר שנים, הורה לבנו הרה"ג דוד יוסף לכתוב בשמו בספר הלכה ברורה שיש לברך אף אחר חצות, כדברי הפוסקים, ולא כדברי המקובלים.

הנה אתם כותבים בהלכה המצורפת, ההולך לישון אחר חצות הלילה מברך ברכת המפיל בלא שם ומלכות. ובשו"ת כתבתם שכן מברכים.
 
אז כן לברך או לא לברך ?! 10 Kislev 5772 / 6 דצמבר 2011

כך אמנם כתבנו מתחילה, כמו שכתב הרב בספר חזון עובדיה, ואחר כך הרב העמיד דבריו על עיקר הדין.

איפה מרן שליט"א כותב שנהוג לומר גם אחרי חצות ברכת המפיל בשם ומלכות?! 19 Cheshvan 5772 / 16 נובמבר 2011

הדברים הובאו בשמו בספר הלכה ברורה חלק י"ב.

  1. אם ברכת ה"מפיל" היא על מנהגו של עולם אז אם נשאר ער כל הלילה גם יכול לברך?
    ואם לא, האם צריך לקרוא ק"ש?
  2. לכאורה  המברך ברכת המפיל אחר תצות יש לו על מה לסמוך או לא?
2 Cheshvan 5771 / 10 אוקטובר 2010

שלום רב!

ברכת המפיל אינה על מנהגו של עולם, וכמבואר באחרונים, ועל כן מי שאינו הולך לישון כל הלילה אינו מברך ברכה זו. ואמנם יש לעיין בדבר מהו החילוק בין ברכת המפיל לברכת המעביר חבלי שינה שהיא על מנהגו של עולם, ויש לבאר שהחילוק הוא, הואיל ובברכת המפיל הוא אומר "שתשכיבני לשלום" וכו', אי אפשר לומר שהיא נאמרת על מנהגו של עולם.
המברך אחר חצות יש לו על מה שיסמוך, וכן מנהג מרן שליט"א.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

  1. האם מותר לקרוא שמע על המיטה ולאחר מכן להמשיך לקרוא ספר (לאחר שברכתי בשם ומלכות).
    כלומר אין כאן עניין של דיבור אלא של ערות לאחר קריאת שמע על המיטה.
  2. אם אדם נצרך לנקביו לאחר שברך בשם ומלכות , אני מבינה מהכתוב שמותר לברך ''אשר יצר''? או שלכתחילה אם קמתי בלילה לצורך זה, האם מותר בכל מקרה ואין אפילו צורך להיזהר?
30 Tishrei 5771 / 8 אוקטובר 2010

שלום!

מותר לקרוא ספר בהרהור הלב אחר קריאת שמע שעל המטה. וכן מותר לברך אשר יצר במקום צורך.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ESTA PERMITIDO CONSUMIR PESCADO CON LECHE?

Estudiamos en el Talmud, tratado de Hulin 103b, se prohíbe cocinar carnes con leche, a excepción de la carne de pescado y de langosta. Observamos entonces que, de acuerdo a la legislación talmúdica no se incluye en la prohibición de consumir o cocinar carne con lec......

לקריאת ההלכה

DIEZMO MONETARIO PARA LOS HIJOS

Pregunta: Las personas que suelen separar de sus ingresos mensuales el diezmo monetario ¿pueden destinar el mismo a la educación y demás necesidades de los hijos que de él dependen? Respuesta: Como hemos visto anteriormente, es una obligación para cada jud&iacut......

לקריאת ההלכה

RESTAURANTES KOSHER CON COCINEROS GENTILES

Según vimos en las entregas anteriores, no se debe comer alimentos cocinados por los gentiles, por lo tanto no se puede comer en los restaurants en los que cocinan cocineros gentiles a menos que cuenten con una supervisión Kosher de alguna entidad rabínica autorizada. General......

לקריאת ההלכה

BENDICIONES SOBRE ALIMENTOS EN LA NOCHE DE SHABUOT

Como vimos en la entrega anterior, es costumbre permanecer despiertos la noche de Shabuot y dedicar la misma al estudio de Tora. Asimismo escribimos que esta noche es preciso leer el “Tikun” correspondiente el cual, según los maestros de Cabalá posee gran importancia, y ......

לקריאת ההלכה


LA CARIDAD

Escribe el Tur, que es un precepto positivo que rige para cada individuo de Israel ayudar monetariamente a los necesitados, tzedaka; asimismo, existe una trasgresión para aquellos que evitan dar caridad, como está escrito en el versículo: No endurezcas su corazón y no cie......

לקריאת ההלכה

CARIDAD Y DIEZMO MONETARIO

Atendiendo la inquietud de numerosos lectores nos explayaremos sobre el tema de la Tzedaka –caridad- y el diezmo monetario. Pregunta: Qué cantidad se le debe dar a un pobre? Es preciso darle la cantidad de comida que necesita para reanimarse o se le debe dar todo lo que necesita? ......

לקריאת ההלכה

LA MEDIDA DE LA TZEDAKA

Escriben el Ramba”m, el Tur y Maran en el Shuljan Aruj que la persona que tiene las posibilidades de proveer todas las necesidades de los pobres, o sea que si es un hombre adinerado y tiene la posibilidad de ayudar a los menesterosos de su ciudad en todas sus necesidades, debe hacerlo. De toda......

לקריאת ההלכה

CONDICIONES EN LAS QUE SE AUTORIZA LA COCCIÓN DE UN GENTIL

Como hemos visto en la entrega anterior, nuestros sabios prohibieron la cocción del gentil, incluso si no existe la posibilidad de que se trate de un alimento prohibido, por ej. si el gentil cocina una papa, de todas formas nuestros sabios prohibieron los alimentos cocinados por el gentil. ......

לקריאת ההלכה