הלכה ליום שלישי כ"ד תמוז תשע"ז 18 ביולי 2017

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

דוד (דודו) בן עליזה אליס סנדרוסי

הוקדש על ידי

ליאת

אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא בזה, אינם צריכים טבילה. ומפצח אגוזים, יש אומרים שהוא דומה למספריים, שלא נחשבים כלי סעודה אפילו אם גוזר איתם ירקות. וכל שכן מפצח אגוזים שאינו נוגע בפרי עצמו אלא רק בקליפה. ומכל מקום כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שיש להטבילו בלא ברכה, ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל כתב, שאף שמן הדין מפצח אגוזים אינו צריך טבילה, מכל מקום, טוב להחמיר להטבילו בלא ברכה.

ואין חובה להטביל, אלא כלים העשוים מתכות או זכוכית, כמו שנאמר בתורה (במדבר לא.) לגבי כלי מדין, "אך את הזהב ואת הכסף את הנחושת את הברזל את הבדיל ואת העופרת" וכו', מכאן שכלי מתכות הנלקחים מן הגוי חייבים בטבילה. ורבותינו גזרו חיוב טבילה גם על כלי זכוכית, וכמו שאמרו בגמרא (עבודה זרה עה:)," אמר רב אשי, כלי זכוכית, הואיל ואם נשתברו יש להם תקנה, ככלי מתכות הם דומים, וטעונים טבילה. ופירש רש"י, זכוכית שנשברה, אפשר להתיכה לעשות ממנה כלי, והואיל וכך היא, דינה ככלי מתכת וטעונה טבילה.

וכלי חרס אינם טעונים טבילה, וכן כלי עץ, כגון כפות עץ, אינם טעונים טבילה. וכלי חרס מצופה בזכוכית מבחוץ ומבפנים (כמו שמצוי מאד בספלים של קפה העשויים חרסינה ומצופים בזכוכית, וכן בצלחות, ובפרט אותם המיוצרים במזרח הרחוק), חייב טבילה בברכה, ואם אינו מצופה זכוכית אלא מבפנים, צריך טבילה בלא ברכה. ודין כלי פורצלן יבואר בהלכה הבאה.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם צריך להטביל א קוצץ בצל/פטרוזיליה המיכל פלסטיק והקוצץ ממתכת. כ' אב תשפ"א / 29 ביולי 2021

כן, יש להטבילו. תבורכו,

האם צריך להטביל מסננת נירוסטה לקיטניות? א' תמוז תשפ"א / 11 ביוני 2021

צריל להטבילה. תבורך,

רציתי לשאול האם טיבלים קנקן למים העשוי זכוכית כ"ה ניסן תשפ"א / 7 באפריל 2021

כן, יש להטבילו במקוה כדין.

שלום כבוד הרב רציתי לדעת אם צריך להטביל כלים שעשויים מקרמיקה או מפורצלן והם תוצרת חו"ל כ"ב ניסן תשפ"א / 4 באפריל 2021

כלי פורצלן אינם חייבים בטבילה. 

האם מסננת ממתכת שנמצאת בתחתית הכיור צריכה טבילה?לעיתים פירות ירקות ועוד מאכלים נוגעים במסננת זו? י"ז ניסן תשפ"א / 30 במרץ 2021

לא, היא אינה בגדר כלי סעודה. תבורכו,  

האם צריך להטביל מחבתות ? ג' אדר תשפ"א / 15 בפברואר 2021

בודאי שכן, הם כלי מתכות שחייבים בטבילה מן התורה. 

שלום האם כוס העשויה בפלסטיק *מתכת פשוטה ודקה חייב טבילה? כ' שבט תשפ"א / 2 בפברואר 2021

שלום,

אם היא ממתכת, אפילו דקה, צריכה טבילה. ואם רק פלסטיק, אין צריך טבילה. 

כלי נטילת ידים חייב בטבילה י"ד שבט תשפ"א / 27 בינואר 2021

אין חיוב להטבילה מאחר והיא אינה כלי סעודה. תבורכו,

כוסיות זכוכית מיידות להדלקת נרות שבת האם צריך להטביל כ"ח טבת תשפ"א / 12 בינואר 2021

אינם כלי סעודה ולכן אין צריך להטבילם. 

האם מעמד לסכו"ם חלבי העשוי מפח צריך טבילה וברכה? י' חשון תשפ"א / 28 באוקטובר 2020

הוא אינו כלי סעודה ואינו צריך טבילה,

האם כוס העשויה מסיליקון צריכה טבילה? ג' תשרי תשפ"א / 21 בספטמבר 2020

מעיקר הדין אינה צריכה טבילה. 

האם מכסה פעמון מזכוכית שזה כיסויי לעוגה ששמים על השולחן להגשה צריך טבילה ? תודה ו' אלול תש"פ / 26 באוגוסט 2020

צריך להטבילו. תבורכו,  

שלום רב
מיכל להכנת קצפת לעוגות העשוי נירוסטה צריך טבילה?? אם כן אז עם ברכה או בלי??
תודה רבה ג' אב תש"פ / 24 ביולי 2020

צריך טבילה, ובברכה. 

מה דין כלי זכוכית חדש שלא הוטבל ונתערב באחרים ואין לאפשרות לזהות אותו? זה כמו ספק דרבנן או שזה דבר שיש לו מתירין ואינו בטל? י"ז שבט תש"פ / 12 בפברואר 2020

יש בדבר זה ספק בדברי הפוסקים. ולמעשה, אם אין הוצאת ממון בדבר (שהרי הטבלת הכלים במקוה אינה עולה כסף), נכון יותר להחמיר ולהטביל את כל הכלים המוטלים בספק. ועיין בהליכות עולם ח"ז (עמוד פז).

האם צריך להטביל מיכל פלסטיק שנועד לאחסון מזון? כ"ו כסלו תשע"ט / 4 בדצמבר 2018

אין חיוב להטביל מיכל פלסטיק.

האם כלי ששימושו לצליה ונוגע ישירות באש חייב בטבילה כגון רשת למנגל,חציליה? א' תמוז תשע"ח / 14 ביוני 2018

צריך טבילה בהחלט

האם קולפן ביתי שמשמש גם לירקות חיים (תפוחי אדמה וקישואים שלא נאכלים חיים) וגם לפירות צריך טבילה בברכה ? ט"ז אייר תשע"ח / 1 במאי 2018

צריך להטבילו.

האם חלקי מיקסר, כגון הקערה וכלי העירבול זקוקים טבילה, ואם כן האם בברכה? י"ח אב תשע"ז / 10 באוגוסט 2017

חלקי מיקסר, שעשויים מתכת (או זכוכית) צריכים טבילה בברכה

האם יש להקל, לאדם שהתגייר, להחשיב לו שבשעת טבילתו ליהדות "כליו עולים עמיו", ואינו צריך להטביל את כל בכלים החדשים שקנה, עקב הגיור, או שזה היתר דחוק, ועדיף שלא להורות כך? כ"ו תמוז תשע"ז / 20 ביולי 2017

גר וגיורת שהתגיירו כדת וכדין, אין הכלים שלהם צריכים טבילה, לאחר שיכשירו אתם כדת, כי חלות הקדושה שחלה עליהם כשנתגיירו, חלה גם על הכלים שלהם. הליכות עולם חלק ז עמוד רסט.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


אכילה בלא נטילת ידים

בהלכה הקודמת ביארנו שאין להקל לבטל נטילת ידים שקודם אכילת לחם, ואפילו אם אינו נוגע בידיו בפת, כגון שאוחז את הפת באמצעות כפפות או מפית וכדומה, גם כן אין להקל בזה לבטל תקנת רבותינו, והעושה כן מבטל תקנת נטילת ידים. ובסוף דברינו כתבנו שעדין ישנו אופן שבו יש להקל בזה לאכול על ידי מפית, וכמו שנבאר. בגמ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה