הלכה ל יום רביעי 19 Adar 5781 3 מרץ 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

מאיר בן רותם

הוקדש על ידי

משפחתו

כלי פסח – קהילות שנהגו להחמיר

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו.

צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מתוך סיר אחר, (שאותו סיר הוא היה הכלי הראשון שרתחו בו המים) הכשרן הוא כדרך שימושן, דהיינו על ידי שיערו (מלשון עירוי - שפיכה) עליהם מים רותחים מכלי ראשון (למשל, מתוך הקומקום החשמלי שבו רתחו המים), וכל שכן שניתן להכשירם על ידי הגעלה ממש, דהיינו להטבילן בתוך מים רותחים בכלי הראשון שהם רותחים בו.

מחבת, שמטגנים בה מאכלי חמץ בשמן, נחלקו בו הפוסקים אם דינו כדין סיר שמבשלין בו תבשילים של חמץ שדי לו בהגעלה, או שמא מכיון שאין בו נוזלים כל כך, דינו כדין שיפודים שצריכים ליבון על ידי אש. ומנהג הספרדים הוא שדי למחבת בהגעלה, ואילו למנהג האשכנזים יש להצריך ליבון באש למחבת. וכתב מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, שאף למנהג האשכנזים אין להצריך שהמחבת תרתח על ידי אש עד שהיא תאדים אלא די בליבון קל, דהיינו שהמחבת תתחמם עד שאם ישימו עליה קש הוא ישרף. (יש להבהיר שדין זה נוגע רק לפסח, אבל כדי להכשיר בין בשר לחלב, גם למנהג הספרדים יש צורך בליבון).

כלי שלא השתמשו בו ברותחין, כגון כלי כסף, וכן המקרר והמקפיא וכדומה, אינם צריכים שום הכשר, ודי להם בניקוי היטב בלבד.

כלי זכוכית, אינם צריכים הכשר כלל, ולדעת מרן השלחן ערוך די להם בשטיפה כהוגן, אך מנהג האשכנזים להחמיר בזה. וכבר הזכרנו מחלוקת זו בהלכות בשר וחלב.

יש קהילות של ספרדים, שנהגו בחוץ לארץ להחמיר שלא להשתמש בכלי זכוכית של כל השנה בימות הפסח. אולם לדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, לאחר שאותם בני הקהילות עלו לארץ ישראל, הרי הם רשאים מיד לבטל את מנהגם, ולנהוג בכל הדינים כדעת מרן השלחן ערוך, שהרי עצם החומרא שלא על פי דעת מרן, בארץ ישראל שהיא מקומו של מרן, אינה כדין, כי יש בזה שמץ זלזול חס ושלום בכבוד מרן השלחן ערוך שהיה רבם של כל בני ארץ ישראל.

כלי חרס אין להם שום הכשר כלל ואף אם ילבנם היטב באש, לעולם הם עומדים באיסורם. וכן כלי פורצלן, אף למנהג הספרדים, דינם ככלי חרס ולא מועיל להם שום הכשר.

יש להשתדל ככל האפשר שהכלים יוגעלו לאחר שיעברו עליהם עשרים וארבע שעות בלי שימוש. ומותר להגעיל כלי חלב וכלי בשר בזה אחר זה, בתוך כלי גדול.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להשתמש בצינצנות זכוכית שהגומייה שלהם פלסטיק בפסח
והאם צריכים הכשרה מיוחדת 11 Nissan 5781 / 24 מרץ 2021

אם לא השתמשו בהם ברותח, מותר. על ידי נקיון היטב. ואם השתמשו ברותח, יש להגעיל את הגומיה במים רותחים. תבורכו,

מיקסר שהשתמשו בו לחמץ ולא היה בשימוש שנה האם מותר להשתמש בו בפסח תודה רבה וחג שמח 11 Nissan 5781 / 24 מרץ 2021

האחרונים כתבו שמאד לא מומלץ לסמוך על הנקיון שלו, כי תמיד הוא  מלא קמח בתוכו. לכן יש להמנע. גם אם עברה שנה. תבורכו מפי עליון,

איך מכשירים לפסח מחבת טפלון? 29 Adar 5780 / 25 מרץ 2020

מחבת טפלון, לצורך הפסח יש לנקותו היטב היטב, ולהגעילו במים רותחים. כלומר, להכניסו לכלי גדול שמרתיחים בו את המים כשהם מבעבעים.

(וכל זה לענין פסח, אבל מחבת טפלון שרוצים לשנותו מבשרי לחלבי, אין אפשרות לעשות זאת).

האם צריך להכשיר כלים שלא היו בשימוש במשך שנה? 29 Adar 5780 / 25 מרץ 2020

גם כלים שלא היו בשימוש במשך שנה צריכים הכשרה.

 

מה הדין לפי הרב עובדי​ה, לגבי כלי פלסטיק בפסח? 12 Nissan 5776 / 20 אפריל 2016

דינם ככלי מתכות, שאם השתמשו בהם בצונן, רשאי לרחוץ אותם ולהשתמש בהם בפסח, ואם השתמש ברותח, יש להגעילם.

האם כלים מזכוכית שקופה צריכים הכשרה לפסח, או שטיפה רגילה מספיקה? 10 Nissan 5776 / 18 אפריל 2016

למנהג האשכנזים, הכלים צריכים הכשר, ולמנהג הספרדים, אינם צריכים הכשר, ודי להם בשטיפה היטב וניגוב במגבת נקייה.

האם מותר להשתמש בגביע מכסף בפסח? 9 Nissan 5776 / 17 אפריל 2016

מאחר ומשתמשים בו תמיד בצונן, מותר להשתמש בו לארבע כוסות, ויש לשטוף אותו היטב לפני פסח, ולנגבו במגבת נקייה.

מה בנוגע לכלי זכוכית -פירקס (אנו נוהגים לבשל ישירות על האש במקום סיר ברזל) 28 Adar II 5774 / 30 מרץ 2014

כלי פיירקס, דינם ככלי זכוכית.

צלחת (זכוכית) ששימשה כמכסה לסיר בזמן בישול האם ניתן להסתפק בשטיפה או שמה יש חיוב להגעילה? 6 Nissan 5771 / 10 אפריל 2011

שלום רב!
יש לשוטפה בלבד, כיון שהיא עשוייה זכוכית. וכמו שביארנו שלמנהג הספרדים, די לכלי זכוכית בשטיפה היטב בלבד.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כיצד יש להכשיר מיקרוגל לפסח? האם לקנות צלחת למיקרוגל חדש, או די בעירוי מים רותחים? 6 Nissan 5771 / 10 אפריל 2011

שלום רב!

הכשר מיקרוגל הוא דבר לא פשוט מבחינה הלכתית. במקום צורך, יש לנקות היטב היטב את כל חלקי המיקרוגל, ואחר כך להכניס בתוכו צלוחית עם מים וסבון, ולהרתיח את הצלוחית במשך זמן ממושך עד שכל דפנות המיקרוגל יקבלו אדים מחמת הצלוחית. ונכון להשתמש בו בימי הפסח אך ורק בכלי מכוסה לגמרי. ועדיף שלא להשתמש במיקרוגל כלל בימי הפסח, או לקנות מיוחד לימים אלה.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כלים מזכוכית (צלחות בעיקר) מותר להשתמש בכלים של החמץ לאחר שטיפה בלבד? שמעתי שבגלל שיש חריצים בצלחות מהמזלגות, אי אפשר לנקות את זה. האם זה נכון?



26 Adar II 5771 / 1 אפריל 2011

שלום רב!

יש לנקות היטב היטב את הכלי, שלא תשאר שארית אוכל בחריצים שבאו ממגע המזלגות, ואז אין בדבר חשש כלל.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

רצינו לדעת האם כלים שהם נקראים CORELLE, שהם מיוצרים מזכוכית, האם יש להם דין של זכוכית, להכשר כלים לפסח ולכל השנה? 25 Adar II 5771 / 31 מרץ 2011

שלום רב!

כלי זכוכית חלבית, דינם ככלי זכוכית. ואת כלי קורל אנו לא יודעים בדיוק איך מייצרים, אך אם הם עשויים זכוכית, דינם ככלי זכוכית אף שאינה שקופה.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Les 8 niveaux de la Tsédaka

Le RAMBAM écrit (chap.10 des règles relatives aux dons aux nécessiteux): Il y a 8 niveaux dans la Tsédaka, l’un supérieur à l’autre. C'est-à-dire: 8 façons de donner la Tsédaka, l’une supérieure à l&......

לקריאת ההלכה

Mitsva de Tsédaka et du Ma’asser Késsafim

A la demande de nombreuses personnes, nous continuons à développer le sujet de la Mitsva de Tsédaka et du Ma’asser Késsafim (dîme financière), à partir des propos de MARAN l’auteur du Choulh’an ‘Arouh’ et des décisi......

לקריאת ההלכה

Déduire du Ma’asser les dépenses liées aux enfants

Question: Les personnes qui ont l’usage de prélever chaque mois le « Ma’asser Késsafim » (la dîme financière), peuvent-elles déduire du Ma’asser, les frais de prise en charge de leurs enfants qui vivent encore avec eux? R&e......

לקריאת ההלכה

Quelle est la quantité que l’on doit donner à la Tsédaka?

Concernant la quantité que l’on doit donner à la Tsédaka, nos maîtres - le RAMBAM, le TOUR et MARAN l’auteur du Choulh'an ‘Arouh’ – écrivent que lorsqu’on possède les moyens suffisants, il faut donner selon les besoins ......

לקריאת ההלכה


Qui est soumis à l’obligation de donner la Tsédaka

Toute personne du peuple d’Israël est soumise à l’obligation de donner la Tsédaka. Même le nécessiteux qui se nourrit de la Tsédaka, qui n’a pas d’autre moyen de se nourrir, et dont toute la subsistance provient de ce que lui donnent le......

לקריאת ההלכה

La Mitsva de Tsédaka – Notre maitre le Rav z.ts.l

Notre maitre le TOUR écrit: La Mitsva de Tsédaka incombe chaque membre du peuple d’Israël, en donnant de son argent, selon ses possibilités. Hormis le fait que toute personne qui donne la Tsédaka, accompli une ordonnance positive de la Torah, toute personne......

לקריאת ההלכה

La Tsédaka envers des personnes incorrectes

Dans les précédentes Halachot, nous avons expliqué les principes de la Mitsva de Tsédaka. Une personne qui transgresse une des Mitsvot de la Torah et ne fait pas Téchouva, par exemple un homme qui a conscience de l’interdiction de se raser à la lame......

לקריאת ההלכה

Le mérite nécessaire pour donner de la Tsédaka – Le rêve extraordinaire

Dans la précédente Halacha, nous avons mentionné la demande du prophète Irméyahou auprès d’Hachem afin que lorsque les Récha’im (impies) désireront donner de la Tsédaka, Hachem les heurte à des gens incorrectes. Cela s......

לקריאת ההלכה