הלכה ליום ראשון כ"א אייר תשפ"ב 22 במאי 2022

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

אפרת בת גלית בתושח"י

אם צעירה שחלתה במחלה
שה' יתברך ישלח דברו הטוב וירפאה רפואה שלימה
וכן להצלחה ולרפואת דייב יוני בן מרטין

הוקדש על ידי

משפחתה

שאלה: האם מותר להתפלל עם פיז'מה?

תשובה: ביארנו לפני שבוע, שהמתפלל, צריך שיכין מקום ראוי לתפלתו, וצריך שיכין כראוי את בגדיו, גופו ומחשבתו, כמו שנאמר בספר עמוס: "הִכּוֹן לִקְרַאת אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל".

ולפיכך כתב הרמב"ם (בפ"ה מהלכות תפלה הלכה ה), על המתפלל "לתקן מלבושיו תחלה, ומציין עצמו ומהדר, שנאמר השתחוו לה' בהדרת קדש, ולא יעמוד אדם בתפלה באפונדתו" (שהוא בגד שלא לובשים כאשר עומדים בפני אדם חשוב), מפני שבשעת התפלה יש לעמוד בלבוש מכובד ומסודר.

ולפי זה נראה שבודאי אין לאדם בריא לעמוד בתפלה עם בגד שינה "פיז'מה", שאין הדרך כלל לעמוד בפיז'מה בפני שום אדם, ובודאי שלא בפני אדם חשוב. והמתפלל חייב לעמוד בתפלה כשהוא מהודר ומצויין בלבושו, כמו שפסק הרמב"ם.

ולגבי אדם חולה, כבר מצאנו שהיקלו לגביו בענינים אלו, לגבי תפלה, שהרי כל אדם חייב להתפלל כשהוא עומד, ואילו לגבי חולה פסק מרן (סימן צד) שאם אינו יכול לכוין כשהוא עומד מרוב חולשה, רשאי להתפלל כשהוא שוכב על צדו. ולפיכך כתב הגאון רבי עובדיה הדאיה ז"ל בספרו שו"ת ישכיל עבדי (חלק שמיני, השמטות סימן ב), שהוא הדין לגבי בגדים, שאין מחייבים אדם חולה ללבוש בגדים כדי להתפלל, ורשאי להתפלל כשהוא לובש "פיז'מה" ובתנאי שהיא נקייה כראוי.

ולסיכום: אסור להתפלל עם בגד "פיז'מה". ולאדם חולה שקשה לו ללבוש בגדים, יש להקל שיתפלל עם בגד פיז'מה, ויקפיד על נקיותה.

ולא נוכל שלא להזכיר את זכרונו הטהור של מרן רבינו הקדוש רבי עובדיה יוסף זצ"ל, בימי חוליו האחרון, למרות שסבל כאבים עזים בכל גופו, השתדל עד כלות הכוחות לעמוד בתפלת העמידה, והיה לבושו נאה ומסודר, ומעתיר בתפלה על כל ישראל, עד שבעוונות הרבים גבר חוליו ואיבדנו כלי חמדה. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים, ויעמוד מליץ טוב לצדקנו, לראות בתחיית המתים, עין בעין בשוב ה' ציון. אמן כן יהי רצון.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה לגבי קריאת שמע של המיטה? האם להחליף בגדים לפני הברכה או אחרי? כ"א אייר תשפ"ב / 22 במאי 2022

קריאת שמע על המיטה זו לא תפילה. אפשר לומר עם בגד שינה. 

האם חייבים כובע וחליפה בתפילה ? שכן בזמנינו לא נהוג להתלבש כן לפני אדם חשוב. כ' תמוז תשע"ח / 3 ביולי 2018

מי שרגיל ללבוש כובע וחליפה, צריך ללובשם בתפלה. ואם אינו רגיל בזה, אינו צריך.

מה הדין לגבי קריאת שמע על המיטה ? א' תמוז תשע"ח / 14 ביוני 2018

קריאת שמע שעל המטה מותר לומר עם בגד שינה - פיז'מה.

לגבי קריאת שמע על המיטה, האם אפשר להקל ולקרוא עם פיג'מה? כ"ו סיון תשע"ד / 24 ביוני 2014

אפשר לקרוא קריאת שמע שעל המטה עם פיז'מה.

האם מותר לומר "אשר יצר" בפיג'מה, כשקמים בלילה להתפנות?
והאם מותר ליטול ידיים ולברך "על נטילת ידיים" בטרם התלבשתי בבוקר? האם מותר לברך את כל ברכות השחר בהמשך, עוד לפני שהתלבשתי?
ולגבי "קריאת שמע על המיטה" איך לנהוג?
 
עוד שאלה: האם קיים הבדל בין גברים לנשים לגבי שאלות אלו? י"ח אייר תשע"ד / 18 במאי 2014

מותר לומר קריאת שמע על המטה וכן ברכות אשר יצר ועל נטילת ידיים וברכות הנהנין גם בבגד כזה.
ואין חילוק בעצם הדין בין אנשים לנשים.

אין עניין של טומאת הלילה באותם בגדים שישן איתם? י"ח אייר תשע"ד / 18 במאי 2014

אין שייכות בין דיני טומאה וטהרה לבגד שישנים בו. ולא שורה על הבגדים רוח טומאה. לכן מצד זה אין איסור להתפלל עם בגד שישנים בו.

1. אם הלבוש הוא לא פיג'מה, אלא בגד שהולכים אותו לישון באותו לילה. האם יכול לקום למחרת ולהתפלל עם אותו בגד, שלמעשה, הוא לא פיג'מה, כלומר, זה בגד שאפשר להיראות בו גם בחוץ.

2. לגבי ילדים קטנים (בגילאים 2-4): הולכים לישון עם בגדים (נוחים) ולא פיג'מה. ואז בבוקר, הם קמים, ומבחינת מלבוש, הם מוכנים ליציאה החוצה. האם זה מותר? י"ח אייר תשע"ד / 18 במאי 2014

כל שלובש בגד שרגילים ללכת בו גם לפני אדם חשוב, רשאי להתפלל בו

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

לקריאת ההלכה