הלכה ליום חמישי 23 Sivan 5781 יוני 3 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יוסף הילסיא ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחתו

אמירת "חזק וברוך" לכהנים – הכרת טובה

שאלה: ראיתי שיש אנשים שמקפידים לומר אחרי ברכת כהנים "חזק וברוך" לכהנים. האם זה מנהג נכון על פי ההלכה?

תשובה: נכון הדבר שיש שנוהגים בזה, הן אצל הספרדים, והן אצל האשכנזים, כדי להחזיק טובה לכהנים שמברכים אותנו באהבה, ועל ידם נמשכת ברכת ה' אלינו. ובספר מטה אפרים (סימן תקצב) כתב שיש בזה גם תועלת לחזק את ידיהם של עושי מצוה, כמו שאומרים "ישר כח" לחזן ולתוקע בראש השנה. (ואצל הספרדים נהגו בברכת "חזק וברוך").

ומהר"ם מינץ (סוף סימן פה) כתב, שטעם הדבר שאומרים יישר כחך לחזן, כדי לחזקו שיזכה לסיים גם את שאר המצוות.

אמנם לגבי הכהנים, יש שמזלזלים באותם האומרים להם "ישר כח", מפני שהכהנים, הרי מחוייבים לברך את ישראל, ואם הם נמנעים מברכת כהנים, הם עוברים על שלוש מצוות עשה, ואם כן, מדוע שיהיה מקום בכלל לברך את הכהנים?

אולם באמת שאין זה נכון. כי גם אדם שעושה דבר שהוא מחוייב בו, כאשר הוא מטיב לזולתו, מן הראוי להודות לו. ואפילו בענינים שאינם בקדושה, כמו לדוגמא, נהג מונית, או קופאית שעובדת בחנות, מצוה לגמול עמהם חסד, ולהוקיר להם טובה, להודות להם על מעשיהם הטובים ועל חסדם.

והגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א (ילקוט יוסף סימן קכח) כתב, שעצם הטענה שהכהנים מחוייבים לברך את ישראל, היא אינה נכונה, שהרי אם הכהן ירצה, הוא יכול לצאת מבית הכנסת, ואז לא יתחייב בכלל בברכת כהנים. נמצא אם כן, שאף על פי שבסופו של דבר הכהן מחוייב לברך, אבל באמת שהדבר תלוי במעשיו וברצונו הטוב מתחילה, שהגיע ונשאר בבית הכנסת.

ולכן מנהג זה, שיש שנהגו, לומר לכהן ישר כח, או חזק וברוך, לאחר ברכת כהנים, הוא דבר יפה, ולעולם נכון לאדם להרגיל את עצמו להרגיש בטובה שעשה לו חבירו, ולהודות לו.

וזכורני, אצל מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שהיתה עובדת שם אשה פשוטה (שלא היתה יהודיה), ומנקה את הבית ומגהצת וכדומה, ובכל בוקר, כשהיה מרן זצ"ל נכנס למטבח כדי לאכול פת שחרית, והיתה הגויה עוברת שם, היה אומר לה "בוקר טוב". וכן בזמנים שהיו למרן זצ"ל "מאבטחים", היה מרן ז"ל דורש בשלומם, ומתייחס אליהם בכבוד ובתודה, שהרי הם שמרו עליו. ישמע חכם ויוסף לקח.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום הרב. שמעתי שיש הבדל בברכה על שניצלים אם פירורי לחם, בין פעם להיום. אז לגבי היום, מה צריך לברך על שניצלים אם פירורי לחם? מזונות או שהכל? תודה רבה. 23 Sivan 5781 / יוני 3 2021

יש בזה מחלוקת. ומרן זצ"ל אמר לי שברכתו שהכל נהיה בדברו.   

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Eating and Washing One’s Self Yom Kippur

Some Laws of Yom Kippur All are obligated to fast on Yom Kippur, including pregnant and nursing women. Any woman whose health is at risk due to the fast should consult a prominent Torah scholar who is well-versed in these laws and he should render his ruling whether or not she must fast. One whose ......

לקריאת ההלכה

Motza’ei Yom Kippur

Adding From the Mundane Onto the Holiness One must add some of the mundane weekday onto the holiness of Yom Kippur upon its exit, i.e. one should not end this holy day immediately with nightfall; rather, one should wait another few minutes. Thus, it is prohibited to eat or perform work on Motza&rsq......

לקריאת ההלכה

The Obligation to Eat in the Sukkah

Since there is not so much time left to discuss the laws of Sukkot, let us now spend the next few Halachot discussing some pertinent Halachot for the upcoming Sukkot holiday. A Meal of an Established Character Throughout the entire Sukkot holiday, both during the night and day, it is prohibited ......

לקריאת ההלכה

Reciting Selichot Alone, Without a Minyan

Question: If one is unable to recite Selichot with a Minyan (quorum of at least ten Jewish men) for whatever reason or if a woman wishes to recite Selichot and she cannot do so with a Minyan, may one recite the Selichot texts alone or should one abstain from doing so? Answer: If one wishes to rec......

לקריאת ההלכה


The Laws of Eating a Kezayit of Bread in the Sukkah on the First Night of Sukkot and One who is Uncomfortable in the Sukkah

In the previous Halacha we have discussed that one may not eat an established meal outside of the Sukkah anytime during the Sukkot holiday. One must be aware that the reward for the Mitzvah of Sukkah is that it protects one during turbulent times (see Zohar, Parashat Tetzaveh). The Mitzvah of......

לקריאת ההלכה

The Custom of “Tashlich”

Following Mincha services of the first day of Rosh Hashanah, it is customary to go to a seashore, river, well, or pit in order to recite the order of “Tashlich.” If there is no river, lake, or pond in close proximity of one’s vicinity, it is likewise perfectly acceptable to recite ......

לקריאת ההלכה

The Proper Behavior for the Days of Rosh Hashanah-The Custom of Maran zt”l

It is customary to eat red meat and sweet foods on the days of Rosh Hashanah, as the verse in Nechemia states, “Go eat fatty foods and drink sweet beverages and sent gifts of food to those who do not have, for the day is sanctified to our Lord.” One may not fast at all on Rosh Hashana......

לקריאת ההלכה

Blowing the Shofar on Rosh Hashanah

It is a positive Torah commandment to hear the Shofar blasts on the day of Rosh Hashanah, as the verse states, “It shall be a day of [Shofar] blasts for you.” One may not speak between the various sets of Shofar blasts and certainly not during the blasts themselves. The Poskim disagree r......

לקריאת ההלכה