הלכה ליום רביעי ט"ז כסלו תשפ"א 2 בדצמבר 2020

הלכות הדלקת נרות חנוכה

זמן ההדלקה
זמן הדלקת נרות חנוכה, הוא בזמן "צאת הכוכבים", כלומר, כשתים עשרה דקות אחר שקיעת החמה (זמן השקיעה מופיע בלוחות השנה). ויש מהאשכנזים שנוהגים להדליק מיד עם שקיעת החמה. ואם התאחר ולא הדליק, ידליק מיד, ואף אם התאחר מאד, רשאי להדליק עד עלות השחר.

חיוב ההדלקה
כבר הזכרנו, שהספרדים נוהגים שבעל הבית מדליק נרות, ובזה יוצאים כל בני הבית ידי חובה. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד מבני הבית מדליק נרות. עוד הזכרנו, כי נשים חייבות בהדלקת נרות חנוכה. ולכן אשה שאין לה בעל, או שבעלה אינו נמצא בבית, הרי שעליה להדליק נרות חנוכה בעצמה. וכן אם בעל הבית יודע שהוא יגיע בשעה מאוחרת, הרי שהוא יכול למנות את אשתו שהיא תהיה שליחה גם שלו כדי להדליק נרות, והיא תדליק נרות בברכה, וגם בעלה יוצא בזה ידי חובה.

הדלקה על ידי ילד
מאחר וחובת הדלקת נרות חנוכה, חלה אך ורק על אנשים ונשים שהם מעל גיל מצוות, לכן, אם ילד ידליק את נרות החנוכה, שאר הבוגרים שבבית לא יוכלו לצאת ידי חובה בהדלקה שלו. ולכן אין לאפשר לילד להדליק נרות חנוכה. אלא האב או ראש המשפחה ידליק את הנר הראשון, ואת שאר הנרות מעיקר הדין מותר לתת לילד קטן להדליק. (ונכון שהאב והבן ידליקו יחדיו). ואת נר ה"השמש" אפשר לתת לכל אדם להדליק.

ואמנם בעצם הדין שקטן אינו יכול להדליק נרות חנוכה. יש אומרים שקטן בן שתים עשרה יכול להדליק נרות חנוכה (זבחי צדק ח"ג סימן מא). אלא שעדיין יש ספק בדבר. ומכל מקום אם אירע שקטן בירך והדליק נרות חנוכה, אין צורך לכבות ולחזור ולהדליק נרות חנוכה אחרים. (חזון עובדיה עמוד מט).

תנאי על נרות חנוכה
השמן והפתילות והנרות הנותרים מהדלקת נרות חנוכה, חלה עליהם קדושה של מצות נרות חנוכה, ולכן יש לשורפם אחרי ימי החנוכה. וכדי להמנע ממצב זה, נכון להתנות לפני חנוכה, שאין בכוונתו להקצות את השמן והפתילות לשם מצוה. ואז לא תחול קדושה על שאריות השמן והפתילות, ויוכל לעשות בהן מה שירצה.

שאלות ותשובות על ההלכה

לא זכיתי להבין הרי צאת הכוכבים למדנו שזה שלוש עשרה דקות וחצי וזו הדעה הכי מקילה כיצד כתבתם שתים עשרה דקות ?
בברכה. ט"ז כסלו תשפ"א / 2 בדצמבר 2020

זמן צאת הכוכבים הוא כשלוש עשרה וחצי דקות זמניות לאחר השקיעה. ובימים שבהם היום קצר מאד, כל דקה זמנית היא קצרה מעט מדקה רגילה. ולכן כתבנו כך. ובימות הקיץ הזמן ארוך יותר, כרבע שעה.   

האם אפשר לצאת ידי חובת ההדלקה בחנוכיה שנירותיה עשויות משמונה מצתים שהדלקתם לחצי שעה קבועה ללא פתילה ושמן רק על ידי גז? והאם אפשר להדליק חנוכיה על ידי שלט רחוק או על ידי מחשב? כ"ו כסלו תש"פ / 24 בדצמבר 2019

צריך שיהיו הנרות נרות עם פתילה. לכן אין להדליק עם מצית.

לא נכון להדליק על ידי כפתור הדלקה, או שלט רחוק.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


אכילה בלא נטילת ידים

בהלכה הקודמת ביארנו שאין להקל לבטל נטילת ידים שקודם אכילת לחם, ואפילו אם אינו נוגע בידיו בפת, כגון שאוחז את הפת באמצעות כפפות או מפית וכדומה, גם כן אין להקל בזה לבטל תקנת רבותינו, והעושה כן מבטל תקנת נטילת ידים. ובסוף דברינו כתבנו שעדין ישנו אופן שבו יש להקל בזה לאכול על ידי מפית, וכמו שנבאר. בגמ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה