הלכה ליום שישי י"ח כסלו תשפ"א 4 בדצמבר 2020

פרשת השבוע - פרשת וישלח

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית".

השבת, נקרא על יעקב אבינו, ששלח מלאכים לעשו אחיו, לקראת חזרתו לארץ ישראל, אל הוריו, יצחק ורבקה. המלאכים שבים ואומרים, באנו אל אחיך אל עשו, וגם הולך לקראתך, וארבע מאות איש עמו. ומיד: "ויירא יעקב מאוד ויצר לו, ויחץ את העם אשר אתו ואת הצאן והבקר והגמלים לשני מחנות".

במדרש רבה (פרשה עו סימן ב) מבואר: "וירא יעקב", ממה פחד? פחד מזכותו של עשו, שישב כל השנים הללו בארץ ישראל, וגם זכה לקיים מצות כבוד אב ואם. ואלו זכויות שהיו חסרות ליעקב, כל ימיו שגר אצל לבן בחרן.

ואכן, המדרש מכיר בזכויות אלו של עשו. במדרש תנחומא (פרשת קדושים אות טו) נאמר: "בא וראה מצוות כבוד אב ואם כמה חביבה לפני הקדוש ברוך הוא, שאין הקדוש ברוך הוא מקפח שכרו של המקיים מצוה זו בין צדיק בין רשע, מנין? מעשו הרשע, שכיבד את אביו, ונתן לו הקדוש ברוך הוא את כל הכבוד הזה. ומה אם רשע זה, על שכיבד את אביו, פרע לו הקדוש ברוך הוא, המכבד את אביו ומקיים מצוות אחרות על אחת כמה וכמה"!

ובמדרש רבה (פרשה סה סימן טז), אמר רבן שמעון בן גמליאל, כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שמשתי אותו אחד ממאה ממה ששמש עשו את אביו. אני, בשעה ששימשתי את אבא, הייתי משמשו בבגדים פשוטים, ובשעה שהייתי יוצא לדרך הייתי לובש בגדים מיוחדים. ואילו עשו, בשעה שהיה משמש את אביו, היה משמשו בבגדי מלכות, אמר, אין כבודו של אבא להיות משמשו אלא בבגדי מלכות, שנאמר "ותקח רבקה את בגדי עשו החמודות אשר אתה בבית", ודרשו חז"ל, בגדים שבהם היה משמש את אביו.

אך, בתלמוד בבלי (מגילה טז ע"ב), מבואר, כי יעקב לא נענש על חלק מהשנים בהם לא כיבד את אביו ואמו ולמד תורה. וכך נאמר שם: "אמר רבה, גדול תלמוד תורה יותר מכיבוד אם ואם, שכל אותם שנים שהיה יעקב אבינו בבית עבר, לא נענש. וכתב שם רש"י, יעקב, למד תורה ארבע עשרה שנה בבית עבר, ולא נענש עליהם על ביטול מצוות כבוד אב ואם.

ואכן, לאור דברי הגמרא הללו, פסק רב אחאי גאון (מחכמי העיר פומבדיתא, נולד בשנת 680 ונפטר בארץ ישראל בשנת 752) בספרו שאילתות דרב אחאי (פרשת תולדות שאילתה יט), להתיר לבחור ללמוד תורה מחוץ לעיר מגוריו, אף שבעקבות כך ימנע ממצוות כבוד אב ואם באותם שנים בהם הוא לומד תורה.

יתירה מזאת ,פסק הרב יחיאל מיכל אפשטיין בספרו ערוך השולחן (יו"ד סימן רמ סעיף לו), כי אף שההולך מחוץ לעירו לצורך פרנסתו צריך ליטול רשות מאביו ואמו, מכל מקום, אם הולך ללמוד תורה בעיר, יכול ללכת אף ללא רשות אביו ואמו.

גם הרב יצחק וייס זצ"ל (גאב"ד העדה החרדית בירושלים) בשו"ת מנחת יצחק (חלק ט סימן קג), פסק שמצווות כבוד אב ואם אינה דוחה את זכותו של הבן ללמוד תורה במקום שלבו חפץ ואין ההורים רשאים להתערב בזה.

מנגד, הרב פנחס הלוי הורוביץ זצ"ל בעל ספר "המקנה" (קדושין לא ע"א), סבור שיש כבוד אב ואם (כבד את אביך ואת אימך) ויש מורא אב ואם (איש אמו ואביו תיראו), וההבדל ביניהם, שכבוד אב ואם, הוא חיוב אף ללא ציווי ההורים, לכבדם מיוזמתו של הבן. ואילו מורא הורים, הכוונה, לא לעבור על דברי ההורים לאחר שהביעו את רצונם. ולפי זה מדייק הרב בעל "המקנה", בתלמוד נאמר, גדול תלמוד תורה יותר מ"כיבוד אב ואם", אך לא יותר מ"מורא אב ואם", ולכן במקום בו מקום לימוד תורה (מחוץ לעיר המגורים, או באיזה מוסד לימודים, אך לא בשאלה אם בכלל ללמוד תורה, שאז לכל הדעות אין הוא חייב לציית להוריו), נוגד את דעת ההורים, אין זה דוחה את מצוות מורא הורים .ויעקב לא נענש, כיוון שהלך בהסכמת הוריו, ושם למעשה לא עבר על דבריהם, אלא רק נמנע מכיבוד הוריו.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


אכילה בלא נטילת ידים

בהלכה הקודמת ביארנו שאין להקל לבטל נטילת ידים שקודם אכילת לחם, ואפילו אם אינו נוגע בידיו בפת, כגון שאוחז את הפת באמצעות כפפות או מפית וכדומה, גם כן אין להקל בזה לבטל תקנת רבותינו, והעושה כן מבטל תקנת נטילת ידים. ובסוף דברינו כתבנו שעדין ישנו אופן שבו יש להקל בזה לאכול על ידי מפית, וכמו שנבאר. בגמ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה