הלכה ליום רביעי ט"ז כסלו תשפ"א 2 בדצמבר 2020

הלכות הדלקת נרות חנוכה

זמן ההדלקה
זמן הדלקת נרות חנוכה, הוא בזמן "צאת הכוכבים", כלומר, כשתים עשרה דקות אחר שקיעת החמה (זמן השקיעה מופיע בלוחות השנה). ויש מהאשכנזים שנוהגים להדליק מיד עם שקיעת החמה. ואם התאחר ולא הדליק, ידליק מיד, ואף אם התאחר מאד, רשאי להדליק עד עלות השחר.

חיוב ההדלקה
כבר הזכרנו, שהספרדים נוהגים שבעל הבית מדליק נרות, ובזה יוצאים כל בני הבית ידי חובה. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד מבני הבית מדליק נרות. עוד הזכרנו, כי נשים חייבות בהדלקת נרות חנוכה. ולכן אשה שאין לה בעל, או שבעלה אינו נמצא בבית, הרי שעליה להדליק נרות חנוכה בעצמה. וכן אם בעל הבית יודע שהוא יגיע בשעה מאוחרת, הרי שהוא יכול למנות את אשתו שהיא תהיה שליחה גם שלו כדי להדליק נרות, והיא תדליק נרות בברכה, וגם בעלה יוצא בזה ידי חובה.

הדלקה על ידי ילד
מאחר וחובת הדלקת נרות חנוכה, חלה אך ורק על אנשים ונשים שהם מעל גיל מצוות, לכן, אם ילד ידליק את נרות החנוכה, שאר הבוגרים שבבית לא יוכלו לצאת ידי חובה בהדלקה שלו. ולכן אין לאפשר לילד להדליק נרות חנוכה. אלא האב או ראש המשפחה ידליק את הנר הראשון, ואת שאר הנרות מעיקר הדין מותר לתת לילד קטן להדליק. (ונכון שהאב והבן ידליקו יחדיו). ואת נר ה"השמש" אפשר לתת לכל אדם להדליק.

ואמנם בעצם הדין שקטן אינו יכול להדליק נרות חנוכה. יש אומרים שקטן בן שתים עשרה יכול להדליק נרות חנוכה (זבחי צדק ח"ג סימן מא). אלא שעדיין יש ספק בדבר. ומכל מקום אם אירע שקטן בירך והדליק נרות חנוכה, אין צורך לכבות ולחזור ולהדליק נרות חנוכה אחרים. (חזון עובדיה עמוד מט).

תנאי על נרות חנוכה
השמן והפתילות והנרות הנותרים מהדלקת נרות חנוכה, חלה עליהם קדושה של מצות נרות חנוכה, ולכן יש לשורפם אחרי ימי החנוכה. וכדי להמנע ממצב זה, נכון להתנות לפני חנוכה, שאין בכוונתו להקצות את השמן והפתילות לשם מצוה. ואז לא תחול קדושה על שאריות השמן והפתילות, ויוכל לעשות בהן מה שירצה.

שאלות ותשובות על ההלכה

לא זכיתי להבין הרי צאת הכוכבים למדנו שזה שלוש עשרה דקות וחצי וזו הדעה הכי מקילה כיצד כתבתם שתים עשרה דקות ?
בברכה. ט"ז כסלו תשפ"א / 2 בדצמבר 2020

זמן צאת הכוכבים הוא כשלוש עשרה וחצי דקות זמניות לאחר השקיעה. ובימים שבהם היום קצר מאד, כל דקה זמנית היא קצרה מעט מדקה רגילה. ולכן כתבנו כך. ובימות הקיץ הזמן ארוך יותר, כרבע שעה.   

האם אפשר לצאת ידי חובת ההדלקה בחנוכיה שנירותיה עשויות משמונה מצתים שהדלקתם לחצי שעה קבועה ללא פתילה ושמן רק על ידי גז? והאם אפשר להדליק חנוכיה על ידי שלט רחוק או על ידי מחשב? כ"ו כסלו תש"פ / 24 בדצמבר 2019

צריך שיהיו הנרות נרות עם פתילה. לכן אין להדליק עם מצית.

לא נכון להדליק על ידי כפתור הדלקה, או שלט רחוק.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה


דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה, לשמוע קול תרועת שופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ומאחר וכל התקיעות, חובה עלינו לשומען, לכן אסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן שאסור לדבר בזמן התקיעות עצמן, אלא יש להיות בשקט, ולהאזין לקול השופר. ומשעה שבירך את ברכת "לשמוע קול שופר", (או שיצא ידי חובת......

לקריאת ההלכה