הלכה ליום שני 29 Shevat 5782 ינואר 31 2022

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמתו של ראש משפחתנו האהוב והעניו באדם

גאוי בן אהרן וסלימה עליו השלום

שהיום שש שנים לפטירתו

הוקדש על ידי

משפחתו

אכילת אשכולית חצוייה

שאלה: האם מותר לאכול בשבת עם כף, אשכולית חצוייה לשנים, כאשר על ידי כך האשכולית נסחטת מעט?

תשובה: כבר ביארנו שאחת המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת סוחט. וכן ביארנו שאסור לסחוט בשבת תפוזים או אשכוליות, אלא אם סוחט מעט מיץ על גבי מאכל.

ומעתה דנו גדולי פוסקי זמנינו, לגבי מה שנוהגים לחתוך אשכולית לשני חצאים, ואוכלים ממנה על ידי כף, ובשעה שתוחבים את הכף לאשכולית, היא נסחטת מעט. האם יש בזה איסור משום סוחט?

דעת השונה הלכות
ובספר "שונה הלכות" כתב להחמיר בזה, משום איסור סחיטה בשבת. ואף על פי שאין איסור בסחיטת אשכולית אלא מדרבנן, וכפי שביארנו, שמן התורה לא נאסרה אלא סחיטת זיתים וענבים, מכל מקום כתב שאין להקל בזה.

דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל
ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל כתב, שמאחר ויש בידינו כלל, שכל "פסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן מותר", כלומר, אדם שעושה מלאכה שהיא מותרת, ולמשל במקרה שלנו, אוכל אשכולית, שאכילת אשכולית היא מותרת בשבת, ובדרך אגב, נעשית מלאכה אחרת שהיא אסורה בשבת רק מדרבנן, והיא סחיטת האשכולית, והוא לא מעוניין בסחיטה הזו כלל, שהרי נוח לו באותה מידה לאכול את האשכולית מבלי שהיא תסחט, הרי זה בגדר "פסיק רישיה, דלא ניחא ליה, באיסור דרבנן", ובמקרה כזה יש להקל.

דברי הגאון רבי חיים נאה זצ"ל
ואמנם הגאון רבי חיים נאה זצ"ל בספרו קצות השלחן (סימן קכו) כתב שיש איסור בדבר, משום סחיטה. מכל מקום מרן רבינו זצ"ל כתב, שיתכן שגם הקצות השלחן התכוין שיש איסור בדבר, דוקא באופן שהאדם האוכל נהנה ורוצה בכך שהאשכולית תסחט, ואז באמת שייך כאן איסור סחיטה, אבל אם האדם אינו מתכוין לסחיטה ולא איכפת לו ממנה, אין בדבר איסור.

דברי הגרש"ז אוירבך זצ"ל
והגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (שלחן שלמה סימן שכ) פסק להקל בדבר מטעם נוסף, שמאחר וסחיטת אשכולית אינה אסורה אלא מדרבנן, ועוד, שהסחיטה על ידי הכף נחשבת כסחיטה "כלאחר יד" שאין בה איסור אלא מדרבנן, אם כן יש לפנינו "תרי דרבנן", כלומר, איסור דרבנן על איסור דרבנן, ולכן מאחר והאדם לא סוחט בכוונה, אלא שהדבר נעשה בהכרח מחמת אופן אכילת האשכולית, אם כן נחשב הדבר ל"פסיק רישיה בתרי דרבנן", שמותר, כמו שפסק המשנה ברורה (בשעה"צ סימן שטז).

דברי הגרי"ש אלישיב זצ"ל
והגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל פסק להקל בזה (בספר אשרי האיש עמוד שמב), משום שבשעה שהאשכולית נסחטת, מיד המשקה חוזר לתוך גוף האשכולית, והרי זה דומה למי שסוחט פרי על גבי מאכל, שאין בזה איסור כפי שהסברנו.

ולכן לסיכום: מותר לאכול בשבת אשכולית חצויה לשנים, אף על פי שיתכן שעל ידי הכף, האשכולית תסחט מעט.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

הלכות שבת לפי סדר השלחן ערוך - סימן ש"כ - דיני סחיטה בשבת

אורך השיעור: 1:23:48         הורד     (19.19 MB)

הלכות שבת לפי סדר השלחן ערוך - סימן ש"כ - דיני דש סוחט ומרסק

אורך השיעור: 45:50         הורד     (31.40 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

האם יש בעיה להכין אשכולית אדומה בשבת לאכילה על ידי קילוף הפרי, וקילוף הקליפה, על מנת לאכול לאלתר? 8 Iyar 5778 / אפריל 23 2018

מותר על מנת לאכול לאלתר.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Proper Way to Immerse Vessels in a Mikveh

One must make certain that there is nothing separating between the vessel one is immersing and the waters of the Mikveh. Thus, when one is immersing a vessel, one must hold the vessel loosely, for if one holds it tight, one’s hand will be separating between the vessel and the waters of the Mik......

לקריאת ההלכה

Reading Scripture at Night

Question: May one read chapters of Tanach or Tehillim at night or is this forbidden according to Kabbalah? Is there room for leniency when this reading is being done for the sake of an ill individual or a woman in labor? Answer: Maran Ha’Chida in his Responsa Yosef Ometz (Chapter 54) quotes......

לקריאת ההלכה

Question: Do disposable vessels and electric kettles require immersion in a Mikveh?

Answer: In the previous Halachot, we have discussed the general law that any new vessels purchased from a non-Jew must be immersed in a Mikveh before using them. We shall now discuss whether or not disposable vessels require immersion. We have already explained that according to Maran zt”l,......

לקריאת ההלכה

Drinking Beverages in a Café or in a Home Where the Vessels have not been Immersed in a Mikveh

Question: May one drink coffee in a friend’s home or in a Café (such as an espresso without milk served in Cafes) when they are not meticulous about immersing their vessels in a Mikveh? Answer: In the Halachot discussed before Tisha Be’av, we have explained that vessels produc......

לקריאת ההלכה


The Laws of Fire on Yom Tov

In previous Halachot we have explained that Yom Tov and Shabbat are equal regarding all prohibitions besides for certain works associated with food preparation, such as cooking, which are permitted on Yom Tov. Igniting a Flame One may not produce a new fire on Yom Tov, for instance by striking a......

לקריאת ההלכה

The Laws of Cooking on Yom Tov

In the previous Halacha, we have explained that although Shabbat and Yom Tov are equal in their prohibition to perform work on them and it is therefore a Torah prohibition to drive a car on Yom Tov, nevertheless, certain works associated with food preparation, such as cooking and frying, are permitt......

לקריאת ההלכה

Barechu Et Hashem Ha’Mevorach

Question: When the Chazzan recites “Barechu Et Hashem Ha’Mevorach” and the congregation responds “Baruch Hashem Ha’Mevorach Le’Olam Va’ed,” must one rise and bow or is this unnecessary? Answer: Regarding the obligation to rise while answering &ldquo......

לקריאת ההלכה

Which Vessels Require Immersion in a Mikveh-Continued

In previous Halachot, we have explained that vessels purchased from a non-Jew, such as those produced outside of Israel, require immersion in a Mikveh before using them. We have also discussed which types of vessels require immersion and which do not. We shall now continue discussing this topic. ......

לקריאת ההלכה