הלכה ליום חמישי ד' אב תשפ"ד 8 באוגוסט 2024

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

ירמיהו מרסל בן מרגלית ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

החייבים והפטורים מתענית תשעה באב

חולה שאין בו סכנה
חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב, כי חומרת התענית בתשעה באב פחותה מחומרתה ביום הכפורים. ובכל מקום של ספק, יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב).

אדם זקן בשנים
זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, ואפילו אם אין לו חולי פנימי, צריך לאכול בתשעה באב. אולם כתב מרן רבינו הגדול זצ"ל (חזון עובדיה עמוד רעט), שאדם כזה, שאינו חולה ממש, אף על פי שיש להורות שיאכל בתשעה באב, מכל מקום טוב שיאכל "פחות פחות מכשיעור", וכפי שכתבנו לגבי מי שאוכל בהלכות יום הכפורים.

יולדת
היולדת, בתוך שבעה ימים ללידתה, לכל הדעות הרי היא פטורה מלהתענות. אבל תוך שלושים יום מלידתה, דעת כמה פוסקים להחמיר בזה להצריכה להתענות, ואולם דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל היתה, שכל שלושים יום ללידתה, הרי היא פטורה מלהתענות.

וכן דין המפלת (אשה שהפילה עוברה), אחר ארבעים יום להריונה, (כלומר שהפילה עובר שכבר מלאו לו ארבעים יום ברחם אמו, וארבעים יום אלו נמנים מתחילת ההריון ממש, ולא כפי שנוהגים הרופאים למנות שבועיים נוספים), שאינה צריכה להתענות ביום תשעה באב, כל שלשים יום מיום ההפלה.

איך אוכלים?
כל אותם שאמרנו שאינם מתענים בתשעה באב, כאשר יבואו לאכול, הרי הם אוכלים כדרכם, כפי שהם רגילים תמיד, ואינם צריכים לאכול בכל פעם פחות משיעור "כזית" וכדומה, שאין דבר זה נוגע אלא לתענית יום הכיפורים בלבד. כפי שיתבאר בעזרת ה' בעתו ובזמנו. (חזון עובדיה תעניות, עמוד רפח).

מעוברות ומניקות
מעוברות (נשים בהריון) ומניקות, אף על פי שהן פטורות משאר תעניות (מלבד תענית יום הכפורים), חייבות להתענות ביום תשעה באב. ואשה שנמצאת בהריון בסיכון, תשאל לדברי הרופא, שאם יאמר לה שלא תתענה, עליה לשמוע בקולו, ואם יאמר שתתענה, עליה לעשות שאלת חכם אם לשמוע בקול הרופא.

ילדים קטנים
ילדים קטנים, כלומר, בן שלא מלאו לו שלוש עשרה שנים יום אחד, ובת שלא מלאו לה שתים עשרה שנים יום אחד, פטורים לגמרי מתענית תשעה באב. וטעם הדבר שהקטנים אינם משתתפים בתענית זו, לפי שהקטנים בלאו הכי פטורים בכל דיני האבלות, וגם קטן שמתו אביו או אמו אינו מתאבל כלל, שלא שייך בזה דין חינוך כלל (מלבד דין הקריעה על המת ששייך גם בקטנים). ולכן קטנים פטורים מתענית זו. וכל נער שלא מלאו לו שלוש עשרה שנים ויום אחד, ונערה שלא מלאו לה שתים עשרה שנה ויום אחד, פטורים מתענית תשעה באב, ואינם צריכים להתענות אפילו כמה שעות.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום לרב
לא הבנתי מצד אחד נאמר שחולה שמותר לו לאכול אין דין שיעורים מצד שני זקן שתש כחו שיש לו דין של חולה כתוב שכן יעשה שעורים? ג' אב תשפ"א / 12 ביולי 2021

כיון שלגבי זקן שאינו חולה ממש נכון להחמיר יותר מאשר לגבי חולה ממש. תבורך,

שלום רב מה הדין לגבי בשר ביום שישי אחר חצות היום האם יהיה מותר ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

למנהג הספרדים יהיה אסור עד כניסת השבת. תבורך,

שלום הרב
האם המנהג לסעודת המפסקת זה לאכול ביצה עם לחם או בלי לחם???? ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

יש שכתבו לאכול דוקא עם פת. אבל רבים וטובים נוהגים לאכול ללא פת. 

שלום הרב
האם מותר בתשעה באב לשמוע שיעורים על הגאולה אחרית הימים......?????
תודה רבה ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

יש להמנע מכך. ומותר ללמוד עניני מוסר שמחזירים את האדם בתשובה ובתיקון המידות. 

שלום כבוד הרב
אני רגיל כבר (זה נהיה גם כמו קבלה כזאת) מתחילת הקורונה לקרוא פרקי תהילים מסוימים כל יום. האם מותר לי בתשעה באב להמשיך בהרגלי , ולקרוא תהילים????
תודה רבה!! ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

מעיקר הדין, מותר. תבורך,

האם מותר לאכול קוסקוס והמרק שלו בסעודה מפסקת ( משום 2 תבשילין)? ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

אסור לאכול קוסקוס עם המרק שעליו, משום שהם שני תבשילים ממש. אף על פי שהמרק טפל לקוסקוס. 

אישה שהיא בסוף חודש התשיעי האם חייבת לצום או אפשר להקל ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

צריכה לצום. ואם היא מרגישה חולשה יתירה, עליה להתייעץ עם רופא ירא שמים. אבל באופן כללי עליה להתענות. וה' יזכה אותה ללידה קלה בבריאות.

שלום
אימי שתחיה מעל תישעים שנה וסיעודית בבית אבות, לא ממש זכרה שעכשיו אב ואסור לאכול בשר.
עכשיו שהיא זוכרת, היא יכולה לאכול עוף היום ומחר.
היא מאוד עדינה ורגישה ולא אוכל כל דבר וגם מעט מאוד. היא לא רוצה לעבור על ההלכה. היא יכולה לאכול היום ומחר עוף . ?
תודה ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

דינה כדין חולה, ומותר לה לאכול מה שיוגש לפניה. ואני מאחל לה אריכות ימים בבריאות ושמחה,

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה