הלכה ליום שני ג' אב תשפ"א 12 ביולי 2021

החייבים והפטורים מתענית תשעה באב

לשאלת רבים: למנהג הספרדים, מותר להסתפר ולכבס מיד עם צאת התענית. אולם האשכנזים נהגו להחמיר בזה עד יום עשירי באב (יום שני) בחצות היום (בערך בשעה עשרה לאחת בצהרים). (שלחן ערוך סימן תקנח).

חולה שאין בו סכנה
חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב, כי חומרת התענית בתשעה באב פחותה מחומרתה ביום הכפורים. ובכל מקום של ספק, יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב).

אדם זקן בשנים
זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, ואפילו אם אין לו חולי פנימי, צריך לאכול בתשעה באב. אולם כתב מרן רבינו הגדול זצ"ל (חזון עובדיה עמוד רעט), שאדם כזה, שאינו חולה ממש, אף על פי שיש להורות שיאכל בתשעה באב, מכל מקום טוב שיאכל "פחות פחות מכשיעור", וכפי שכתבנו לגבי מי שאוכל בהלכות יום הכפורים.

יולדת
היולדת, בתוך שבעה ימים ללידתה, לכל הדעות הרי היא פטורה מלהתענות. אבל תוך שלושים יום מלידתה, דעת כמה פוסקים להחמיר בזה להצריכה להתענות, ואולם דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל היתה, שכל שלושים יום ללידתה, הרי היא פטורה מלהתענות.

וכן דין המפלת (אשה שהפילה עוברה), אחר ארבעים יום להריונה, (כלומר שהפילה עובר שכבר מלאו לו ארבעים יום ברחם אמו, וארבעים יום אלו נמנים מתחילת ההריון ממש, ולא כפי שנוהגים הרופאים למנות שבועיים נוספים), שאינה צריכה להתענות ביום תשעה באב, כל שלשים יום מיום ההפלה.

איך אוכלים?
כל אותם שאמרנו שאינם מתענים בתשעה באב, כאשר יבואו לאכול, הרי הם אוכלים כדרכם, כפי שהם רגילים תמיד, ואינם צריכים לאכול בכל פעם פחות משיעור "כזית" וכדומה, שאין דבר זה נוגע אלא לתענית יום הכיפורים בלבד. כפי שיתבאר בעזרת ה' בעתו ובזמנו. (חזון עובדיה תעניות, עמוד רפח).

מעוברות ומניקות
מעוברות (נשים בהריון) ומניקות, אף על פי שהן פטורות משאר תעניות (מלבד תענית יום הכפורים), חייבות להתענות ביום תשעה באב. ואשה שנמצאת בהריון בסיכון, תשאל לדברי הרופא, שאם יאמר לה שלא תתענה, עליה לשמוע בקולו, ואם יאמר שתתענה, עליה לעשות שאלת חכם אם לשמוע בקול הרופא.

ילדים קטנים
ילדים קטנים, כלומר, בן שלא מלאו לו שלוש עשרה שנים יום אחד, ובת שלא מלאו לה שתים עשרה שנים יום אחד, פטורים לגמרי מתענית תשעה באב. וטעם הדבר שהקטנים אינם משתתפים בתענית זו, לפי שהקטנים בלאו הכי פטורים בכל דיני האבלות, וגם קטן שמתו אביו או אמו אינו מתאבל כלל, שלא שייך בזה דין חינוך כלל (מלבד דין הקריעה על המת ששייך גם בקטנים). ולכן קטנים פטורים מתענית זו. וכל נער שלא מלאו לו שלוש עשרה שנים ויום אחד, ונערה שלא מלאו לה שתים עשרה שנה ויום אחד, פטורים מתענית תשעה באב, ואינם צריכים להתענות אפילו כמה שעות.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום לרב
לא הבנתי מצד אחד נאמר שחולה שמותר לו לאכול אין דין שיעורים מצד שני זקן שתש כחו שיש לו דין של חולה כתוב שכן יעשה שעורים? ג' אב תשפ"א / 12 ביולי 2021

כיון שלגבי זקן שאינו חולה ממש נכון להחמיר יותר מאשר לגבי חולה ממש. תבורך,

שלום רב מה הדין לגבי בשר ביום שישי אחר חצות היום האם יהיה מותר ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

למנהג הספרדים יהיה אסור עד כניסת השבת. תבורך,

שלום הרב
האם המנהג לסעודת המפסקת זה לאכול ביצה עם לחם או בלי לחם???? ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

יש שכתבו לאכול דוקא עם פת. אבל רבים וטובים נוהגים לאכול ללא פת. 

שלום הרב
האם מותר בתשעה באב לשמוע שיעורים על הגאולה אחרית הימים......?????
תודה רבה ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

יש להמנע מכך. ומותר ללמוד עניני מוסר שמחזירים את האדם בתשובה ובתיקון המידות. 

שלום כבוד הרב
אני רגיל כבר (זה נהיה גם כמו קבלה כזאת) מתחילת הקורונה לקרוא פרקי תהילים מסוימים כל יום. האם מותר לי בתשעה באב להמשיך בהרגלי , ולקרוא תהילים????
תודה רבה!! ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

מעיקר הדין, מותר. תבורך,

האם מותר לאכול קוסקוס והמרק שלו בסעודה מפסקת ( משום 2 תבשילין)? ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

אסור לאכול קוסקוס עם המרק שעליו, משום שהם שני תבשילים ממש. אף על פי שהמרק טפל לקוסקוס. 

אישה שהיא בסוף חודש התשיעי האם חייבת לצום או אפשר להקל ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

צריכה לצום. ואם היא מרגישה חולשה יתירה, עליה להתייעץ עם רופא ירא שמים. אבל באופן כללי עליה להתענות. וה' יזכה אותה ללידה קלה בבריאות.

שלום
אימי שתחיה מעל תישעים שנה וסיעודית בבית אבות, לא ממש זכרה שעכשיו אב ואסור לאכול בשר.
עכשיו שהיא זוכרת, היא יכולה לאכול עוף היום ומחר.
היא מאוד עדינה ורגישה ולא אוכל כל דבר וגם מעט מאוד. היא לא רוצה לעבור על ההלכה. היא יכולה לאכול היום ומחר עוף . ?
תודה ח' אב תש"פ / 29 ביולי 2020

דינה כדין חולה, ומותר לה לאכול מה שיוגש לפניה. ואני מאחל לה אריכות ימים בבריאות ושמחה,

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה


דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה, לשמוע קול תרועת שופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ומאחר וכל התקיעות, חובה עלינו לשומען, לכן אסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן שאסור לדבר בזמן התקיעות עצמן, אלא יש להיות בשקט, ולהאזין לקול השופר. ומשעה שבירך את ברכת "לשמוע קול שופר", (או שיצא ידי חובת......

לקריאת ההלכה