הלכה ליום רביעי ג' אדר ב תשפ"ד 13 במרץ 2024

משלוח מנות למי שנמצא בשנת אבל

שאלה: האם נכון הדבר שאסור לשלוח מנות למי שנמצא בשנת אבל? והאם נכון שאסור לאבל לשלוח מנות?

תשובה: מי שנפטרו אביו או אמו, הרי הוא נוהג כמה מנהגי אבלות במשך שנים עשר חודשים. ומי שנפטר קרובו, שאינו אביו או אמו, (אח או אחות או אשה או בעלה או בן או בת), הרי הוא באבלות עד שלושים יום.

שאלת שלום
רבותינו בגמרא במסכת מועד קטן (דף טו.) למדו מהפסוק, שהאבל אסור ב"שאלת שלום". כלומר, אסור לאבל לשאול בשלומו של אדם אחר, וכן אסור לשאול בשלומו. ויש בזה פרטי דינים רבים.

משלוח מנות – דברי המהרי"ל
כתב בשו"ת מהר"י מולין (סימן לא), שמשלוח מנות לאבל, "אין לך שאלת שלום גדול מזה". כלומר, משלוח מנות, הוא בכלל שאלת שלום, ולכן אסור לשלוח מנות לאבל. וכן פסק הרמ"א (יו"ד סימן שפה סעיף ג, ובאו"ח סימן תרצו ס"ו).

משלוח מנות על ידי האבל – דברי מרן השלחן ערוך
לאור האמור היה נראה שכשם שאין לשלוח מנות לאבל, כמו כן אסור לאבל לשלוח מנות לאחרים. אולם מרן השלחן ערוך (סימן תרצ"ו) פסק, שהאבל חייב במשלוח מנות. ולכן אין ספק בדבר להלכה, שהאבל חייב לשלוח מנות לרעהו ביום הפורים. ואפילו בתוך שבעת ימי האבלות, האבל חייב לשלוח מנות לרעהו. וכתבו האחרונים שטוב שישלח מנות של בשר ודגים ולחם וכדומה, ולא ישלח מיני מתיקה של תפנוקים.

משלוח מנות אל האבל
ולענין משלוח מנות אל האבל, כבר הבאנו את דברי הרמ"א שפסק שאין לשלוח מנות לאבל. אולם כל זה דוקא למנהג האשכנזים, אבל מנהג הספרדים ובני עדות המזרח, ששולחים מנות לאבל ביום הפורים, מאחר ואין אבלות נוהגת ביום הפורים, מותר לשלוח לאבל בתוך שנה (או בתוך שלושים יום על שאר קרובים) משלוח מנות.

אבל עני או תלמיד חכם
ומכל מקום, אם האבל הוא עני, או שהוא תלמיד חכם המלמד תורה לרבים, גם למנהג האשכנזים יש לשלוח אליו מנות. משום מצות צדקה לעני, ומשום ששליחת מנות אל הרב היא כמו תשלום חוב, ולא משום שמחה. (חזון עובדיה פורים, עמוד קצג, וחזון עובדיה אבלות, ח"ב עמוד רנב).

נולד בן – נתרפאה המשפחה
אמרו רבותינו בתלמוד ירושלמי (מועד קטן פ"ג ה"ז) לגבי משפחה שנמצאת בימי האבל על פטירת אחד הקרובים: "אמר רבי אלעזר, אם נולד בן זכר באותה משפחה, נתרפאה כל המשפחה". והביאו את דברי הירושלמי רבינו הרמב"ן ועוד, והביאו מרן השלחן ערוך (בסימן שצד). וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בזו הלשון: וממה שהובא דבר זה בשלחן ערוך, נראה לי שאם נולד בן זכר באותה משפחה, בתוך הזמן, יכולים גם אחרים לשאול בשלום האבלים בתוך שנים עשר חודש, כיון שנתרפאה אותה משפחה. (חזון עובדיה ח"ב עמוד רמז).

ומן הדברים אנו למדים, שאם נולד בן זכר במשפחה, יכולים לכל הדעות לשלוח משלוח מנות לאבלים, ואפילו ממיני מתיקה, ואפילו למנהג האשכנזים יש להקל בזה. וה' יזכינו לשובע שמחות ולראות בתחיית המתים במהרה בימינו, וכשם שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה, כן ירחם עלינו ויחיש לגאלינו גאולת עולמים. אמן.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום כבוד הרב
האח של השכנה נפטר אתמטל ועדין הם לא יושבים שבעה בגלל פורין השאלה שלי היא באה לתת לי משלוח מנות האם היה מותר חי להחזיר לה ? י"ד אדר תשפ"ג / 7 במרץ 2023

מותר להחזיר לה. פורים שמח,

בענין נולד "בן זכר במשפחה" נא להבהיר בבקשה מה הכוונה בדיוק. למשל ראובן ושמעון שמת אביהם ועכשיו נולד לראובן בן זכר האם גם שמעון יכול להקל לדעת האשכנזים או רק שמעון? ז' אדר תש"פ / 3 במרץ 2020

כן. בן מיוצאי חלציו או מקרוביו של אחד האבלים מרפא את כל המשפחה.

האם מותר לברך חודש טוב לאבל בתוך השלושים? ל' שבט תש"פ / 25 בפברואר 2020

לגבי אמירת בוקר טוב כשפוגש את האבל, יש מקום להקל לפי מה שכתב בחזון עובדיה אבלות ח"ב עמוד רמח. ולכאורה הוא הדין לגבי חודש טוב, בפרט כשנתקל באבל, שאז רשאי לומר לו כן, שאינה כשאלת שלום, אלא כברכה בלבד.

אדם שבשנת אבל על אמא:
1. האם מותר לי ללכת לשבת חתן?
2. האם מותר לי לנסוע לחו"ל (למספר ימים)?
3. האם מותר לי לנפוש בבית מלון בארץ?
4.האם מותר לי ולאחיי ואחיותי להשתתף בברית המילה, בסעודת המצווה ובפידיון הבן?
5. האם מותר לה לעשות סעודת הודייה, או להשתתף בסעודת ההודייה? י"ב אב תשע"ח / 24 ביולי 2018

בדבר השאלות על מי שנמצאת תוך שנה לפטירת האם.

שבת חתן, יש מקום להקל.

לנסוע לחוץ לארץ, לבד, או עם אדם אחד או שניים מבני המשפחה מותר. אבל בקבוצה, אסור. שהוא כיוצא בשיירה שאסור. והוא הדין בבית מלון בארץ.

ברית מילה מותר. אבל לא להיות בזמן שיש שם כלי שיר.

פדיון הבן, מותר. וגם כן, בתנאי שאין שם כלי שיר. אבל שירה בפה, מותר.

לגבי סעודת הודיה, יש מקום להחמיר. מאחר ואין שם סעודת מצוה כל כך. ואפילו אם יאמרו שם דברי תורה, קשה להקל

אדם שבאבל על אימו ז"ל, האם מותר לנשים להסתפר אחרי השבעה? ו' אדר תשע"ח / 21 בפברואר 2018

בענין תספות לאשה בתוך שלושים על פטירת אמה. למנהג הספרדים מותר לה להסתפר, והאשכנזים מחמירים בזה.

במחכת"ר בחזו"ע כ' שנתרפאה המשפחה רק לגבי שאילת שלום, ואדרבא בדבריו על משלוח מנות עמ' רנב לא הזכיר ד"ז, ועוד שלפי דברי כת"ר נוכל להקל בכה"ג בעוד דינים רבים דשייכי בי"ב חודש על אב ואם ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

דין נרפאה המשפחה, לא נתבאר בפוסקים מה השלכותיו. ומרן זצ"ל כתב שההשלכה ההלכתית היא לגבי הדבר הקל, כלומר, שאלת שלום ותו לא. ומה שמרן זצ"ל לא הביא את הדברים לגבי משלוח מנות, אין בכך כלום, כי דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר. ירושלמי פ"ג דראש השנה.

בדין  שאלת  שלום  באבל,  רצ"ב  דברי  מרן  השו"ע  שפ"ה שרק  בתוך  שבעה  אסור לו  לשאול  בשלום, אולם  לאחר  שבעה, מותר  בשאלת  שלום,  ורק  אחרים  אסורים  לשאול  בשלומו, ולא כמו שכתבתם.
ז' אדר ב תשע"ו / 17 במרץ 2016

אמנם שנינו בדרך קצרה כפי שכבודו כתב. וכוונת הדברים, שהאבל שולח משלוח מנות אף תוך שבעה. ושולחים אליו משלוח מנות אפילו בזמן שאסור לשאול בשלומו.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה