הלכה ליום ראשון י"ג אייר תשפ"א 25 באפריל 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

הרב משה בן זהייה זצ"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

קשירת חוט של ציצית ואזיקונים בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקרי דיני קשירת קשר והתרתו בשבת. וכלל הדברים, שכל קשר שהוא מעשה ידי אומן, כלומר, שיש אומנות ביצירתו, אסור לעשותו בשבת. וכן כל קשר שהוא של קיימא, כלומר, שמיועד להשמר לזמן ממושך, אסור לעשותו בשבת.

קשירת קשר, על גבי קשר שהיה קשור מערב שבת
כבר ביארנו, שיש מחמירים שלא לקשור "קשר על גבי קשר" בשבת. כלומר, קשר אחד, הוא כמו הקשר שאנו נוהגים לעשות בשרוכי הנעלים, שעושים קשר אחד, ועל גביו מין עניבה. והעושה קשר על גבי קשר, עושהו באופן שהקשר נשאר מהודק מאד. ויש אומרים שקשירה כזו אסורה בשבת, כי היא נחשבת לקשר מעשה אומן.

ולפיכך, כתבו הפוסקים, שיש להזהר שאם יש קשר אחד שנקשר לפני שבת, אין לקשור על גביו קשר נוסף בשבת. שהרי הקשר השני הוא עיקר הקשירה האסורה בשבת. והדבר דומה למי שכתב אות אחת לפני שבת, ואחר כך בא בשבת והוסיף עוד אות אחת, והשלים את המילה. כגון שהיתה כתובה האות א', והוא הוסיף בשבת את האות ב', הרי שהדבר נחשב כאילו כתב "אב" בשבת, שהיא מילה עם משמעות, והכותבה בשבת עובר על איסור מן התורה. (ומדרבנן, אסור לכתוב בשבת אפילו אות אחת).

וכמו כן המוסיף קשר על גבי קשר שהיה קשור עוד קודם השבת, עובר על איסור משום "קושר" בשבת.

וכן פסק מרן רבינו זצ"ל בספרו (חזון עובדיה שבת ח"ה עמוד סח). ואף על פי שכבר כתבנו שהמיקל לעשות קשר על גבי קשר בשבת יש לו על מה שיסמוך, מכל מקום נכון להחמיר בדבר לכתחילה.

קשר של ציצית שנתרופף
קשר של ציצית שנתרופף, אסור להדקו בשבת. משום שהדבר דומה לקשר על גבי קשר. ובפרט שיש מקום לומר שקשירת הציצית היא מעשה אומן, והציצית נקשרת לעולם, שאין כוונה להתיר את הקשרים.

אזיקונים
דנו פוסקי זמנינו לגבי שימוש ב"אזיקונים" של פלסטיק בשבת. האם יש בדבר חשש משום קושר, או משום בונה. ולהלכה פסק מרן זצ"ל (עמוד עה) שאין בדבר איסור, ומותר לקשור על ידי אזיקונים בשבת, משום שאין כאן קשר, אלא הידוק ותפיסה בלבד, ועל ענין כזה לא דיברה התורה ולא גזרו חכמים כלל, שאין לזה שייכות למלאכת קושר.

ולסיכום: אין להדק קשר של ציצית בשבת. ומותר להשתמש באזיקונים בשבת.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום מרן כתב בחזון עובדיה שמותר לקלף תפוח עץ ומלפפון עם קולף בשבת ואין בזה כל חשש כי הקליפה נאכלת עם הפרי אך יש לשאול האם גזר לדוגמא יהיה מותר לקלף עם קולף בשבת? י"ג אייר תשפ"א / 25 באפריל 2021

לא, משום שקליפת הגזר אינה נאכלת בדרך כלל. 

האם מותר להעביר את נרות השבת שהדליקו במקום הסעודה לשאר החדרים? תודה מראש י"ג אייר תשפ"א / 25 באפריל 2021

להעביר אותם בשבת, בודאי שאסור, יש בזה איסור מוקצה. תבורכו,

שלום הרב . האם מותר לספרדים לשמוע מוזיקה בספירת העומר ? ואם כן מה הדין? י"ג אייר תשפ"א / 25 באפריל 2021

מותר לשמוע רק מיום ל"ג לעומר, כלומר, יום חמישי הקרוב בלילה, ליל יום שישי. 

האם זה נכון לפי דבריכם, שמותר לחזק את הקשר של הטלית בטלית ישנה, ורק בחדשה אסור? כ"א חשון תשע"ז / 22 בנובמבר 2016

אין זה נכון. אלא כמו שכתבנו, שאין לחזק את הקשר של הציצית בשבת בשום אופן, בין בטלית ישנה ובין בטלית חדשה

האם מותר לקשור מטפחת בשני קשרים, על מנת שתהיה מהודקת לראש? ז' חשון תשע"ג / 23 באוקטובר 2012

מכיון שהדרך היא להתיר את קשר המטפחת, מותר לקשרה בקשר על גבי קשר.

אם אני קושר קשר על קשר בשקית אשפה מלאה וזורק את השקית לפח המרכזי, האם יש בעיה בכך  מכיון שזה נזרק אז לכאורה הקשר יישאר הרבה זמן? ז' חשון תשע"ג / 23 באוקטובר 2012

מותר לקשור קשר אחד בלבד, על מנת להשליך את השקית לאשפה.

מה הדין של קשר על גבי קשר, בנעליים שאני קושר את שניהם בשבת בבוקר וברור שבערב אתיר אותם. ז' חשון תשע"ג / 23 באוקטובר 2012

אם קושר קשר על גבי קשר, על מנת להתירו בו ביום, מותר לקשרו בשבת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה