הלכה ליום שלישי 15 Kislev 5781 דצמבר 1 2020

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

דב פרץ בן שמחה

הוקדש על ידי

פלוני

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה
בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו.

כמות השמן
כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים. (ומצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם דולקים חצי שעה, ויש להיזהר שלא להדליק בהם). ובערב שבת שמדליקים נרות מוקדם צריך לשים יותר שמן. כפי שיבואר בעז"ה באחת ההלכות הבאות.

סדר ההדלקה
כשמדליק נרות חנוכה בלילה הראשון, ידליק את הנר הקיצוני שבצד ימין, ובלילה השני ידליק את הנר הנוסף תחילה, ואחר כך ידליק את הנר שהודלק אתמול, ויוצא איפה שסדר הדלקת נרות חנוכה הוא משמאל לימין, כדי שיתחיל ההדלקה בנר החדש, שנוסף בגלל תוספת הנס שבתוספת הימים.

"הדלקה עושה מצוה"
אמרו בגמרא במסכת שבת (דף כג.): "הדלקה עושה מצוה", ו"אם כבתה אינו זקוק לה". ופירוש הדברים "הדלקה עושה מצוה", שעיקר המצוה בהדלקת נרות חנוכה, הוא מעשה ההדלקה בלבד של נרות חנוכה שיכולים לדלוק בשיעור הזמן הנכון. ואם כבו הנרות מחמת סיבה כלשהי שלא הייתה בזמן ההדלקה, כגון שלפתע נפתחו הדלת או החלון, ובאה רוח וכבו הנרות, "אינו זקוק להם", כלומר, אינו צריך לחזור ולהדליקם שנית, שהרי ההדלקה היתה כדת וכהלכה. ומכל מקום מצוה מן המובחר לחזור ולהדליק נר שכבה (בלא ברכה), אם כבה תוך חצי שעה מהדלקתו.

אבל אם בשעה שהדליק את הנרות, לא היו ראויים הנרות לדלוק כשיעור זמנם, כגון שהדליקם במקום שהרוח נושבת, או שלא שם די שמן בנר, וכיוצא בזה, צריך לחזור ולהדליק את הנרות מן הדין, ומכל מקום אינו מברך על הדלקה זו.

להשתמש לאור הנרות
אסור להשתמש לאור נרות חנוכה, ולכן אסור למנות מעות או לקרוא בספר לאורם של נרות אלו, ולאחר חצי שעה מזמן הדלקתם, מותר להשתמש באור הנרות לכל מה שירצה. ובזמנינו שמצוי אור החשמל, בלאו הכי אין אנו רגילים ליהנות לאור הנר.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

דיני חנוכה

אורך השיעור: 01:16:42         הורד     (17.56 MB)

הלכות חנוכה

אורך השיעור: 00:54:40         הורד     (12.52 MB)

מרד החשמונאים

אורך השיעור: 00:58:02         הורד     (23.25 MB)

חנוכה - תשנ"ז

אורך השיעור: 00:41:46         הורד     (16.73 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום כבוד הרב.
אני נמצאת בשנת אבל על מות אימי ז"ל.
ביתי קנתה לי שידת איפור, ורק לאחר שהיא קנתה קראתי שאסור לי לקבל!
האם ישנה אפשרות שאני אשלם לה את סכום המתנה ובכך אקנה אותה ממנה כדי להתיר לי לקבל את השידה.. או שישנו פיתרון אחר?
אני רוצה לציין שזה דבר שאני צריכה.
תודה רבה. 15 Kislev 5781 / דצמבר 1 2020

באמת שאין לשלוח מתנה לאבל בתוך י"ב חודש לפטירת אב או אם. (מלבד בימי שבת או מועד או פורים. או אם נולד בן במשפחה בתוך שנת האבל). אולם מה שנעשה כבר נעשה, כי את המתנה קיבלת בשגגה, ועתה היא שלך, ואין חיוב להחזיר אותה. והדבר דומה לאבל ששאלו אותו מה שלומך, שלאחר ששאלוהו, בודאי שאינו מוכרח לדחות את שאלת השלום.  ומן השמים תנוחמי, ותזכי לכל הברכות, ורוב נחת מהילדים היקרים,

לכבוד הרב שליט"א שלום, מי שמדליק נ"ח בחלון הפונה לרה"י האם גם אז ידליק משמאל לימין הגם שלמסתכל בחוץ זה נראה מימין לשמאל? תודה רבה. 15 Kislev 5781 / דצמבר 1 2020

כן, לא מתחשבים במה שהאנשים רואים, אלא רק במדליק עצמו. תבורך,  

למה בתמונה הרב מדליק על שולחנו? 29 Kislev 5780 / דצמבר 27 2019

בביתו של מרן בשכונת רחביה, היה מרן זצ"ל מדליק על שלחנו.

אם יש בביתי מספר מועט של נרות ועדיין נשאר בהם מספיק שמן לעוד יום, האם אפשר לחזור ולהשתמש בהם ביום המחרת? 30 Kislev 5779 / דצמבר 8 2018

אפשר בהחלט

אופן ההדלקה - כשמדליקים מצד הימין הקיצוני האם מדובר לפי מי שמדליק את הנרות או לפי מי שרואה אותם מהחלון? גם, אם אני מדליק את החנוכיה ואז מסובב את החנוכיה לכיוון החלון איך צריכים להדליק? 24 Kislev 5778 / דצמבר 12 2017

לפי מי שמדליק את הנרות.

 

האם מותר להדליק נרות חנוכה, בחנות שיש בה מנין קבוע (כל השנה) למנחה וערבית? 24 Kislev 5772 / דצמבר 20 2011

אם מתפללים שם ערבית, ידליקו נרות בברכה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Question: May one eat bread without washing one’s hands if one does not touch the bread with one’s hands directly and instead holds it with a napkin and like?

Answer: The Gemara in Masechet Chullin (107b) states: “The Sages permitted a cloth (i.e. they permitted eating bread without first washing one’s hands by wrapping one’s hands in a cloth) for those eating Terumah (meaning that during the time when the Bet Hamikdash still stood, befo......

לקריאת ההלכה

Salt on the Table

Question: Is there a halachic necessity to have salt placed on the table before reciting the Hamotzi blessing and is it necessary to observe this custom on weekdays as well? Answer: The Gemara (Berachot 40a) states: “Rava bar Shmuel said in the name of Rav Chiya: One may not recite the Hamo......

לקריאת ההלכה

Eating without First Washing One’s Hands

In the previous Halacha, we have explained that one may not be lenient and nullify the edict of washing one’s hands prior to eating bread; even if one does not touch the bread with one’s hands directly and merely holds it with gloves or a napkin, one may still not defy this edict. If one......

לקריאת ההלכה

The Laws of Washing One’s Hands for a Bread Meal

The Enactment of Washing One’s Hands for a Bread Meal There is a rabbinic enactment to wash one’s hands before sitting down to eat a bread meal. The Mishnah in Masechet Eduyot (Chapter 5) relates that Rabbi Eliezer ben Chanoch was excommunicated for having raised doubts about the necess......

לקריאת ההלכה


The “Asher Yatzar” Blessing vs. Birkat Hamazon

Question: In the previous Halacha, we have discussed if one becomes obligated to recite an after-blessing on food and before he does so, he uses the facilities and becomes obligated to recite the “Asher Yatzar” blessing, one should recite the “Asher Yatzar” blessing first and......

לקריאת ההלכה

Question: If one becomes obligated to recite an after-blessing after eating any food (for instance, by eating a Kezayit, approximately twenty-seven grams, of fruit) and before reciting the after-blessing, one used the facilities and becomes obligated to recite the “Asher Yatzar” blessing, which blessing must one recite first: Should one first recite the “Asher Yatzar” blessing or the after-blessing on the food one ate?

Answer: This question has already been discussed by the Maharshal (Rabbeinu Shlomo Luria, one of the foremost Acharonim who lived approximately five-hundred years ago in Eastern Poland and authored the Sefer Yam Shel Shlomo and others) in his responsa (Chapter 97) and writes that if one becomes obli......

לקריאת ההלכה

A Power Outage on Shabbat

Question: Last Shabbat, there was a power outage and for six hours, we had no electricity. Later on in the day when the problem was repaired, the Plata (electric hotplate) turned back on. Is it permissible to eat the foods that were warmed on the hotplate? Answer: Regarding the aforementioned mat......

לקריאת ההלכה

Reciting Birkat Hamazon in the Place One Has Eaten

Question: Is one obligated to recite Birkat Hamazon specifically where one has eaten bread or may one recite this blessing elsewhere? Answer: One who eats a bread meal must recite Birkat Hamazon in the place where one has eaten and one may not go to a different place and recite the blessing there......

לקריאת ההלכה