הלכה ליום שלישי ה' כסלו תשפ"ב 9 בנובמבר 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

אפרת רחל בת ג’וליה

הוקדש על ידי

המשפחה

האם מותר לנשים לאכל לפני הקידוש

שאלה: לגבי מה שפורסם ב"הלכה יומית" שלאחר התפילה ביום השבת בבוקר, אסור לטעום שום דבר עד שיקדש על היין. ולפני התפילה מותר לשתות קפה או תה. האם הוא הדין לנשים, שאסורות הן לאכול אחרי התפילה לפני הקידוש, ומותרות לשתות לפני התפילה, או שיש חילוק בדבר?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו, שאסור לטעום שום דבר לפני הקידוש. וכתבנו שדין זה הוא דוקא כאשר התחייב כבר האדם בקידוש, כלומר שהתפלל כבר. אבל לפני התפילה, שאין האדם מחוייב לקדש על היין, מותר לו לשתות קפה או תה כדרכו בכל יום, שאין הוא מחוייב בקידוש עד לאחר התפילה.

ועתה נבא לדון בדין הנשים בנדון זה. והנדון הוא נחלק לשנים.

כי הנה ביארנו כבר בעבר, שהאשה אינה חייבת להתפלל בכל יום שלש תפילות, אלא תפילה אחת בלבד. וכל אשה רשאית להתפלל איזו תפילה שהיא בוחרת להתפלל, שחרית, מנחה, או ערבית. ומעתה הדבר פשוט לכאורה, שאסור לאותה האשה שמתפללת לטעום שום דבר אחרי שהתפללה כבר, שהרי היא מחוייבת במצות הקידוש, ואסור לטעום שום דבר לפני הקידוש. ועל כן דינה של אשה זו המתפללת תפילת שחרית ותפילת מוסף, שווה לחלוטין לדין האנשים, שמותר להם לשתות קפה או תה לפני התפילה, אבל אחרי התפילה אסור להם לטעום שום דבר עד שיקדשו על היין.

אבל אשה שאינה נוהגת להתפלל שחרית ומוסף, יש להסתפק בדינה לענין זה. כי יש מקום לומר, שמאחר שאינה מתפללת שחרית, הרי היא מחוייבת בקידוש משעה שהיא קמה בבוקר, שאין החיוב בקידוש תלוי לגביה בתפילה, שהרי היא אינה מתפללת כלל, ועל כן יהיה אסור לה לטעום דבר עד שתקדש על היין.

אולם מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, בספרו חזון עובדיה, כתב שנשים שאינן מתפללות שחרית ומוסף, והן מרגישות חולשה, רשאיות להקל לשתות קפה או תה בבוקר יום השבת, אף על פי שעדיין לא קידשו על היין. וטעמו בזה, מפני שאף על פי שלדעת הרמב"ם ומרן השלחן ערוך אסור לטעום שום דבר לפני הקידוש של הבוקר, מכל מקום לדעת רבינו הראב"ד, מותר לאכול או לשתות לפני הקידוש של הבוקר. שאין הקידוש מעכב את האכילה אלא בליל שבת דוקא, אבל הקידוש של הבוקר אינו חמור כל כך, ומותר לאכול גם לפני שיקדשו.

ואף על פי שלענין הלכה אנו תופסים כדעת הרמב"ם שאסור לאכול לפני הקידוש, מכל מקום יש לצרף לזה את שיטת המאירי, שאין הנשים מחוייבות בכלל בקידוש של שבת בבוקר. ובהצטרף שתי הדעות הללו, יש לנו מקום להקל לנשים המרגישות חולשה, שתוכלנה לשתות איזה דבר בקומן בשנתן בבוקרו של יום השבת, אף על פי שעדיין לא קידשו על היין.

ועל כן לסיכום: נשים המתפללות שחרית ומוסף בבוקר יום השבת, רשאיות לשתות קפה או תה לפני התפילה. ולאחר התפילה הרי הן מחוייבות בקידוש ואסורות הן לטעום שום דבר, כדין האנשים. ואשה שאינה מתפללת כלל בבוקר יום השבת, מפני שהיא טרודה בטיפול בילדיה וכיוצא בזה, מותר לה לשתות קפה או תה בקומה משנתה בכדי לחזק את כוחה, אף על פי שעדיין לא קידשה על היין.

ונשים שרגילות להתפלל בכל שבת שחרית ומוסף, אף הן רשאיות לשתות קפה או תה בבוקר לפני התפלה, ולאחר מכן יעשו קידוש על היין. (וראה בחזון עובדיה ח"ב עמוד קסז).

שאלות ותשובות על ההלכה

האם אישה שלוקחת כדורים למניעת הריון (כמובן בזמנים שמותר לפי ההלכה) והרופא אמר לה שצריך לקחת בשעה מסויימת. האם יכולה לקחת אותם לפני הקידוש בשבת או לפני ההבדלה? כ"א חשון תשע"ז / 22 בנובמבר 2016

אם היא לוקחת אותם עם מים, כדאי שתקח אותם לאחר הקידוש. ולפני הבדלה יש יותר מקום להקל. ואם לוקחת בלי מים, יכולה להקל בכל אופן.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

סחיטת לימונים בשבת

בהלכה הקודמת ביארנו שאסור לסחוט בשבת פירות שיש אנשים שנוהגים לסוחטם לצורך משקה היוצא מהם, וכן ביארנו שמותר לסחוט ביד (ולא על ידי כלי) פירות לתוך תבשיל או מאכל, כגון לסחוט תפוזים על גבי סלט פירות, באופן שהמשקה נבלע ומתערב בתוך הפירות מיד אחרי סחיטתו, משום שאין האיסור לסחוט בשבת אלא כאשר מפרידים מן הפ......

לקריאת ההלכה

הכנת תה בשבת

בהלכה הקודמת כתבנו שמותר לסחוט לימונים בשבת ביד, לא על ידי כלי, משום שאין דין סחיטת הלימון כדין סחיטת שאר הפירות בשבת, גם הזכרנו מה שכתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שאף על פי שמותר מעיקר הדין לסחוט לימון בשבת, מכל מקום נכון לחוש לדברי המחמירים בסחיטת לימון לתוך כלי ריק, ולכן יש לשים בכוס ראשית כל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


סחיטת תפוזים בשבת על גבי סלט פירות

בהלכה הקודמת הזכרנו שאסרה התורה לסחוט בשבת זיתים לשמן זית או ענבים ליין. אבל שאר פירות לא נאסרה סחיטתן מן התורה, אלא שחכמים גזרו שלא לסחוט בשבת גם שאר פירות, כגון תותים ורימונים וכדומה. וכן כתבנו שפירות שאין דרך בני אדם לסחטן בשום מקום בעולם, מותר לסחטן בשבת, משום ששורש האיסור לסחוט פירות בשבת הוא מ......

לקריאת ההלכה

מלאכת דש וסחיטה בשבת

ביארנו כבר כמה פעמים, שישנן שלושים ותשע "אבות מלאכות" האסורות לעשותן ביום השבת, ולכל "אב מלאכה" יש "תולדות" הדומות לאותה מלאכה, וגם הן אסורות מן התורה להיעשות ביום השבת. עוד אחת מאבות המלאכות האסורות בשבת היא מלאכת "דש", והדש הוא המפרק (כלומר מפריד) את התבו......

לקריאת ההלכה

סידור הכלים בשעת ברכת המזון

שאלה: האם מותר לי לסדר את הכלים שנותרו על השלחן בשעה שאני מברך ברכת המזון? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טז.), אמרו, שפועלים, שהם עסוקים כל הזמן במלאכתם, אינם יכולים לברך בשעת העבודה את ברכת המזון. ומכאן למד מרן הבית יוסף (בסוף סימן קצא), שאסור לעשות מלאכה בשעה שמברכים ברכת המזון. (וכן מפורש בירוש......

לקריאת ההלכה

משמעות יום ט"ו בשבט - ודברים לליל ט"ו בשבט

הלילה (ליל יום שני), יחול ליל ט"ו בשבט. יום ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" (ראש השנה דף ב.), ומקובל לחשוב, שכשם שביום א' בתשרי שהוא יום ראש השנה, דנים את כל באי עולם, לחיים או למוות, לעושר או לעוני וכדומה, כמו כן ביום ט"ו בשבט, דנים בשמים על האילנות וקובעים מה יהיה ג......

לקריאת ההלכה