הלכה ליום ראשון כ"ט אלול תשע"ט 29 בספטמבר 2019

ההלכה מוקדשת לע"נ מרת אמי עטרת ראשי

שולמית אביאני בת חסיבה ואברהם ע"ה

שנזדככה ביסורים - שהיום אזכרת 12 חודש שלה רוח השם תניחנה בגן עדן
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

משפחתה

ראש השנה – רבי חיים בן עטר

לסדר ראש השנה, ראה כאן.

יום ראש השנה, הוא יום הדין, שבו עוברים כל באי עולם לפני ה' יתברך מלך המשפט, ועל כל אחד ואחד גוזרים ביום זה כל מה שיארע עמו במשך השנה ואף השנים הבאות. ולכן על כל אדם להתעורר, לשוב בתשובה, ולתקן את מעשיו הבאים, כדי שיזכה להכתב ולהחתם בספרם של צדיקים, שיזכה לשנה טובה ומבורכת, הוא וכל בני ביתו.

יש שחושבים, הרי כל כך קשה לנו לשוב בתשובה, איך נוכל לשוב בתשובה?

על כך אמר פעם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שמספרים על הגאון רבי חיים בן עטר (בעל ה"אור החיים" הקדוש), שעמד פעם בבית המדרש ודיבר בעניני התשובה, כשסביבו מתקהלים המון בני אדם. עבר שם אדם אחד שאינו שומר תורה ומצוות, ושאל, התקהלות זו למה? אמרו לו, הכנס ותשמע! פילסו לו נתיב, ועמד לפני הרב שדיבר במעלת התשובה דברים החוצבים להבות אש.

הדברים נגעו ללבו של זה, עד שהתחיל להוריד דמעות מעיניו. כשסיים הרב לדבר, והקהל התפזר איש למקומו, נגש האיש הזה אל הרב, ואמר, אדוני הרב! דבריך מצאו מסילות בלבבי, ואני מקבל עלי תשובה שלימה, אבל אדוני הרב, בקשה לי אליך, התפלל עלי שהערב אישן ולא אקום, כי אין בכוחי להמשיך בחיי תורה ומצוות, ולא אוכל לעמוד בהם, לכן מוטב שאמות זכאי ולא אמות חייב!

אמר לו הרב, חלילה לי מעשות זאת! אבל שמע ודע לך, כי כבר היה מי שקדם לך, וביקש את אותה הבקשה שאתה מבקש, הרי זה בלעם הרשע, שאמר "תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ", בלעם ידע, כי לחיות "חיי ישרים" אין לו כוח. אך מוכן הוא למות "מות ישרים"...

אבל אנו, המשיך רבי חיים בן עטר ואמר, אנו בני אברהם יצחק ויעקב, הובטח לנו מפי הקדוש ברוך הוא, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם". האם שמת לבך איזה סיוע גדול מן השמים יש למי שחוזר בתשובה? כבר אמרו חכמינו זכרונם לברכה, "הבא ליטהר, מסייעים לו"! לא מבקשים ממך אלא שתפתח רק פתח דק, "חודו של מחט", ויפתחו לך פתח גדול כפתחו של אולם. לך ועסוק בתורה! ותלך מחיל אל חיל ואני אהיה עמך! שמע האיש בקול הרב, וחזר בתשובה שלימה, נשא אשה יראת ה', והעמיד דור ישרים מבורך.

עלינו להתבונן באנשים שהיו רחוקים מאד מדרכי התורה, וזכו לשוב בתשובה שלימה, וכעת הם אהובים מאד לפני ה' יתברך. הנה הרב הגדול רבי אורי זוהר שליט"א, שהיה שקוע בהבלי העולם הזה בהיותו מראשי התרבות החילונית המדומה לפני כמה עשרות שנים, והתאמץ במשך תקופה מסויימת לשוב בתשובה, ומסר נפשו על זה, עד שהאירו לו מן השמים, וזיכהו ה' לעלות בתורה וביראה מתוך שמחה, עד שנעשה לאחד המיוחד מלומדי התורה ועובדי ה' בזמנינו. וכמותו היו עוד הרבה אחרים בדורינו ובדורות הקודמים. וכל שכן מי שאינו רחוק לגמרי מדרכי התורה, אלא שעליו לשפר את מעשיו, שמובטח לו כי מן השמים יעזרוהו בזה, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם".

מעומק לבינו, אנו מאחלים לכל הלומדים והלומדות היקרים של "ההלכה היומית", שמקדישים מזמנם ותשומת לבם לעסק התורה. יהי רצון שתזכו לשנה טובה ומבורכת, תזכו לעלות עוד מעלה מעלה בתורה וביראת שמים, ותבורכו בכל הברכות שבתורה, ימלא ה' כל משאלות לבכם לטובה ולברכה לעבודתו יתברך, תזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

לקריאת ההלכה


מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה