הלכה ליום רביעי ג' כסלו תשפ"ה 4 בדצמבר 2024

ההלכה מוקדשת לזיווג הגון עבור

יואב בן איילת

שיזכה בבחורה יראת השם ובעלת מידות טובות. ויזכה להקים בית נאמן בישראל בקרוב ממש. אמן.

הוקדש על ידי

בעילום שם

ילדים "מאומצים"

יתום בתוך ביתו
בגמרא במסכת סנהדרין (יט:), אמרו רבותינו, "כל המגדל יתום בתוך ביתו, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו", שכך מצאנו אצל מיכל בת שאול, שהילדים שנולדו למירב, וגודלו על ידי מיכל, נקראו "בני מיכל".

וכשם שמעלת מי שמאמץ ילד בתוך ביתו היא גדולה מאד, שנחשב כאילו הילד המאומץ הוא שלו, ועוד שיש בזה גמילות חסדים שאין לה סוף, גם הבן המאומץ, צריך לנהוג בכבוד בהוריו המאמצים, שהרי הם גידלו אותו, ואי אפשר לשער בכלל את גודל הכרת הטוב שראוי שיהיה לבן כזה כלפי הוריו המגדלים אותו.

ילד שאינו יתום ממש
וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, (בתשובה שהובאה בילקוט יוסף אבלות סימן ל אות כד), שאף על פי שרבותינו דיברו על ילד "יתום", אין הכוונה יתום ממש, שאין לו אב ואם, אלא אפילו אם הוריו חיים, כל שהם אינם מסוגלים מסיבה כל שהיא לגדלו, הרי הוא נחשב יתום.

והביא מרן זצ"ל ראיה לדבריו, מכך שגמרא במסכת מגילה (דף יג.), הוזכר ענין זה לגבי משה רבינו, שגם הוא נקרא בנה של בתיה בת פרעה, אף על פי שהוריו היו בחיים, וזאת מפני שמחמת גזירת פרעה, לא יכלו הוריו לגדלו, ובתיה היא שהצילה אותו וגידלה אותו, ולכן הוא נחשב בנה. ואם כן, הוא הדין לכל בן או בת שלא יכלו ההורים לגדלם, ואנשים אחרים גידלום, יש להם מעלה כאילו אותו ילד הוא בהם או בתם.

והוסיף מרן זצ"ל, שגם אחרי פטירת ההורים המאמצים, אחרי אריכות ימים ושנים, אם יאמר הבן המאומץ קדיש לעלוי נשמתם, יועיל להם הדבר כאילו בנם אמר קדיש.

שם המשפחה
ויש ילדים שאומצו מגיל צעיר, ואם ישנו את שם משפחתם לשם ההורים המאמצים, יגרום הדבר לקורת רוח להורים המאמצים, ובמקרה כזה, נכון הדבר מאד שאותם הילדים יקחו את שם ההורים המאמצים, כדי לכבדם, וכתב הגאון מרן החיד"א (בספר ככר לאדן מערכת גימל), ששמע מפי רבני ירושלים הזקנים, אודות הגאון רבי גבריאל איספראנסה, (שמובא כמה מקומות בדברי גדולי האחרונים), שבילדותו נשאר יתום מאב ומאם, ובאה אשה חשובה ולקחה אותו וגדלה אותו ושכרה לו מלמדים למקרא ומשנה ותלמוד, ונעשה אדם גדול. ואשה זו היה שמה "איספראנסה". ורבי גבריאל שרצה לכבדה, עשה את כינוי שם משפחתו על שמה של אותה האשה, לעשות יקר וזכר לזו שהטיבה לו כל כך. נמצא, שאותם הורים שגידלו אותך במסירות והביאו אותך לחיי העולם, ראויים הם שתוסיף את שמם ככינוי לשמך, מצד הכרת הטוב וזכרון הטובה שהטיבו לך.

שאלות ותשובות על ההלכה

בנקדישך ונעריצך יש לעורר נשים שיושבות, לעמוד? (כי הן לא אוחזות בתפילה עם הציבור) ומה לגבי ברכת כהנים כשיש כהנים? י"ח אייר תשע"ט / 23 במאי 2019

ברכת כהנים אין צורך לעורר. אבל בקדושה, בודאי שחובה לעמוד.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה