הלכה ליום ראשון ו' תשרי תשפ"ב 12 בספטמבר 2021

ההלכה מוקדשת להצלחת

כל עם ישראל

הוקדש על ידי

פלוני

מצות אכילת כזית בסוכה בלילה הראשון ודין מצטער מן הסוכה

- - - - - - - - - - 

בשעה טובה, האיר וזרח הספר שרבים מצפים לאורו, "אביר הרועים - בית מידות",
שהוא כרך גדול אודות מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל ודרכו בקודש, מאת נכדו חביבו הרה"ג רבי יעקב ששון שליט"א, עורך ההלכה יומית, שזכה ללמוד אצל מרן זצ"ל ולחסות בצילו במשך שנים רבות.
ספר זה עומד בפני עצמו, ומדובר בו בעיקר על מדותיו הטובות של מרן זצ"ל, השגתו בתורה, דרכו בקודש, ותולדות חייו במשך שנים ארוכות, ובראשו הסכמת מרן זצ"ל למחבר הספר.
ניתן להשיג כעת לפרטים לחץ כאן

הספר מומלץ מאד לקראת החגים אשר לפנינו, ויתן שמחה בלב כל קורא.
תזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

- - - - - - - - - - 

בהלכה הקודמת ביארנו, כי בכל ימי חג הסוכות, אין לאכול סעודה מחוץ לסוכה.

ויש לדעת, כי סגולת מצות הסוכה, להגן על האדם בעת צרתו, כמו שאמרו בזוהר הקדוש (פרשת תצוה).

מצות אכילת כזית בסוכה
מצות עשה מן התורה לאכול כזית פת (כלומר, קרוב לשלושים גרם פת לחם) בסוכה בלילה הראשון של חג הסוכות, כשם שחייבים לאכול כזית מצה בליל פסח. (ולמדו זאת רבותינו ממדרש הפסוקים במסכת סוכה דף כז.). וצריך לאכול את כזית הפת שבסוכה תוך ארבע או חמש דקות. ובדיעבד, אם אכלו בתוך שיעור שבע וחצי דקות, יצא ידי חובה.
וביאור הדברים, משום שכל אכילה שאין בה שיעור כזית, אינה נחשבת "אכילה" לענין קיום המצוות. וכן לא מצטרפות האכילות זו לזו, אלא אם אכלן בתוך שיעור של ארבע או חמש דקות (לכתחילה). ואם יאכל כעת פירור אחד, ואחר כשעה פירור נוסף, וכן על זה הדרך, אין אנו אומרים שאכל כזית, אלא נחשב הדבר כמו שלא אכל בכלל.
לכתחילה, נכון לצאת ידי חובת כל הדעות, ולאכול בסוכה פת בשיעור "כביצה", שהוא שיעור של כששים גרם בתוך שמונה דקות. (חזון עובדיה, עמוד קיד).

דין המצטער
נאמר בתורה "בסוכות תשבו שבעת ימים", ודרשו רבותינו "תשבו" - כעין תדורו, כלומר, שלא חייבה התורה לאכול בסוכה אלא כדרך שאדם עושה בביתו. לפיכך, אם ירדו גשמים בסוכה, או שכבה האור בסוכה ויש שם חושך, או שיש בסוכה זבובים ויתושים המטרידים את האדם, או שנושבת שם רוח, או שיש שם ריח רע וכדומה, פטור מלאכול בסוכה. שכל המצטער מן הסוכה, פטור מלשבת בה. ולדעת רבינו הרמב"ם ועוד רבים מרבותינו הראשונים, כלל זה שייך אפילו בלילה הראשון של חג הסוכות, ואף על פי שאז יש מצות עשה מן התורה לאכול כזית פת בסוכה, מכל מקום המצטער פטור מן הסוכה. ואף על פי שבשאר מצוות התורה אדם מחוייב אפילו אם הוא מצטער מן המצוה, אין הדבר כן במצוות סוכה, הואיל ויש תנאי בחיוב המצווה, שתהיה הישיבה בסוכה כדוגמת צורת המגורים של האדם בביתו, ועל כן, כל שמצטער לשבת בסוכה, פטור ממצוה זו. אולם לדעת רבינו הרא"ש ועוד, בלילה הראשון של חג הסוכות חייב לשבת בסוכה אף אם הוא מצטער מחמת הישיבה שם. ומרן השלחן ערוך פסק להקל בזה כדעת הרמב"ם, שבכל מקרה של צער מן הסוכה פטור ממנה אף בלילה הראשון. ואף מי שרוצה להחמיר לשבת בסוכה גם כשיורדים גשמים, לא יברך ברכת "לישב בסוכה" משום שלדעת מרן היא ברכה לבטלה, הואיל והוא פטור ממצות סוכה.

לבישת בגד חם
כתב רבינו החפץ חיים בספר משנה ברורה, שבימים שיש בהם קור וצינה, יש לו לאדם ללבוש בגדים חמים ולאכול בסוכה. ולא יפטור את עצמו ויפסיד את המצווה לחינם. והוסיף על זה מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, שיש להקפיד על כך מאד שילבש בגדים מחממים היטב בסוכה, משום שאם הוא מצטער מן הקור, הרי הוא פטור מן הסוכה, ומברך "לישב בסוכה" לבטלה.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם את שיעור כזית הראשון, אפשר לאכול עם סלטים, או שחייב לאכול אותו כזית פת לבד, כמו עם המצה? י"ז אלול תשע"ב / 4 בספטמבר 2012

מן הדין מותר לאכלו עם סלטים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה


אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

לקריאת ההלכה

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

לקריאת ההלכה