הלכה ליום שני כ"א אייר תשפ"א 3 במאי 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יונה ששון (בן נעימה) ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

ליאור ששון

גידול כלב

שאלה: מדוע הרבה אנשים יראי שמים אינם מוכנים לגדל כלב?

תשובה: ידוע, שהחרדים לדבר ה', נמנעים בדרך כלל מלגדל כלב בבתיהם. ויש בזה כמה טעמים, חלקם הלכתיים, ונבארם בעזרת ה':

גידול חיה טמאה
במדרש (ויקרא רבה פרק כב), אמרו על רבי שמעון בר יוחאי, שהקפיד על כך שלא תקנן ציפור טמאה בשדה שלו. ומכאן שיש ענין ממדת חסידות שלא לגדל בעלי חיים טמאים. אולם למעשה מנהג העולם להקל בדבר לגמרי, וכמו שכתבו כמה מגדולי הפוסקים, ורק רבי שמעון בר יוחאי מרוב קדושתו, היה נזהר בזה מטעמים שהיו שייכים רק לאדם גדול כמותו, וכמו שמפורש בפסוק בספר מלכים, שלשלמה המלך היו פילים ותוכיים, שהובאו אליו מתרשיש. ועוד יש ראיות רבות לדבר (בחולין קיב. ועוד).

כלב שאינו מתורבת
ואמנם בגידול כלב, כאשר הכלב אינו מתורבת, ויש חשש שהוא יבהיל או יזיק לאנשים אחרים, מבואר במסכת בבא קמא (דף פג.), שיש איסור לגדלו, וכשם שאמרו "ארור אדם שיגדל חזירים", הוא הדין למי שמגדל כלבים שאינם מתורבתים, שגם הוא בכלל "ארור". וכשיש הכרח בדבר, אמרו רבותינו, "לא יגדל אדם כלב רע, אלא אם כן היה קשור בשלשלת של ברזל".

ומן הדברים אנו למדים, שכלב שהוא מתורבת ומחונך היטב, מותר לגדלו, לכל הפחות כשיש צורך בדבר, כמו כלב נחיה שמסייע לאדם עיור, וכיוצא בזה.

גידול כלב
ולענין גידול כלב לשם הנאה, לדעת הגאון יעב"ץ בתשובה (שאילת יעב"ץ ח"א סימן יז), אסור לגדלו, והגאון החמיר מאד בדבר, אולם נראה שדבריו לא התקבלו להלכה מכמה טעמים, (וחלק מטעמיו לא שייכים כל כך בזמן הזה).

כלב שעלול להפחיד, או כשומר בבית של עשירים
אמרו רבותינו במסכת שבת (דף סג:), אמר רבי אבא, אמר רבי שמעון בן לקיש, כל המגדל כלב רע בתוך ביתו, מונע חסד מתוך ביתו. ודרשו כן מן הפסוק. וכוונת הדברים, שמצוי שאנשים עשירים, יש להם בחצר ביתם כלב, שגורם לכך שגבאי צדקה ועניים אינם מעיזים להכנס כדי לדפוק על דלת הבית, ויש בדבר איסור חמור. ועוד הוסיף רב נחמן, שאדם שמגדל כלב כזה, סופו שפורק מעליו יראת שמים.

וסיפרו רבותינו, שאשה אחת, היתה רגילה תמיד לאפות את הלחם של משפחתה בבית מיוחד, שבו כולם היו אופים את הלחם שלהם. כאשר היא נכנסה, נבח עליה כלב, ואותה אשה נבהלה מאד, אמר לה בעל הכלב, אל תפחדי ממנו, אני עשיתי שהוא לא ינשוך ולא ישרוט, השיבה לו, קח את הטובות שלך ותשליך אותם על הקוצים, "כבר נד ולד", כלומר, הרגישה אותה האשה, שהיא מתחילה להפיל את עוברה מחמת הפחד. והתינוק מת.

ודבר זה אינו תלוי רק בסוג הכלב, אלא גם במקום בו מתגוררים, שיש מקומות שבהם האנשים והנשים והילדים אינם רגילים בכלבים, ושם הכלב עלול לגרום לבהלה גדולה, ולעומת זאת יש מקומות שרגילים בכלבים, וכאשר הוא קשור והולך עם בעליו, אין חשש שיבהלו ממנו, (כאשר הוא כלב מתורבת).

צער בעלי חיים
מלבד כל מה שאמרנו, יש לשים לב, שמי שמגדל כלב, חייב לדאוג לו, ואסור לו לגרום לו צער, ובגמרא במסכת גיטין (סב.) מבואר, שאסור לאדם לאכול שום דבר בראשית היום, עד שיתן לבהמה שלו לאכול קודם, כמו שנאמר, "ונתתי עשב בשדך לבהמתך", ורק אחר כך, "ואכלת ושבעת". וכתב הגאון יעב"ץ (שם), שהוא הדין לגבי המגדל כלב, שחייב לתת לו לאכול לפני שיאכל בעצמו, אפילו אם הכלב יכול לדאוג לעצמו למזון במקום אחר.

עיקור הכלב, נטילת ידיים וחג הפסח
על פי הדין, אסור לעקר או לסרס כלב, ויש בדבר איסור מן התורה (בעיקור), גם כאשר הדבר נעשה לטובת הכלב. ומבואר בשלחן ערוך (אה"ע סימן יא) שאסור גם כן לתת לגוי שיסרס את הכלב. (ומי שכבר יש לו כלב ויש צורך גדול בדבר, יעשה שאלת חכם, כי יש מקום להקל בזה על ידי מכירה לגוי, שיתן לגוי אחר וטרינר שיסרס. ראה אוצר הפוסקים עמוד 254).

נחלקו האחרונים, אם אדם הנוגע בכלב צריך ליטול ידיו לאחר מכן, שלדעת הגאון רבי זלמן בעל התניא, (בשלחן ערוך סימן צז אות ג), הנוגע בכלב אינו צריך ליטול ידיו. אבל הגאון היפה ללב (סימן ד אות כד) מחמיר בזה. וטוב להחמיר כדבריו. ודי בשטיפת הידיים, ואין צריך נטילה ממש.

בחג הפסח, אסור לתת לכלב מזון שאינו כשר לפסח.

מן הטעמים הללו, רבים נמנעים מלגדל כלב, ומי שבכל זאת בוחר לעשות זאת, עליו להבין באילו תנאים הוא יוכל לעשות זאת.

ובהמשך נבאר בעזרת ה', איך יש לנהוג עם הכלב בשבת.

שאלות ותשובות על ההלכה

מעולה - הרבה טועים בדבר וטוב לשמוע את הדברים כפי שהם. כ"א אייר תשפ"א / 3 במאי 2021

תבורך מפי עליון, 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

ברכת אשר יצר וברכת המזון

שאלה: בהלכה הקודמת כתבנו, שמי שנתחייב ברכה אחרונה, ולפני שבירך, נכנס לבית הכסא לעשות צרכיו ונתחייב בברכת אשר יצר, עליו לברך ברכת אשר יצר תחילה, ואחר כך יברך ברכה אחרונה על מה שאכל. והשאלה היא, האם דין זה נכון אף לגבי ברכת המזון וברכת על המחיה, או שאינו אלא בברכת בורא נפשות? תשובה: ביארנו, שמי ש......

לקריאת ההלכה