הלכה ליום שני כ"ד אב תשפ"ה 18 באוגוסט 2025

ליווי ילד או יולדת לבית החולים – ילד שנתקע לבדו בחדר סגור

שאלה: כאשר נאלצים להזמין בשבת אמבולנס לפינוי יולדת או ילד לבית החולים, למי מותר להתלוות עמהם לבית החולים?  

תשובה: במסכת שבת (דף קכח:) אמרו רבותינו "אם היתה היולדת צריכה לנר, חברתה מדליקה לה את הנר". כלומר, אם היולדת מבקשת שידליקו עבורה נר, יש להדליק עבורה נר בשבת, משום שהיולדת היא בסכנה, ויש לחלל שבת עבורה. ושאלו בגמרא, "פשיטא", כלומר, מה החידוש בדברים הללו? הרי פשוט הדבר שיש לחלל שבת עבור היולדת! והשיבו בגמרא, שמדובר ביולדת שהיא עיוורת, ואינה רואה כלל בעיניה, ולכן אין לה תועלת ישירה בכך שידליקו נר, ובכל זאת אם היא מבקשת שידליקו נר, כדי שאם יארע איזה דבר חברתה תוכל לראות ולעזור לה, יש להדליק את הנר, "כדי לישב את דעתה" של היולדת, שתהיה רגועה בשעה שהיא שרוייה בסכנה.

ומכאן למד הגאון בעל החזון איש (באגרותיו ח"א סימן קמא), שיש לזרז את מי שמלוה את היולדת שיסע עמה בשבת. כי בודאי אין דעתה של היולדת מיושבת, והיא עלולה לבוא לידי סכנה מחמת הלחץ כשהיא לבדה. ולכן יש ליסוע עמה לבית החולים, ולא לשלחה לבדה.

ועל אחת כמה וכמה, שאם מדובר בילד קטן שנוסע לבית החולים בשבת מחמת סכנה, שחובה על אחד מקרוביו, אביו או אמו וכדומה, להתלוות אליו לנסיעה, כי הילד עלול לבוא לידי סכנה כשיראה שהוא לבדו.

והדברים מבוארים בגמרא במסכת יומא (פד.), שאם רואים דלת שננעלה בפני ילד קטן, יש לשבור את הדלת בשבת ולהוציא את הילד, "והזריז הרי זה משובח". כלומר, אפילו אם יש איסור מן התורה בשבירת הדלת בשבת, מכל מקום, אם ילד קטן ננעל בחדר לבדו, הרי הוא שרוי בפחד עצום, ויש לשבור את הדלת בשבת כדי לחלצו, שלא יבוא לידי סכנה או לערעור מצבו הנפשי מרוב הפחד. ובודאי שהנסיעה עם הילד לבית החולים, גם היא בכלל זה, ויש להתלוות אליו לנסיעה ולא להשאירו לבדו.

אולם יש להדגיש, שאין לפרוץ חלילה את הגדרות בענין זה. כי לא התירו שיתלוו ליולדת, אלא למי שהוא מיישב את נפשה, כגון בעלה, או אמה, או אחותה, אבל אותם הנוהגים שכמה וכמה מבני המשפחה נוסעים עם היולדת או עם הילד לבית החולים, הרי הם מחללים את השבת בשגגה, (ושגגת תלמוד עולה זדון במסכת אבות פ"ד).

אמנם ישנם מקרים מיוחדים, שבהם יש להקל לשני מלוים לבוא עם היולדת בפרט כשהיא מבקשת כן בפירוש. (כגון, כאשר אמה של היולדת מבקשת להתלוות לבתה בתוקף רב, והיולדת אומרת לבעלה כי היא מבקשת שגם הוא יבוא, כי לא די לה בליווי של אמה, שבאופן כזה יש להקל גם לבעל להתלוות לאשתו לבית החולים.

והדבר פשוט מאד, שאסור למלווים לחזור לביתם בנסיעה בשבת, כי אין ההיתר שייך אלא בנסיעה לבית החולים, ושם ימתינו עד למוצאי שבת, ויוכלו לשוב לביתם.

ולסיכום: ילד קטן, או יולדת, שהוצרכו ליסוע בשבת לבית החולים מחמת סכנה, מותר לאחד הקרובים להתלוות אליהם ליישב את נפשם. אולם אין להקל בזה אלא למלווה אחד בלבד, אלא אם כן יש צורך חיוני בשני מלוים.​

שאלות ותשובות על ההלכה

האם יש להורות למי שצריך לנסוע נמכונית לצורך פקוח נפש שאסור לכבות את המכונית? או האם יש לחוש שיבואו להמנע מפקוח נפש מחמת כך? ט"ז סיון תשע"ו / 22 ביוני 2016

יש להורות שלא לכבות את המכונית, ובבתי חולים רבים יש שם גוי שמכבה את המכונית.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה