הלכה ליום שישי ב' שבט תשפ"א 15 בינואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

מנחם שמחה בן דבורה ומתתיהו ז"ל

שיהיו דברי התורה לעילוי נשמתו, ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בנו אוריאל

פרשת השבוע - פרשת וארא – לדעת את המגבלות

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית".

השבת, נקרא על בקשתו של הקדוש ברוך הוא ממשה, שיגש אל פרעה מלך מצרים, ויבקש ממנו לשלוח את בני ישראל לזבוח לה'.

משה שהיה כבד פה וכבד לשון, משיב לה', כי בשל כך אין טעם לשלוח אותו לפרעה. וכדברי הפסוק: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה', הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם וְאֵיךְ יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעֹה. (שמות ו, ל).

הקדוש ברוך הוא משיב למשה רבינו ואומר: "אַתָּה תְדַבֵּר אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ, וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יְדַבֵּר אֶל פַּרְעֹה וְשִׁלַּח אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ". (שמות, ז, ב).

כלומר, חלוקת תפקידים בין אהרן ומשה. משה ישמע מפי הקדוש ברוך הוא, ויאמר את הדברים פעם אחת בקצרה לפרעה, ואהרון יחזור על הדברים ויפרש אותם בהרחבה לפרעה. וכלשון רש"י "אהרון אחיך ימליצנו ויטעימנו לפרעה".

מסופר על רבי אברהם דוויק זצ"ל, שהיה דיין ומורה הוראה בעיר ארם צובא שבסוריה. הרב, היה נואם בחסד עליון, וכל דבריו בהלכה היו מתובלים באמרות שפר, מעשיות ומשלים, וכל הציבור היה מתמוגגים מנחת ונהנים וצוחקים מלוא פיהם מדרשותיו. דרך אגב, היו השומעים מוסיפים דעת בהלכה ואגדה.

ערב אחד יצא הרב מגדרו וסיפר מעשה נחמד שהיה משעשע מאוד, וכל הקהל שתה בצמא את דברי הרב ונהנה מהם. אחד השומעים שב לביתו, וכל הדרך היו עיניו בורקות ופיו מחייך. לשאלת אשתו ענה, כי הרב סיפר היום מעשה מאוד מצחיק ועד עכשיו הוא עליז ושמח ממה ששמע. אמרה לו אשתו, אם כך, ספר לי וגם אני אשמח ואצחק מדרשתו של הרב, והוא החל מספר וצוחק מספר וצוחק, ואשתו מקשיבה ולא מבינה מה מצחיק כל כך בדברי הרב.

מדוע אינך צוחקת? שאל הבעל, ואשתו משיבה: מה מצחיק פה?

הבעל ששמע את הרב וראה את כל הקהל מתפקע מצחוק, לא הבין את אשתו, והחל כועס עליה ואומר מנסה את להכעיסני! את בכוונה כובשת את צחוקך כדי להראות אותי כאדם טיפש ומגוחך! והיא עונה בכנות, איני מבינה מה מצחיק במה שאתה מספר!

וכך החלו במריבה גדולה, העלו זכרונות מן העבר זה על חסרונותיו של כל זה, העלו האשמות נשכחות, פתחו פצעים שהגלידו, עד שהחליטו להתגרש.

קמו מיד ועלו לבית דינו של הרב להתגרש.

הרב חקר את הבעל: מה ראית לגרש את אשת נעוריך? הבעל החל מספר את אשר אירע, נהניתי אתמול בערב מדרשת כבוד הרב, חזרתי לאשתי על המעשה שכבודו סיפר, אך היא כבשה צחוקה והפכה אותי לטיפש.

שמע זאת הרב, הבין את הענין ואמר לאשה, בואי ואחזור לך על דרשתי מאתמול. רק התחיל הרב לספר, וקול צחוקה המתרונן של האשה נשמע למרחוק. עתה נפגע הבעל פעמיים, אצלו לא צחקה, ואצל הרב היא צוחקת ללא הרף!

פנה הרב לבעל ואמר לו, דע לך! גם משה רבנו אמר לפרעה בקצרה, ואהרון הכהן הטעים את הדברים לפרעה!

כלומר, פרעה לא יכול היה להבין את הדברים ממשה, כפי שהבין זאת מאהרון.

לא כל בני האדם שווים, ולא לכל אחד יש את היכולות שיש לחבירו. לכל אחד יש את התכונות שלו, כפי שהקדוש ברוך הוא הטביע בו, ועלינו לקבל זאת באהבה, ולהבין שאין בני אדם מושלמים, ולנצל את יכולותינו כפי מה שאנו. 

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


אכילה בלא נטילת ידים

בהלכה הקודמת ביארנו שאין להקל לבטל נטילת ידים שקודם אכילת לחם, ואפילו אם אינו נוגע בידיו בפת, כגון שאוחז את הפת באמצעות כפפות או מפית וכדומה, גם כן אין להקל בזה לבטל תקנת רבותינו, והעושה כן מבטל תקנת נטילת ידים. ובסוף דברינו כתבנו שעדין ישנו אופן שבו יש להקל בזה לאכול על ידי מפית, וכמו שנבאר. בגמ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה