הלכה ל יום שישי 18 Kislev 5781 4 דצמבר 2020

פרשת השבוע - פרשת וישלח

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית".

השבת, נקרא על יעקב אבינו, ששלח מלאכים לעשו אחיו, לקראת חזרתו לארץ ישראל, אל הוריו, יצחק ורבקה. המלאכים שבים ואומרים, באנו אל אחיך אל עשו, וגם הולך לקראתך, וארבע מאות איש עמו. ומיד: "ויירא יעקב מאוד ויצר לו, ויחץ את העם אשר אתו ואת הצאן והבקר והגמלים לשני מחנות".

במדרש רבה (פרשה עו סימן ב) מבואר: "וירא יעקב", ממה פחד? פחד מזכותו של עשו, שישב כל השנים הללו בארץ ישראל, וגם זכה לקיים מצות כבוד אב ואם. ואלו זכויות שהיו חסרות ליעקב, כל ימיו שגר אצל לבן בחרן.

ואכן, המדרש מכיר בזכויות אלו של עשו. במדרש תנחומא (פרשת קדושים אות טו) נאמר: "בא וראה מצוות כבוד אב ואם כמה חביבה לפני הקדוש ברוך הוא, שאין הקדוש ברוך הוא מקפח שכרו של המקיים מצוה זו בין צדיק בין רשע, מנין? מעשו הרשע, שכיבד את אביו, ונתן לו הקדוש ברוך הוא את כל הכבוד הזה. ומה אם רשע זה, על שכיבד את אביו, פרע לו הקדוש ברוך הוא, המכבד את אביו ומקיים מצוות אחרות על אחת כמה וכמה"!

ובמדרש רבה (פרשה סה סימן טז), אמר רבן שמעון בן גמליאל, כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שמשתי אותו אחד ממאה ממה ששמש עשו את אביו. אני, בשעה ששימשתי את אבא, הייתי משמשו בבגדים פשוטים, ובשעה שהייתי יוצא לדרך הייתי לובש בגדים מיוחדים. ואילו עשו, בשעה שהיה משמש את אביו, היה משמשו בבגדי מלכות, אמר, אין כבודו של אבא להיות משמשו אלא בבגדי מלכות, שנאמר "ותקח רבקה את בגדי עשו החמודות אשר אתה בבית", ודרשו חז"ל, בגדים שבהם היה משמש את אביו.

אך, בתלמוד בבלי (מגילה טז ע"ב), מבואר, כי יעקב לא נענש על חלק מהשנים בהם לא כיבד את אביו ואמו ולמד תורה. וכך נאמר שם: "אמר רבה, גדול תלמוד תורה יותר מכיבוד אם ואם, שכל אותם שנים שהיה יעקב אבינו בבית עבר, לא נענש. וכתב שם רש"י, יעקב, למד תורה ארבע עשרה שנה בבית עבר, ולא נענש עליהם על ביטול מצוות כבוד אב ואם.

ואכן, לאור דברי הגמרא הללו, פסק רב אחאי גאון (מחכמי העיר פומבדיתא, נולד בשנת 680 ונפטר בארץ ישראל בשנת 752) בספרו שאילתות דרב אחאי (פרשת תולדות שאילתה יט), להתיר לבחור ללמוד תורה מחוץ לעיר מגוריו, אף שבעקבות כך ימנע ממצוות כבוד אב ואם באותם שנים בהם הוא לומד תורה.

יתירה מזאת ,פסק הרב יחיאל מיכל אפשטיין בספרו ערוך השולחן (יו"ד סימן רמ סעיף לו), כי אף שההולך מחוץ לעירו לצורך פרנסתו צריך ליטול רשות מאביו ואמו, מכל מקום, אם הולך ללמוד תורה בעיר, יכול ללכת אף ללא רשות אביו ואמו.

גם הרב יצחק וייס זצ"ל (גאב"ד העדה החרדית בירושלים) בשו"ת מנחת יצחק (חלק ט סימן קג), פסק שמצווות כבוד אב ואם אינה דוחה את זכותו של הבן ללמוד תורה במקום שלבו חפץ ואין ההורים רשאים להתערב בזה.

מנגד, הרב פנחס הלוי הורוביץ זצ"ל בעל ספר "המקנה" (קדושין לא ע"א), סבור שיש כבוד אב ואם (כבד את אביך ואת אימך) ויש מורא אב ואם (איש אמו ואביו תיראו), וההבדל ביניהם, שכבוד אב ואם, הוא חיוב אף ללא ציווי ההורים, לכבדם מיוזמתו של הבן. ואילו מורא הורים, הכוונה, לא לעבור על דברי ההורים לאחר שהביעו את רצונם. ולפי זה מדייק הרב בעל "המקנה", בתלמוד נאמר, גדול תלמוד תורה יותר מ"כיבוד אב ואם", אך לא יותר מ"מורא אב ואם", ולכן במקום בו מקום לימוד תורה (מחוץ לעיר המגורים, או באיזה מוסד לימודים, אך לא בשאלה אם בכלל ללמוד תורה, שאז לכל הדעות אין הוא חייב לציית להוריו), נוגד את דעת ההורים, אין זה דוחה את מצוות מורא הורים .ויעקב לא נענש, כיוון שהלך בהסכמת הוריו, ושם למעשה לא עבר על דבריהם, אלא רק נמנע מכיבוד הוריו.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ESTA PERMITIDO CONSUMIR PESCADO CON LECHE?

Estudiamos en el Talmud, tratado de Hulin 103b, se prohíbe cocinar carnes con leche, a excepción de la carne de pescado y de langosta. Observamos entonces que, de acuerdo a la legislación talmúdica no se incluye en la prohibición de consumir o cocinar carne con lec......

לקריאת ההלכה

CON EL COMIENZO DEL MES DE AB SE DISMINUYEN LAS PRACTICAS ALEGRES

Aún cuando, como ya vimos anteriormente, desde el 17 de Tamuz se acostumbran alguna prácticas de duelo, al comenzar el mes de Ab esto se hace más estricto y las costumbres de duelo son más rígidas y se observan hasta el 10 de Ab. Afirma el Talmud (Ta´anit 26b......

לקריאת ההלכה

UN ESPACIO EN LA CASA SIN PINTAR

Pregunta: ¿Es necesario dejar en la casa una espacio sin pintar, como suelen hacerlo algunas personas meticulosas en su observancia? Respuesta: El Talmud (Baba Batra 60ª) nos dice, que a partir de la destrucción del sagrado Templo, la persona no debe terminar de pinta......

לקריאת ההלכה

DURANTE LAS TRES SEMANAS

Está prohibido realizar festejos, bailes, etc, durante las tres semanas que transcurren desde el 17 d eTamuz hasta el 9 de Ab incluso sin instrumentos musicales. Esto es válido para los bailes o festejos que se organizan según las leyes del recato y la sobriedad del nuestro p......

לקריאת ההלכה


KETEB MERIRI

Comenta el Midrash Shojer Tob sobre el versículo “De la pestilencia que anda en las tinieblas“ (Salmos 91,6 ): Dicen nuestros sabios, se trata de un Shed - un tipo de depredador que fue creado la víspera de Shabbat en la creación del mundo; no es una criatura totalme......

לקריאת ההלכה

SOSTENER UN OBJETO EN EL MOMENTO DE LA PLEGARIA

Pregunta: Es permitido sostener el celular durante la plegaria? Respuesta: Estudiamos en el Talmud (Berajot 23) “No debe la persona sostener los tefilin en sus manos o un rollo de la Torá durante la plegaria. O sea que durante la plegaria de la “amidá” no se debe s......

לקריאת ההלכה

EL MÉRITO DE DAR CARIDAD

En la entrega anterior citamos la postura del profeta Jeremías, quien le oró a D-os que cuando personas inicuas intenten dar caridad, les presente individuos indignos para que de esa forma pierdan el mérito que dicho precepto supone. Por otro lado, las personas realmente meri......

לקריאת ההלכה

17 DE TAMUZ

El dia de hoy, Domingo, llevamos a cabo el ayuno del 17 de Tamuz..Y se corresponde a la fecha en que se violentaron las murallas de la ciudad sagrada de Jerusalén. Estos días que transcurren entre el 17 de Tamuz y el 9 de Ab son denominados “ben hametzarim”, entre la ang......

לקריאת ההלכה