הלכה ליום שלישי כ"ו אלול תש"פ 15 בספטמבר 2020

ההלכה מוקדשת להשכנת שלום במשפחה עבור

משפחת משה

הוקדש על ידי

המשפחה

ראש השנה שחל להיות בשבת - קורונה

לשאלת רבים - כאשר לדאבונינו, רבים מאד יאלצו להתפלל את תפלות ראש השנה ביחידות. הדין הוא, שעליהם להתפלל כל סדרי התפלות, כמובן ללא חזרת הש"ץ, וחובה עליהם לשמוע קול שופר. ומי שיכול לתקוע בעצמו כדת וכדין, מה טוב, ואם אינו יכול, עליו להערך מראש לכך שתהיה לו האפשרות לשמוע קול שופר.

יחיד שמתפלל מוסף שלא בציבור, אפילו אם יש שם מי שיתקע לו באמצע תפלתו, לא יפסיק באמצע מוסף, וכל שכן שאינו רשאי לתקוע בעצמו באמצע התפלה. ודי לו ששומע לפני התפלה או לאחריה שלשים קולות, כי לא תקנו לשמוע תקיעות בתפלת מוסף אלא בצבור. (וכמו שפסק מרן בש"ע סי' תקצב ס"ב. ואע"פ שיש חולקים על זה, העיקר כדעת מרן. חזון עובדיה ימים נוראים עמוד קמט).

כשאוכל סעודה שלישית בשבת, לכתחלה יש להקדים לאכול את הסעודה לפני שיעברו תשע שעות מהיום (בערך עד השעה שלוש וחצי), כדי שיוכל לקיים בערב גם מצות כבוד ועונג יום טוב כראוי. ואם התעכב עד שעברו תשע שעות ביום, לא יאכל בסעודה שלישית כדי שובעו, אלא יאכל מעט, כדי שיוכל לקיים סעודת ליל יום טוב כראוי. ומכל מקום צריך לאכול לפחות כביצה פת כדי לקיים מצות סעודה שלישית. (הלכה ברורה סי' רמט סי"ב).

לגבי תפילת מנחה, לכתחלה ראוי להקדים תפלת מנחה לסעודה שלישית, ובפרט על פי הקבלה, אבל אינו מעכב. (עיין במשנה ברורה סי' רצא ס"ק יא, ובכף החיים אות טו. אמנם בבן איש חי פרשת חיי שרה סעיף יד כתב, שלפי הסוד שגילה האר"י נראה שאם עשאה קודם תפילת המנחה לא יצא ידי חובה אף בדיעבד. ע"ש. אבל על פי הפשט אינו מעכב. וכנ"ל. וכן מבואר באור לציון ח"ב פרק כא ס"ז. ע"ש).

וה' יתברך יסיר המגיפה מעלינו, ונשמע ונתבשר בשורות טובות, תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה.

--------------------------------

ימי ראש השנה הבאים עלינו לטובה (שנת התשפ"א), יחולו בימים שבת וראשון. לכן יש לנו כמה פרטים מיוחדים הנוגעים לשנה כזו.

תפילת ערבית
כשחל ראש השנה בשבת, מקדימים לומר קבלת שבת, ולא אומרים פרק "במה מדליקין" (הרמ"א סימן ער. חזון עובדיה עמוד עז).

בליל ראש השנה שחל בשבת, אחר התפילה, אומר השליח ציבור ברכת "מעין שבע", כפי שאומרים בכל ליל שבת. ובמקום "האל הקדוש שאין כמוהו", יאמר: "המלך הקדוש שאין כמוהו". (ואם טעה והזכירו לו באמצע הברכה, יחזור מיד ל"מגן אבות בדברו", ואם נזכר רק לאחר סיום הברכה, אינו חוזר שוב. שם עמוד פג).

בלילה השני של ראש השנה, כלומר, במוצאי שבת, אומרים בתפלה (אחרי "ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת"), "ותודיעינו", וכפי שמודפס במחזורים. ואם שכח ולא אמר ותודיעינו, אינו חוזר להתפלל, מאחר ומקדש לאחר מכן על כוס יין בביתו.

תקיעת שופר
מצוה מן התורה לשמוע קול שופר ביום ראש השנה. ואמרו רבותינו, שכל שנה שלא מריעים עליה (בתקיעת שופר) בתחילתה, מריעין עליה בסופה. כלומר, אם לא תוקעים בשופר, הדבר גורם סכנה שמא חס ושלום באותה שנה יארע דבר שאינו טוב. ועל פי הסוד, יש טעמים נשגבים בענין תקיעת שופר של ראש השנה. ואף על פי כן, בשנה שחל ראש השנה בשבת, חששו רבותינו שמא יבואו לטלטל את השופר ולהעביר אותו ברשות הרבים, ומאחר וידעו רבותינו את המשמעות העצומה של חטא של אחד מעם ישראל, לכן גזרו לבטל מצוה מן התורה ולא לתקוע בשופר בשנה שחל ראש השנה בשבת. (כי יש חילוק בין ביטול מצוה, כמו אי תקיעת שופר, לבין עבירה על איסור ממש).

ואמרו חז"ל (הגאון מהר"ם אלשיך דרוש ליום י"ז אלול), שעמדו רבותינו בתקנה זו, כי ידעו שאם יתקנו כן לתועלת עם ישראל, יבוא יום הכיפורים ויגמור את כפרתם של ישראל, באופן שלא יארע להם נזק מחמת אי תקיעת השופר. ואדרבה, ה' יתברך רואה שאנו מקיימים את מצוות רבותינו, ובזכות זה נזכה לשנה טובה ומבורכות.

ומאחר ואנו לא תוקעים בשופר ביום טוב ראשון של ראש השנה, לכן לא אומרים בתפלה "יום תרועה", שהרי אין זה יום תרועה, אלא אומרים "זכרון תרועה", כי בתפלה אנו מזכירים הרבה את ענין תקיעת השופר, אף על פי שבפועל אנו לא תוקעים. ומצאו רבותינו (בראש השנה כט:) סימוכין לענין זה מן הפסוקים, שבמקום אחד נכתב לגבי ראש השנה "יום תרועה", ובמקום אחר נאמר "זכרון תרועה", ומסבירים רבותינו, שפסוק אחד מדבר על ראש השנה שחל בשבת, והשני על ראש השנה שחל ביום חול. וכאן נרמזה תקנת חז"ל כבר בפסוקי התורה.

תפילות ראש השנה
כבר הזכרנו בעבר שיש מחלוקת הפוסקים האם מותר לבקש בקשות פרטיות בסיום התפילות בימי ראש השנה (אחרי "יהיו לרצון אמרי פי"). והמיקלים בזה, יש להם על מה שיסמכו. כי כן הורה הגאון רבי ישראל מסלאנט, שבזמנינו שהענינים הגשמיים חשובים מאד בעינינו, ויש להם ערך כדי שנוכל לעבוד את ה', לכן יש להקל בזה. (כוכבי אור עמוד רסב. וכן משמע קצת בבית יוסף סימן תקפד). אף שכמה גדולי עולם לא נהגו בזה, וגם יעצו לתלמידיהם שלא יעשו כן, מכל מקום מי שנוהג כן, מפני שמרגיש צורך גדול בכך, יש לו על מה שיסמוך. וכן דעת הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (הליכות שלמה פ"א אות טו). ושמענו מפי מגידי אמת שכן הורה מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל.

ובשנה שחל ראש השנה בשבת, נחלקו הפוסקים האם גם כן רשאים להקל בזה, שהרי בסתם יום שבת אסור לבקש בקשות פרטיות בתפילה. ולכן לדעת הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל (אשרי האיש ח"ג פט"ו) אין להקל בזה. אבל לדעת הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך ועוד, יש להקל בזה אפילו בשנה שיחול ראש השנה בשבת. וכן מורים ברוב הישיבות כיום, להקל בזה למי שמרגיש צורך גדול בדבר.

ר"ה שחל להיות בשבת אומרים "צדקתך" אחר תפלת מנחה (ש"ע סימן תקצח, חזון עובדיה עמוד קפה).

וה' יתברך ישמע תפלתינו, וימלא כל משאלות לבנו לטובה לעבודתו. אמן כן יהי רצון.

שאלות ותשובות על ההלכה

לכבוד הרב שלום, האם מותר ללבוש לכתחילה טלית חדשה ( גדול או קטן) ביום ראש השנה למרות שיש אומרים שאין ללבוש בגד חדש בר"ה? תודה רבה.
שנה טובה כתיבה וחתימה טובה כ"ו אלול תש"פ / 15 בספטמבר 2020

מותר לעשות כן בלי חשש. תבורכו,

האם ילדה בת 11.5 חייבת לצום ביום כיפור והאם את כל הצום. כ"ו אלול תש"פ / 15 בספטמבר 2020

אם ידוע להורים שהילדה בריאה ברך ה', עליה להתענות כל היום. ויש להשגיח עליה שלא תשחק ותתאמץ ותצא החוצה וכדומה, כדי שתוכל להחזיק מעמד בבריאות.

אמנם בזמנינו שאין הילדים בריאים וחזקים כמו בדורות הקודמים, כתבו כמה פוסקים שלא תתענה אלא עד חצות היום, ולא יותר. (ראו ילקוט יוסף ימים נוראים עמוד תשל). תבורכו מפי עליון,

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה