הלכה ליום שני י' אב תשפ"ה 4 באוגוסט 2025

לקלל יהודי – איך קללה פועלת?

בית המקדש נחרב, בעוון שנאת חינם, לכן בימים אלו, ימי הנחמה, נלמד קצת בהלכות הנוגעות ליחס שבין אדם לחברו, להרבות אהבת חינם.

קללת דיין
כתוב בתורתנו הקדושה (שמות כב כז): "אלהים לא תקלל", ותירגם אונקלוס, (הוא התנא שתירגם את כל התורה לארמית): "דיינא לא תקיל". כלומר, שיש איסור גמור מן התורה לקלל את הדיין, וכן פירשו בגמרא במסכת סנהדרין (דף סו.) שמילת "אלהים" כאן, אינה מתייחסת להשם יתברך, אלא לדיינים.

קללת יהודי
וכתוב עוד בתורה (ויקרא יט יד.): "לא תקלל חרש", ומכאן למדנו שיש איסור מן התורה לקלל שום אדם מישראל, והסיבה שהתורה פירטה את האיסור באדם שהוא חרש, שאינו שומע, היא כדי להשמיענו, שאף על פי שהוא חרש ואינו שומע, ואינו מצטער על כך שמקללים אותו, מכל מקום אסור לקללו.

ולפיכך גם אסור לקלל שום אדם מישראל, אף על פי שאינו שומע שמקללים אותו, וכגון כשהוא ישן וכיוצא בזה, משום שאין הוא גרוע יותר מן החרש, שאינו שומע בכלל. ובודאי שאסור לקלל אדם בפניו, כשהוא ער, שמלבד מה שיש איסור בעצם הקללה, הרי יש כאן גם איסור אונאת אדם מישראל, שמצטער מן הקללה.

וככל הדברים האלה פסקו להלכה רבינו הרמב"ם והטור ומרן השלחן ערוך, ולכן צריך כל אחד ואחת, להיזהר בלשונו שלא לקלל שום אדם מישראל, ואפילו המקלל את עצמו עובר על איסור זה, שנאמר: "השמר לך ושמור נפשך מאד". והמקלל את הדיין עובר על שני איסורים, הראשון הוא האיסור ששייך לכל ישראל, ונוסף עליו איסור קללת דיין.

הקללה חוזרת
ואמרו בגמרא במסכת סנהדרין (דף מח.) כל הקללות שקלל דוד המלך את יואב בן צרויה, נתקיימו בזרעו של דוד. ולמד מכאן בספר חסידים, שלפעמים אף על פי שהקללה לא באה על חינם, שהרי דוד המלך עשה כהלכה כאשר קילל את יואב, מכל מקום הקללה חוזרת גם למקלל, וכל שכן כשהמקלל מקלל לחינם, שעלולות הקללות לחזור אל המקלל, וידוע מאמר רבותינו זכרונם לברכה (מגילה טו.): "לעולם אל תהי קללת הדיוט קלה בעיניך, שהרי אבימלך קילל לשרה ונתקיים בזרעה". ואף שהרבה אנו רואים שמקללים, ולא יוצא מקללתם דבר וחצי דבר, מכל מקום כתב בספר פלא יועץ, שלפעמים יש עת רצון ועלולה חס ושלום להתקיים הקללה, והאדם המקלל עתיד ליתן את הדין על זה.

מקרים שמותר היה לקלל
ומה שמצינו בכמה מקומות שתלמידי חכמים קיללו, ולעיתים גם נתקיימה קללתם, הוא מפני שיש מקרים שאדם יוצא מכלל ישראל ומותר לקללו, כגון אדם שהוא אפיקורס (כופר בתורה) במזיד וכדומה, אבל אדם כשר מישראל, איסור גמור לקללו, וכאמור.

איך הקללה פועלת?
רבינו חיים בן עטר, בעל האור החיים, הקשה בפרשת בלק, איך יתכן בכלל שקללה תשפיע? הרי, אם מגיע לאדם שיקרה לו משהו רע, בודאי שכך יקרה לו, ואם לא מגיע לו משהו רע, מדוע שהקללה תגרום לכך שיקרה לו משהו?

והסביר האור החיים, שפעמים רבות, אדם חוטא, ומגיע לו עונש, אלא שה' יתברך "מאריך אפו", כלומר, ממתין לאותו חוטא, שיתקן בעצמו את הפגם שגרם, וישוב בתשובה. ובאותו הזמן שה' ממתין לאדם, אז, לפעמים, אם מצטרפת קללה, שהיא כמו תפילה על אדם שיקרה לו משהו רע, דבר זה עלול לגרום לכך שמידת "ארך אפיים" לא תמשך עוד, והעונש שמגיע לאותו אדם, יחול עליו מיד. זו הסיבה, שלפעמים קללה פועלת את פעולתה.

לעומת זאת, ברכה, פועלת בכיוון אחר לגמרי. הברכה, היא כמו תפילה, ותפילה יכולה להענות, בפרט אם מדובר בתפילה של צדיק, או בתפילה מעומק הלב, ולכן, גם אם האדם לא זכאי לקבל טובה, כאשר מברכים אותו, הדבר מסוגל בהחלט להביא עליו ברכה מרובה. ומי שמברך את ישראל, בעצמו יהיה מבורך.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הדין במי שמקלל שלא בכוונה,או שמקלל במחשבה האם יש לחשוש שהקללה תתקיים? כ"ג אלול תש"פ / 12 בספטמבר 2020

בודאי שצריך להזהר שלא לקלל שלא בכוונה, וגם לא במחשבה. בדרך כלל הקללות אינם מתקיימות, אבל צריך להזהר. 

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה