הלכה ליום שישי ז' אב תשפ"ה 1 באוגוסט 2025

שבת חזון

שבת זו, שקודמת לתשעה באב, נקראת "שבת חזון", על שם ההפטרה שמפטירים לאחר קריאת התורה, "חזון ישעיהו בן אמוץ". וכל שלושת השבתות שלפני תשעה באב, נקראות "שלושה דפורענותא", כלומר, השלושה של הפורענות, מפני שההפטרות בכל אחת מהשבתות הללו עוסקות בתוכחות ובעניני החורבן והחטאים שגרמו לו.

והשבתות שלאחר תשעה באב, נקראות "שבעה דנחמתא", מפני שמפטירים בהם בדברי נחמה ואהבתו של ה' יתברך לעם ישראל גם כשהם בגלות. וכשהיה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל קורא את דברי הנביאים בהפטרות, שמלאים באהבת ה' לעמו ישראל, היו עיניו זולגות דמעות של התרגשות, והיה כמו נחנק בקולו מרוב דבקותו ורגישותו ואהבתו לה' ולעמו. וכל הקהל היה נענה אחריו בהתרגשות גדולה.

ובשבת זו, שהיא סמוכה ליום תשעה באב, אין לשנות שום דבר ממה שאנו נוהגים בכל שבתות השנה. הן מצד המאכלים, והן מצד השירים, והן מצד זה שאין להזכיר כלל את עניני החורבן והאבלות ביום השבת. וכתב מרן החיד"א בברכי יוסף (סימן תקנא), שמנהג ארץ ישראל ומצרים ושאר העיירות הגדולות בטורקיה, שלא לשנות בשבת חזון שום דבר משאר השבתות. ויש להעלות על השלחן מאכלים כפי שנוהגים בכל שבתות השנה, כדי לעשות יקר וגדולה לכבוד יום השבת.

וכתב עוד מרן החיד"א, שיש שנהגו לקרוא בבית הכנסת "קינה" בחרוזים וכדומה לרגל יום תשעה באב. וכתב שאין לנהוג כן, ובפרט שהדבר נעשה בבית הכנסת, והרי זה כמו שנוהגים אבלות בפרהסיא (ברבים) בשבת, שהוא אסור מן הדין. ויש לבטל את מנהגם. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל. (חזון עובדיה עמוד קנה).

ומותר לשורר בשמחה שירי קודש בסעודות השבת. שהרי אפילו בימות החול הסמוכים לתשעה באב, כבר ביארנו שאין איסור לשיר בפה, כי רק שירה על ידי כלי זמר נאסרה. ומכל מקום ביום השבת בודאי שיש להקל בזה, אפילו בשמחה גדולה, לכבוד יום השבת, כי הוא ראשון למקראי קודש.

ובענין זה יש להתבונן, על ה"מעבר החד" בין שבת לתשעה באב. כי באמת, שאף שנחרב בית המקדש, ולמרות כל הצרות שהתגלגלו על ישראל במשך כל הדורות, עדיין מתקיימת בנו ההבטחה הנצחית שהבטיח ה' לישעיה הנביא: "וּדְבָרַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְּפִיךָ, לֹא יָמוּשׁוּ מִפִּיךָ וּמִפִּי זַרְעֲךָ וּמִפִּי זֶרַע זַרְעֲךָ אָמַר ה', מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם". עם כל המצב הירוד שהגיעו אליו ישראל, הרי התורה תמיד היתה בידינו! בכל הדורות, היא הערובה לכך שיצלחו ישראל את כל הגלויות! וברוך ה' כבר בזמנינו עלו רבים מישראל על אדמתם, ועשו והצליחו, ויזכו בלי ספק לביאת משיח צדקינו, לראות בגאולה השלימה. מהתורה הקדושה לא נפרדנו, אף על פי שחרב בית חיינו, וטרם נגאלנו גאולה שלימה.

זו הסיבה לכך, שרק אצל ישראל נמצא שלטון מיוחד כזה על הרגש. מצד אחד, שבת קודש, שבת המלכה. ומיד אחריה, מן הצד השני, יום תשעה באב, שהוא יום אבל לאומי. בשבת, אנו נוהגים כפי שיש לנהוג בשבת. בתשעה באב, אנו נוהגים כפי שיש לנהוג בתשעה באב.

כי ישראל הקדושים, מונהגים על פי התורה הקדושה, ויודעים הם, עם כל הצער, הרי יש לנו ברוך ה' הרבה על מה לשמוח, ולהשען על הטובות שגמל עלינו ה' יתברך, ולדעת, כי ה' יתברך עודו אוהב את ישראל, והוא עתיד לקיים בנו את כל הנחמות שנקרא בעזרת ה' בשבתות הקרובות.

רק במאורעות שאירעו לאחרונה, ראינו במו עינינו, שה' יתברך אוהב את ישראל, את כל ישראל. אלא שבתשעה באב, אנו בכל זאת מצטערים בצער השכינה ובצער ישראל, מעלים על לבינו את כל מה שאירע לנו, וכביכול בוכים לפני ה' יתברך, כמו בן לפני אביו, שיריב ריבינו, ויגאל אותנו מכל צרותינו, אלו הזמנים שעלינו גם לשים לבנו לכך, שכל הצרות התגלגלו מחמת עוונותיהם של ישראל, שזלזלו בשמירת שבת, בצניעות, באהבת חברים, בכבוד התורה, אלו נקודות שעלינו לתקן, גם באופן פרטי, וגם באופן ציבורי.

יהי רצון שנשמע ונתבשר בשורות טובות, ישועות ונחמות, שבת שלום ומבורך. 

שאלות ותשובות על ההלכה

יש לי פרגולה ואני מעוניין לכסות אותה בברזנט למעלה ובצדדים. אני ממתין להצעות מחיר. האם מותר בשבוע שחל בו תשעה באב לסגור עם בעל מקצוע על העבודה הנ"ל? ב' אב תש"פ / 23 ביולי 2020

נראה שאין זה נחשב למשא ומתן של שמחה, ולכן יש להקל. 

מה מברכים על פירכיות אורז? ב' אב תש"פ / 23 ביולי 2020

בורא פרי האדמה. 

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה