הלכה ל יום ראשון 28 Shevat 5782 30 ינואר 2022

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יעקב בן מיסה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

חתנו

מגבונים בשבת

שאלה: האם מותר להשתמש במגבונים לחים בשבת?

תשובה: בהלכות הקודמות ביארנו כי אחת המלאכות שאסורה בשבת, היא מלאכת "סוחט", ולפיכך, אסור בשבת לסחוט פירות, או לסחוט בגד שיש בו מים.

ועתה נדון לגבי מגבונים לחים, שספוגים בהם נוזלים, האם יש חשש "סוחט" כאשר משתמשים בהם בשבת? ובראשית יש לדעת, כי עיקר הדיון כאשר מדברים לגבי סחיטת מגבונים בשבת, הוא מצד איסור מ"דרבנן" שאסור לסוחטם בשבת. כי מן התורה ממש, אין חשש איסור בסחיטת המגבונים, משום ששיעור המים שיכול להסחט מהמגבונים אינו גדול כל כך כדי שיהיה בזה איסור מן התורה. ועוד, שאפילו אם יש איסור סחיטה מן התורה אפילו בסחיטה מועטת, מכל מקום לא שייך איסור סחיטה מן התורה אלא בדבר שהמים הבלועים בו גדלו בתוכו, כמו שמן - בזיתים, ויין - בענבים, ששניהם היו יחד מעצם גידולם, ולאחר מכן הסוחט את הזיתים והענבים מפריד ומפרק אותם זה מזה, ושייך בזה איסור סחיטה בשבת, אבל המגבונים שהמים לא בלועים בתוכם באופן טבעי, אין איסור בסחיטתם אלא מדרבנן. לפיכך, כאשר אנו דנים על שימוש במגבונים בשבת, אנו דנים על איסור סחיטה מדרבנן, האם הוא שייך במגבונים או לא.

ולגבי מגבונים לחים המצויים כיום, שמשתמשים בהם בעיקר עבור ניקוי תינוקות קטנים, הנה דן בזה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בארוכה, והביא כמה סברות להקל בענין זה, ובכלל דבריו כתב, שהמגבונים עשויים מסיבים סינטטים, ובסיבים אלו לא שייך איסור סחיטה, משום משום שאין איסור סחיטה שייך אלא בדבר שהוא "גידולי קרקע", כלומר, שהוא גדל מן הארץ, אבל המגבונים שאינם גידולי קרקע, אין איסור בסחיטתם. (ויש אופנים שמכל מקום אסרו לסחוט דבר אפילו שאינו גידולי קרקע. וכעת לא נוכל להרחיב).

ועוד כתב מרן זצ"ל, לפי דברי התוספות במסכת כתובות (ו.), שכל איסור סחיטה אינו שייך אלא כאשר רוצים להשתמש במשקה שיוצא מן הדבר הנסחט, אבל באופן שמיד הכל הולך לאיבוד, לא שייך איסור סוחט. ובשימוש במגבונים ידוע, שמיד לאחר מכן משליכים את המגבון לאשפה, ואין בו שום צורך. וגם מצד איסור "מלבן" ומכבס, לא שייך לאסור שימוש במגבונים, משום שאדרבה, הם מתלכלכים כאשר משתמשים בהם.

ולאור הטעמים הללו, ומעוד טעמים אחרים, היה מרן זצ"ל מורה לנו תמיד שמן הדין אפשר להקל בשימוש במגבונים בשבת. ולאחר מכן כאשר דן בזה בספרו חזון עובדיה חלק רביעי, הרחיב את היריעה יותר, ולמעשה כתב להקל בזה בפרט לצורך תינוקות, ובתנאי שיזהרו שלא לדחוק את המגבונים בחוזקה, כדי שלא יצאו מהם נוזלים, אלא ישתמשו בהם בנחת, ובזה יש להקל בפשיטות.

ולסיכום: מגבונים לחים שעשויים לנקות בהם תינוקות, מותר להשתמש בהם בשבת וביום טוב, אלא שיש להזהר לנגב בהם בנחת ולא בחוזקה, משום חשש איסור סחיטה.

ובאמת שהמעיין בדברי מרן זצ"ל יראה שאין ההיתר בזה רק עבור תינוקות, אלא כל שיש צורך בדבר, אפשר להקל כפי שביארנו. וכן אמר בפירוש והשיב לנו כמה פעמים.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה לגבי מבוגרים? האם גם מותר להשתמש במגבונים? 30 Shevat 5782 / 1 פברואר 2022

גם למבוגרים במקום צורך אפשר להקל כמו שהיה מורה מרן זצ"ל.

בתקופה זו שמתפללים מחוץ לבית כנסת התפללתי עם סידור ובשל הרוח החזקה שנשבה הנחתי את הסידור על השולחן כשהוא פתוח ועל גביו הנחתי סידור קטן נוסף כדי למנוע ממשב מהרוח להעביר את הדפים בסידור שאני מתפלל בו. האם יש בזה בעיה הלכתית? בכך שאני מניח סידור על גבי סידור כדי להשתמש בו כחוסם רוח או כמשקולת
בברכה 10 Shevat 5781 / 23 ינואר 2021

מותר להשתמש בסידור אחד כמסייע לסידור אחר, ולכן בדוגמא שהזכרת, אין בזה חשש מצד ההלכה. תבורך,

האם מותר להשתמש במגבונים בשבת לא רק לתינוקות אלה גם לאנשים רגילים 23 Tevet 5781 / 7 ינואר 2021

במקום צורך יש להקל, ויש להשתדל להשתמש בנחת ולא לדחוק את המגבון בכח. וכיוצא בזה השיב לי מרן זצ"ל.

שלום אני רוצה לעת אם יש להשתמש במגבונים רגילים? 1 Tevet 5781 / 16 דצמבר 2020

מעיקר הדין מותר להשתמש בהם, וראה בקישור:

http://halachayomit.co.il/he/default.aspx?HalachaID=4567

שלום וברכה, על פי זה מותר גם למבוגר להשתמש במגבונים לשירותים או רק לתינוקות? 26 Av 5780 / 16 אוגוסט 2020

 

מעיקר הדין, במקום צורך אפשר להקל בזה גם למבוגרים. רק יזהר לנקות בנחת ולא ידחוק את המגבון כדי לסוחטו.  

היכן המקור לנאמר בשם רבנו יוסף עובדיה זצ"ל ? 15 Iyar 5777 / 11 מאי 2017

המקור הוא בחזון עובדיה על הלכות שבת ח"ד עמוד קמח

האם אין בעיה מצד סחיטת בגד שיש בו איסור ליבון?גם אם המשקה לא גדל בתוכו? 15 Iyar 5777 / 11 מאי 2017

שום מלבן אין לחוש, מפני שבשימוש במגבון, אדרבה, הוא מלכלך אותו

האם לפי זה מותר להשתמש במגבונים גם על גבי בגד שהתלכלך? 13 Iyar 5777 / 9 מאי 2017

המנקה בגד בשבת על ידי מגבון, נקרא מחלל שבת משום שהוא מכבס את הבגד על ידי כך. לכן אסור בהחלט לעשות כן.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Règles relatives au jour du 9 Av

Le jour de Tich’a Be-Av (le jeûne du 9 Av), 5 interdits sont en vigueur: Manger et boire; Se laver; S’enduire (le corps avec de l’huile ou de la crème corporelle) ; Porter des chaussures en cuir ; Pratiquer l’intimité conjugale De même, il est inte......

לקריאת ההלכה

Havdala le samedi soir où tombe le 9 Av – Règle pour un malade qui mange le jour du 9 Av

Pour une année où le 9 Av tombe un samedi soir – comme cette année 5782 – nos maitres les Richonim (décisionnaires de l’époque médiévale) débattent afin de définir comment faut-il procéder en ce qui concerne la H......

לקריאת ההלכה

Consommation de viande après Roch H’odech AV

Il est expliqué dans une Michna de Ta’anit (26b) qu’il est interdit par décret de nos maîtres de consommer de la viande et du vin, la veille de Tich’a Beav (la veille du jeune du 9 Av) lors de la Séouda Ha-Mafsekete (le dernier repas avant le début......

לקריאת ההלכה

Les personnes soumises et exemptes du jeûne du 9 Av, ainsi que les règles du 9 AV cette année

Un malade sans danger; une personne âgée; une femme accouchée Un malade (véritablement malade, qui est alité ou autre, même s’il n’est pas en danger) est exempt de jeûner le 9 Av. Dans le cas d’un doute, il faut consulter une autorit&e......

לקריאת ההלכה


Séouda Mafseket (repas avant le jeûne) cette année (5782)

La veille du 9 Av, nos maîtres ont interdit (selon le strict Din et non selon la tradition) de consommer de la viande et du vin lors de Séouda Hamafseket (le repas que nous prenons avant le début du jeûne, après la moitié de la journée). De même, ......

לקריאת ההלכה

« Dès le début du mois de Av, nous diminuons la joie » - Année 5782

Ce vendredi, tombe – avec l’aide d’Hachem – le jour de Roch ‘Hodech Mena’hem Av, et la semaine prochaine - Chabbat prochain - tombe le 9 Av, mais puisqu’il est interdit de jeûner le jour du Chabbat (excepté Yom Kippour), le jeûne est repor......

לקריאת ההלכה

Prier avec Minyan en plein air

Question: Lorsqu’on sort en promenade  et que s’organise un Minyan de dix personnes pour la prière de Minh’a ou d’Arvit en plein air, est-ce que chaque personne présente compte dans le Minyan, même si tout le monde n’est pas réuni dans un......

לקריאת ההלכה

Frire du poisson dans une poêle de viande - Cuire du poisson et de la viande dans le même four – L’usage de notre maitre le Rav z.ts.l

Il est une Halacha très connue selon laquelle il est interdit de consommer du poisson avec de la viande, selon ce qui est expliqué dans la Guémara et les décisionnaires. Cuire du poisson dans une marmite viande Bien qu’il soit interdit de cuire un aliment lact&e......

לקריאת ההלכה