הלכה ליום שישי ב' חשון תשפ"ו 24 באוקטובר 2025

ההלכה מוקדשת לרפואה שלמה, להיריון קל ולידה בידיים מלאות עבור

מוריה ניני

הוקדש על ידי

עמית ניני

מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל

מחר (מהיום בלילה), יום שבת קודש, הוא יום שלישי במרחשוון, יום הסתלקותו השנים עשר של מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל. ועוד אנו עומדים ומצפים מתי יבוא ישענו, שישלח לנו ה' את משיח צדקינו וישוב לגאול אותנו גאולת עולם. לכן עתה נזכיר דברים שאמר מרן זצ"ל ביום השנה לפטירת רעייתו הרבנית מרגלית עליה השלום, שדיבר בענין תחיית המתים וקדושת ישראל, ויהיו הדברים לעלוי נשמתו הטהורה של מרן זצ"ל.

במסכת כתובות (דף קיא:) אמרו רבותינו, עתידים צדיקים שיעמדו בתחיית המתים בלבושיהן, כלומר, עם בגדיהם המקוריים. ואמר מרן רבינו זצ"ל, כי נראה שהדברים אמורים לאו דוקא בצדיקים גמורים, אלא בכל עם ישראל שיזכו לקום בתחיית המתים, הואיל ולאחר פטירתם נזדככו עד שנעשו טהורים, הרי הם בכלל "צדיקים", וכמו ששנינו במסכת סנהדרין, כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, שנאמר "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ". ואם כן מה שנאמר ועמך כולם צדיקים, הכוונה היא על כל עם ישראל שיזכו לקום בתחיית המתים (מלבד אותם שלא יקומו, כמו ששנינו שם, שהאומר אין תחיית המתים מן התורה, לא יקום בתחיית המתים, שאם הוא כפר בתחיית המתים, אין לו חלק בתחיית המתים).

אולם הגאון רבינו יוסף חיים זצ"ל בספר בן איש חיל כתב, שלכאורה מהו השבח המיוחד לצדיקים שיזכו לקום בלבושיהם? וכי מה ערכם של לבושים אלו עד שיעשה ה' נס גדול שאותו לבוש יחיה ויתחדש לצורך כן? והסביר, שהרי ידוע, שתשמיש קדושה, אסור להשתמש בו תשמיש של חול, ואם הוא בלה, הרי הוא צריך גניזה, וכמו תיק של ספר תורה, שדינו הוא כתשמיש קדושה, ואסור לעשות בו תשמיש של חול, כגון לעשות ממנו ארון וכדומה. מה שאין כן דבר שהוא תשמיש של התשמיש קדושה, אין בו קדושה כל כך, ואין חובה לגנוז אותו. והנה ידוע כי הצדיקים, על ידי התורה והמצוות, הם מזככים את גופם וזוכים שאף הוא נעשה קדוש, כמו שנאמר "קדושים תהיו", כי הנפש הרוחנית בלאו הכי מלאה קדושה, אבל הגוף, רק על ידי התורה והמצוות יכול להעשות קדוש ממש. ולכן, סתם אדם מישראל, אין צורך לעשות נס ולהחיותו עם בגדיו המקוריים, מפני שאינם תשמיש קדושה, רק תשמיש של תשמיש, כי הגוף הוא תשמיש קדושה לנשמה, אך הבגדים אינם משמשים אלא את הגוף. מה שאין כן הצדיקים, הואיל והבגדים שלהם הם בבחינת "תשמיש קדושה", בודאי שראוי לעשות נס ולהחיותם עם בגדיהם, וזהו שבח מיוחד להם שיראו שקמו עם בגדיהם, לאות ומופת על כך שזכו לזכך את גופם עד שנעשו קודש קודשים.

אך מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל הקשה על דבריו, שהרי בגמרא במסכת שבת (קה:) אמר רבי שמעון בן אלעזר, העומד סמוך לאדם מישראל בשעת פטירתו, צריך לקרוע בגדיו, (וכעת יש שאינם נוהגים כן מטעמים שונים), הא למה זה דומה? למי שרואה ספר תורה שנשרף. כלומר, פטירת אדם מישראל, דומה לספר תורה שנשרף, שאין לך ריק בישראל שאין בו תורה ומצוות כרימון.

ולפי זה, כתב מרן זצ"ל, רואים אנו שגוף היהודי, דומה תמיד לגוילי הספר תורה, ויש קדושה ממש בגופותיהם של ישראל, ואם כן כל אחד מישראל שלמד תורה או שתמך בתורה (שבלי זה באמת לא יוכל לקום בתחיית המתים), בודאי שיש בו קדושה בגופו, ודין הגוף שלו כדין תשמיש קדושה, ובודאי שגם עליו נאמר שעתיד הוא לקום בבגדיו המקוריים לעתיד לבוא.

רואים אנו כמה היה מרן זצ"ל אוהב את כל כלל ישראל, ותמיד היה מלמד עליהם זכות. ואפילו על הריקנים שבישראל, הוכיח באהבתו אותם כי עתידים הם לקום בתחיית המתים בבגדיהם, כי עמך כולם צדיקים. לכן תמיד היה מרן זצ"ל דואג לכל אחד מישראל, ואפילו לעלובים ביותר מתוכם, והיה משתדל בכל כוחותיו להשיב לב בנים לאביהם שבשמים. תמיד היה מכתת רגליו בשארית כוחותיו לזכות את הרבים. כולו אהבה ואחריות על כללות ישראל.

לפני עשרים ושלוש שנה, עבר מרן זצ"ל צינתור בבית החולים. לפני עריכת הצינתור, נגשו הרופאים למרן זצ"ל, והסבירו לו את הסיכונים הגדולים שיש בצינתור המורכב שלפניהם, ובעדינות, הסבירו למרן זצ"ל כי יתכן והוא לא יקום מהצינתור חס ושלום. כאשר שמע כך מרן זצ"ל, השיב, כי הוא מוכן לחתום על הסכמתו לצינתור, אך ראשית הוא מבקש ליסוע לביתו למשך כמה שעות, כי יש לו ענין דחוף לסדר. פנו מקורביו של מרן אליו (הלא הם הגאון רבי דוד יוסף שליט"א, והרב אריה דרעי שליט"א) ושאלו אותו, איזה ענין דחוף יש לסדר? הלא עצם הנסיעה במצב כזה היא מסוכנת עבורו! אך מרן זצ"ל סירב להשיב. כאשר הגיע מרן זצ"ל לביתו התברר, כי הוא הרגיש חובה לסיים תשובה להתרת עגונה שעמדה לפניו. הוא חשש שמא הוא ימות, ופחד שלא יהיה מי שיוכל להתיר את העגונה ממצבה. (מפי הגאון רבי דוד יוסף שליט"א ועוד ממקורבי מרן זצ"ל שהיו נוכחים בשעת מעשה).

את דברי ההספד שנשא מרן זצ"ל לעלוי נשמת רעייתו ע"ה, סיים במילים הללו: כתוב בתנא דבי אליהו, עתיד הקדוש ברוך הוא לשבת על כסא דין, וכל העולם יהיו נדונים לפניו. בתחילה, הוא קורא לשמים ולארץ, ואומר להם, הנה בראשית כל בראתי אתכם עבור עמי ישראל, מדוע כאשר ראיתם את עם ישראל גולים לבין אומות העולם לא ביקשתם עליהם רחמים? ומיד מעמיד ה' את השמים והארץ בצד אחד. על אותה השעה נאמר "וְחָפְרָה הַלְּבָנָה וּבוֹשָׁה הַֽחַמָּה כִּי מָלַךְ ה' צְבָאוֹת בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלִַם, וְנֶגֶד זְקֵנָיו כָּבוֹד". לאחר מכן מחריב הקדוש ברוך הוא את כל העולם. על אותה שעה נאמר "ונִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא", ואז מחדש הקדוש ברוך הוא את עולמו, שנאמר "כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה", ומחיה הקדוש ברוך הוא את המתים, שנאמר "וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ".

עוד זוכרים אנו, איך שבשנת התשס"ב, סיפר מרן זצ"ל, שראה בחלומו שהוא עומד בכותל המערבי, והנה הוא רואה שם את משיח צדקינו, שאל מרן זצ"ל את המשיח, מפני מה אינך מגיע לגאול את ישראל? השיב לו המשיח, הרי עוד רבים מישראל צריכים לשוב בתשובה, ישובו עוד ועוד בתשובה ואז אבוא!

נזכה בעזרת ה' בזכות תורתו של מרן זצ"ל, ובזכות הפצת התורה, לראות בביאת משיח צדקינו ובתחיית המתים במהרה בימינו אמן.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה