הלכה ל יום חמישי 4 Elul 5781 12 אוגוסט 2021

היאוש מן התשובה

נאמר בספר קהלת (פרק יא פסוק ט), "שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ וִֽיטִֽיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶךָ, וְהַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ, וְדָע כִּי עַל כָּל אֵלֶּה יְבִיאֲךָ הָאֱלֹהִים בַּמִּשְׁפָּט". ובגמרא במסכת שבת (דף סג:) אמר רב הונא, "עד כאן דברי היצר הרע". כלומר, אמר רב הונא, כי כל הפסוק שנאמר בו "שמח בחור בילדותיך", עד הסיום שבו נאמר "כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", הכל הוא מדברי היצר הרע.

ולכאורה הדברים לא מובנים, שהרי ראשית דברי הפסוק, באמת מתאימים וראויים שיאמר אותם היצר הרע, "שמח בחור בילדותך, והלך בדרכי לבך ובמראי עיניך", אבל סוף הפסוק, "כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", אלו הם דברים שמתאים שיאמר אותם היצר הטוב ולא היצר הרע!

והמגיד מדובנא בספר קול יעקב (על מגלת קהלת) כתב לפרש, כי הנה היצר הרע, מפתה את האדם בראשית ימיו, להסיתו ולהדיחו להתעדן ולהתענג בעולם הזה, ולהניח את התורה והמצוות. וכאשר אדם מתחיל להתבגר ולהתבונן במשמעות חייו, ובפרט בראותו כי ימי הזקנה הולכים וקרבים, אז הוא מתחרט על מעשיו ועל מחדליו, ורוצה לשוב בתשובה ולסגל לעצמו צידה לדרך לעולם הבא, בתורה ובמצוות ובמעשים טובים.

אז בא היצר הרע, והוא נראה לאדם כאילו הוא יצר הטוב, והוא מפחיד את האדם, ומראה לו כמה העונש הצפוי לו בעולם הבא הוא גדול, וכמאמר הכתוב "ודע כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", כלומר, אומר הוא לאדם, תראה, כי כבר בזבזת את ימיך הטובים לריק, ועוונותיך מימי הנעורים רבו מאד מאד, ולא תספיק ולא תצליח לעולם ועד לחזור בתשובה שלימה ולתקן את כל מה שקלקלת.

לכן, ממשיך היצר הרע ואומר, אם אין לך סיכוי לחיי העולם הבא, לכל הפחות תהנה את עצמך בעולם הזה, ולא תהיה קרח מכאן ומכאן.

נמצא, שהיצר הרע מסיים את כל דברי הפסוק, כי בתחילה הוא אומר לאדם "שמח בחור בילדותיך", ולאחר מכן הוא אומר לו "יטיבך לבך בימי בחורותיך", ואחר כך הוא ממשיך להסית את האדם להתרשל ולא לחזור בתשובה, שהרי "על כל אלה יביאך האלוקים במשפט", ואין לך סיכוי לצאת זכאי בדין לפני ה' יתברך, לכן, לכל הפחות תמשיך ותהנה בעולם הזה.

ועל כך מזהיר שלמה המלך ואומר, שגם אם היצר הרע יבוא לאדם עם פיתוי שכזה, אל תאמין לו, וכפי שאמרו רבותינו (בירושלמי חגיגה פ"ב), "תשב אנוש עד דכה", עד דכדוכה של נפש, שלעולם דלתות התשובה נשארות פתוחות לרווחה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

COMO SE REALIZA LA TEBILAT KELIM

Se debe evitar la ”jatzitza” al sumergir el utensilio en la mikva. Jatzitza es todo elemento que evita el contacto directo del agua con el objeto. Por eso, no se debe asir el objeto que se sumerge fuertemente pues se estaría evitando que el agua haga contacto con el mismo en el lu......

לקריאת ההלכה

LECTURA DE TEHILIM EN LAS NOCHES

Pregunta: ¿Está permitido leer versículos del Tanaj o Tehilim –Salmos- en las noches, o existe alguna prohibición al respecto en los escritos de la Kabbalá? ¿Existe alguna consideración si la lectura se efectúa pa......

לקריאת ההלכה

SOBRE LOS ALIMENTOS PROHIBIDOS

Pregunta: Se debe supervisar el cashrut de los alimentos que consumen los niños pequeños? Respuesta: Con respecto a los alimentos prohibidos por la Torá, como carne y leche, cebo, carne prohibida, etc. existe una prohibición de la Torá de alimentar con ellos inc......

לקריאת ההלכה

EDUCACIÓN TEMPRANA

En entregas anteriores vimos que la prohibición de destruir un árbol se hace extensiva a la destrucción de objetos, prendas, alimentos, etc. lo cual es legislado por el Ramba”m quien, según el Rab Hamguid –uno de sus comentaristas- considera estas prohibicione......

לקריאת ההלכה


TEBILAT KELIM EN LOS CAFES

Pregunta: La persona que es invitada a casa de un amigo y este no cumple con el precepto de tebilat kelim, o desea tomar un café en un bar, puede hacerlo aun cuando los utensilios en estos casos no fueron sumergido en una mikva? Respuesta: como vimos anteriormente, todos los utensilios de ......

לקריאת ההלכה

SALADO DE VERDURAS EN SHABBAT

En la entrega anterior escribimos sobre la prohibición de hacer encurtidos en Shabbat, es decir sumergir alimentos en salmuera o vinagre para prepararlos, pues esto se considera como una cocción en Shabbat. De allí que surge la prohibición de salar alimentos como cebol......

לקריאת ההלכה

COMIDA FESTIVA –YOM TOB-

El día de Shabuot es necesario dividirlo, dedicando mitad del tiempo a la sinagoga, plegarias y estudio, y mitad del tiempo a las comidas festivas junto a la familia, como estudia el Talmud (Betza 15): Enseña Rabí Yehoshua, mitad será para ustedes y mitad para D-os. Y ......

לקריאת ההלכה

MOTZI – MATZA

La matza con la que es apropiado cumplir el precepto la noche de Pesaj es la denominada “matza shemura” o sea controlada desde el mismo momento en que se segó el trigo que no tome contacto con el agua. Asimismo, esta matza debe ser realizada a mano para que la misma se realice con......

לקריאת ההלכה