הלכה ל יום ראשון 9 Av 5781 18 יולי 2021

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, אולם כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל כי המנהג פשוט לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב).

השנה, (התשפ"א), לפני שאוכלים בצאת התענית, יש לעשות "הבדלה" על כוס יין, כבכל מוצאי שבת. בלי בשמים (ובלי נר).

יש נוהגים במוצאי תשעה באב, שנוטלין ידיהם כפי שנוטלים בכל בוקר, שהרי בבוקר תשעה באב לא נוטלים ידיים אלא עד קשרי האצבעות בלבד, ולכן חוזרים ונוטלים ידיים שנית. והוא מנהג טוב.

אמרו רבותינו במסכת תענית (דף כט.) בשביעי באב נכנסו נכרים להיכל, ובתשיעי סמוך לחשיכה הציתו בו את האור (האש), והיה דולק והולך כל היום כולו, דהיינו ביום עשירי באב. ואמר רבי יוחנן, אילו הייתי באותו הדור, הייתי קובע התענית בעשירי, מפני שרובו של ההיכל נשרף בו. וחכמים שתקנו התענית בתשיעי, הוא משום שסוברים שתחילת הפורענות חמורה יותר.

ואמרו בתלמוד ירושלמי, שרבי אבון היה מתענה תשיעי ועשירי, ואמנם מן הדין לא תקנו חכמים תענית שני ימים, מפני שאין בנו כוח להתענות שני ימים, מכל מקום, כיון שאף יום עשירי באב הוא יום צרה, נוהגים שלא לאכול בשר ולא לשתות יין בליל עשירי באב, וביום עשירי באב עד שקיעת החמה. והאשכנזים נוהגים בזה רק עד חצות היום של יום עשירי באב.

מותר לספרדים ובני עדות המזרח, להסתפר ולכבס במוצאי תשעה באב, אולם האשכנזים נוהגים להחמיר בזה גם ביום עשירי באב. ויש מקום להיתר בזה כאשר עשירי באב חל בערב שבת.

בגמרא במסכת תענית (דף ל:) אמרו. כל האוכל ושותה בתשעה באב לא יזכה לראות בשמחת ירושלים, וכל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה, שנאמר, שמחו את ירושלים וגילו בה כל אוהביה, שישו אתה משוש כל המתאבלים עליה. ומה שאמרו "זוכה ורואה" ולא "יזכה ויראה" כמו שהיה לכאורה נכון יותר לומר, פירש מרן הרב זצ"ל, כי על המת (כלומר כל אדם שמת) נגזרה גזירה שישתכח מן הלב אחר שנים עשר חודש, (שכן בדרך כלל מתנחמים האבלים מפטירת המת אחר שנים עשר חודש, ותשש כוחו של הצער), ואצל יעקב אבינו נאמר (כאשר ביכה על יוסף בחשבו כי נטרף על ידי חית השדה) "ויקמו כל בניו לנחמו וימאן להתנחם", כי על החי לא נגזר להשתכח מן הלב, ויוסף עדיין חי היה. אף כאן, אף על פי שעברו שנים רבות מן החורבן, ממשיכים להתאבל עליו, כי בית המקדש של מעלה חי וקיים, וכמו שנאמר "מקדש ה' כוננו ידיך", ובנין הבית השלישי במהרה בימינו ירד בנוי מן השמים. והמתאבל על ירושלים, סימן יפה לו, שהוא "זוכה ורואה בשמחתה", כי בעצם כך שהוא מתאבל על ירושלים, הוא מראה שבית המקדש עוד חי בקרבו, ועתיד לראות בשמחתו. וכבר אמרו חז"ל, שמשיח בן דוד נולד בט' באב.

ובמהרה יקויים בנו הפסוק, לא יבוא עוד שמשך, וירחך לא יאסף, כי ה' יהיה לך לאור עולם, ושלמו ימי אבלך, הקטון יהיה לאלף, והצעיר לגוי עצום, אני ה' בעתה אחישנה, והיית עטרת תפארת ביד ה' וצניף מלוכה בכף אלהיך. אמן ואמן.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להסתפר במוצאי ט באב תשפ"א לספרדים תודה 10 Av 5781 / 19 יולי 2021

מותר לספרדים להסתפר מיד בצאת התענית.

ממתי מותר לשמוע מוזיקה אחרי תשעה באב?
תודה רבה 9 Av 5781 / 18 יולי 2021

ממוצאי יום עשירי באב. כך ראוי לנהוג.

האם מותר לאכול בשר אחרי תשעה באב מחצות היום? 10 Av 5780 / 31 יולי 2020

למנהג הספרדים אין לאכול בשר עד כניסת השבת.  

להתקלח במוצאי תשעה באב מותר? עם סבון? מים קרים? חמים? 10 Av 5780 / 31 יולי 2020

למנהג הספרדים מיד עם צאת התענית מותר הכל מלבד אכילת בשר. 

היי האם מותר לספרדים בצאת הצום לאכול בשר? 9 Av 5780 / 30 יולי 2020

לא, רק בליל שבת יוכלו לאכול בשר.   

בנוגע לשאלתי הקודמת על קריאת תהילים בט' באב, אני נוהגת כל יום בלי נדר לקרוא כמה מזמורי תהילים, אם היום אני לא אקרא האם זה יהיה הפרה של נדר? ושאלה נוספת האם אחרי צאת ט' באב אפשר להתקלח?
תודה מראש 9 Av 5780 / 30 יולי 2020

את רשאית לקרוא תהלים גם היום. (בדרך של תפילה ותחינה ולא בדרך של לימוד). ומותר לרחוץ מיד בצאת התענית.

האם מותר להכין אוכל לשבת בתשעה באב (שחל ביום חמישי) אחרי חצות? (אשכנזים). תודה 9 Av 5780 / 30 יולי 2020

מותר לעשות כן. (שהרי כתב הרמ"א שנוהגים לעשות מלאכה אחר חצות. וכתב הב"ח שנוהגים לשחוט אחר חצות כדי שיהיו עופות לשבת, והוא הדין בנדון זה).  

האם יש איסור תשמיש במוצאי תשעה באב דהיינו עשירי באב למנהג האשכנזים 3 Av 5780 / 24 יולי 2020

נכון להחמיר בזה. הן למנהג הספררדים והן למנהג האשכזים. (כנה"ג סימן תקנח, ובמשנה ברורה שם).  

מה הדין לגבי שמיעת מוזיקה בעשירי באב? 9 Av 5777 / 1 אוגוסט 2017

יש להחמיר בזה

האם מותר לשמוע שירים במוצאי ט' באב, לספרדים לשיטת הרב עובדיה? 9 Av 5777 / 1 אוגוסט 2017

יש להחמיר בזה גם בעשירי באב, שהוא חמור לכל הפחות כמו ימי בין המצרים.

בעניין תספורת וכיבוס במוצאי תשעה באב, הנה כן מפורש דעת מרן השו"ע (סי' תקנא סעי' ד), אבל כבר כתב כה"ח (שם ס"ק עו) ובסי' תקנח (סק"ו), שנהגו לאסור גם בעשירי באב. ושכ"כ גם החיד"א.
האם אין לחוש לזה? 9 Av 5777 / 1 אוגוסט 2017

למעשה מותר לספרדים לכבס מיד במוצאי התענית, אף שהיו מקומות שהחמירו בזה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

« Machiv Ha-Rouah’ Ou-Morid Ha-Guechem »

On commence à mentionner la formule de « Machiv HaRouah’ » « Machiv HaRouah’ OuMorid HaGuechem » (« qui fait souffler le vent et descendre la pluie ») est une formule de louange à Hachem que l’on dit durant......

לקריאת ההלכה

A partir de quand la sainteté de la 7ème entre-t-elle en vigueur sur les fruits et légumes? – Précisions supplémentaires sur le « Héter Méh’ira »

Dans des précédentes Halachot, nous avons expliqué que tous les végétaux qui poussent en Israël cette année (5782) - qui est une année de Chémita - dans des terrains appartenant à des juifs, sont soumis à la sainteté d......

לקריאת ההלכה

La demande des pluies (Barèh’ ‘Alénou) – La pluie inclue tous les domaines matériels

Hier soir, mardi 12 octobre au soir (soir du 7 H’echvan) – nous avons commencé (en Erets Israël) à demander les pluies dans la ‘Amida de ‘Arvit. De ce fait, nous allons revenir sur les règles relatives à ce point, avec quelques ajouts. L&rs......

לקריאת ההלכה

L’interdit de manger et de se laver le jour de Yom Kippour

Quelques règles de Yom Kippour Tout le monde a le devoir de jeûner pour Yom Kippour, y compris les femmes enceintes ou celles qui allaitent. Toute femme qui craint que le jeûne risque de porter atteinte à sa santé, doit consulter une autorité Halachique comp......

לקריאת ההלכה


La règle de la 7ème année pour un jardin en commun

Cette année (5782), est une année de Chémita, et nous avons déjà expliqué dans les précédentes Halachot les principes du devoir de Chémita. Parmi ces principes, l’interdiction d’ensemencer ou de travailler d’une quelcon......

לקריאת ההלכה

Lorsqu’on oublie de dire Barèh’ ‘Alénou

Dans la une précédente Halacha, nous avons expliqué de façon générale le Din selon lequel nos maîtres ont instauré de demander les pluies dans la bénédiction de Birkatt Ha-Chanim de la prière quotidienne, depuis le 7 Mar- H&......

לקריאת ההלכה

Les travaux agricoles permis et interdits pendant la 7ème année

Dans cette Halacha ainsi que dans la suivante, nous expliquerons les principales règles qui touchent le traitement des jardins esthétiques pendant la 7ème année. Nous n’expliquerons pas tous les cas pratiques sur ce point, car les habitants de l’étrang......

לקריאת ההלכה

Faire germer un noyau d’avocat, ainsi que la bénédiction sur des végétaux qui poussent sur l’eau

Question: Quelle est la bénédiction sur des légumes qui ne poussent pas sur le sol mais seulement sur l’eau? De même, est-il permis de planter des végétaux qui poussent sur l’eau pendant la Chémita? Réponse: La béné......

לקריאת ההלכה