הלכה ליום רביעי ט"ז סיון תשפ"ב 15 ביוני 2022

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת אימנו הישרה התמימה ואוהבת החסד

חנינה בת כמיסה ז"ל

ולהבדיל, לרפואה שלמה לבנה-אחינו, יעקב-עוזי בן חנינה הי"ו.

הוקדש על ידי

ימית מיימון,הבת.

היתר עקירת עצי פרי

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש איסור "בל תשחית", שעיקרו, מה שאסרה התורה לקצוץ או לאבד בכל דרך שהיא, אילן העושה פירות. וביארנו שכשם שאסור לאבד אילן העושה פרי, כמו כן אסור להשחית שום דבר מן הדברים, כגון לשבור כלים, או לקרוע בגדים וכדומה. אולם חמור הוא דין עקירת אילן פרי, שאפילו במקום שיש צורך בדבר, אין להקל בעקירתו, אלא בתנאים מסויימים, כפי שנבאר:

אילן פרי המזיק לאילנות אחרים
לא אסרה התורה לעקור אילנות מאכל, אלא כשעושה כן "דרך השחתה". לפיכך, כאשר עקירת האילן באה לתועלת אילנות אחרים, וכגון, שהאילן גדל במקום שהוא מפריע לאילנות אחרים לגדול ולהוציא פירות, מותר מן הדין לקוצצו. וכמו שאמרו בגמרא (פרק החובל דף צא:), ששמואל, הביאו לו האריסים שלו (שהיו אחראים על שדותיו) לאכול תמרים. טעם שמואל בתמרים טעם של יין, שאל על כך את אריסיו, מדוע הוא טועם בתמרים טעם יין, השיבוהו, שהתמרים גדלים בין עצי גפן, הבין שמואל שהתמרים פוגעים באיכות הגפנים, וביקש מאריסיו לעקור את דקלי התמרים מכרם הענבים שלו. ומבואר שמותר לעקור אילנות המוציאים תמרים, במקום שהם מפריעים לאילנות אחרים. וכן פסק הרמב"ם (בפרק ששי מהלכות מלכים), שאם היה האילן מזיק אילנות אחרים, מותר לקוצצו, שאין זו דרך השחתה.

אילן פרי שדמיו יקרים
וכן אם עלה ערך האילן, עד כדי כך שגוף העץ שלו עלה בשוויו על הפירות הגדלים ממנו, ונמצא שהריוח ממכירת גוף העץ גדול יותר מגידולו ומכירת הפירות היוצאים ממנו, גם כן מותר לקוצצו, שאין זו דרך השחתה. וכן פסק הרמב"ם שם.

אילן שאינו מוציא פירות כפי שראוי לו
ומבואר עוד בגמרא, שאם האילנות אינם מוציאים פירות כפי שראוי להם (כפי השיעור שנקבע בגמרא), עד כדי כך שההשקעה באילן אינה כדאית ביחס לתוצרת היוצאת ממנו, גם כן מותר לקוצצו. (ויש פרטי דינים בזה).

ובהלכה הבאה נדון בעקירת אילן לצורך בניית בית, האם עקירה זו נחשבת ל"דרך השחתה" או לא, והאם יש חשש סכנה בעקירה זו.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם יש סכנה ב"מים אחרונים" ששומשו? ט"ז סיון תשפ"ב / 15 ביוני 2022

כן. שורה עליהם רוח רעה. 

האם יש חשש סכנה בכריתת [ - באופן של גיזום הגזע] עץ סרק, שמעתי שיש חוששים לפסקי תוס' כזה.
תודה ח' אדר תשפ"ב / 9 בפברואר 2022

יש כזה פסקי תוספות במסכת פסחים, והובא בדרכי תשובה סימן קטז. ואין חשש סכנה, אלא כתב שאינו רואה סימן ברכה. ונראה הכוונה דוקא כשעושה כן שלא לצורך, והוא משחית האילן, אבל אם עושה כן לצורך, כגון שהוא צריך קורות, או כדי לבנות, או שהאילן מפריע לו, אין איסור. 

מי שלא ידע שאסור לכרות עץ פרי וכרת מה עושה? ז' סיון תשפ"א / 18 במאי 2021

יעסוק בתורה, ויתן צדקה ללומדי תורה, כי עץ חיים היא למחזיקים בה. 

שלום יש לי עץ ליצ'י שיבש לחלוטין וכל נסיונות ההחיאה שלי לא צלחו האם מותר לעקרו? ד' אייר תשפ"א / 16 באפריל 2021

אם הוא מת לגמרי מותר לעוקרו כיו ן שהוא כבר עקור ממילא.

יש לנו עץ אתרוגים יבש (על אף נסיונות החיאה), ברצוננו לעקור את העץ (על ידי גוי) במטרה לנטוע עץ אחר במקומו. האם יש היתר לכך? ג' שבט תש"פ / 29 בינואר 2020

אם הוא יבש ואין בו חיות בכלל, אפשר לעוקרו, וטוב יותר על ידי גוי.

כשקניתי את ביתי. היה עץ לימונים ננסי . הוא משיר המון עלים והמון לימונים . אני לא מחובר לעבודות בגינה ואין לי שימוש בפרי העץ . העץ אינו מטופל וגורם המון ליכלוך .
כמו כן . הוא תופס חלק נכנד בחצר . הייתי מעוניין לרצף את החצר . רציתי לשאול האם מותר לי לעקור את העץ? או האם יש אפשרות אחרת ? כי ממש אין לי שימוש בעץ . יותר נזק מאשר תועלת . כ"ו אדר תשע"ח / 13 במרץ 2018

אסור לקצוץ אילן פרי בשביל לרצף את הגינה. גם יש חשש סכנה בדבר. וכן פסק מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק חמישי. לכן נראה שאין מקום להקל לעקור את האילן במקרה שלכם, אלא אם כן יעשו כן על ידי גוי ובתנאי שיעתיק את האילן בשלימותו עם שורשיו וגוש האדמה שאיתו ויעבירו אותו למקום אחר, שהוא דבר קשה מאד וכמעט בלתי אפשרי מבחינה מעשית. ומותר לגזום את הענפים של האילן על ידי גוי (כמו שפסק בשו"ת יחוה דעת ח"ה סימן מו) כדי שהאילן לא יתפוס שטח רב בגינה. וכך גם תוכלו לרצף סביבו.

בחצר בה אני גר בשכירות, יש עצי פקאן, לאחרונה קצצתי ענפים שירדו נמוך מעל הרכבים שלנו שחונים תחתם, האם בכך עברתי על איסור "בל תשחית"? (נפקא מינא לתשובה ולהבא) י"א תמוז תשע"ז / 5 ביולי 2017

איסור בל תשחית שייך בהשחתת האילן, ולא בגיזומו. לכן לא עברת איסור כלל.

שתלתי עץ תפוזים, שהתברר שהוא עץ חושחש, שפירותיו מרים ואינם ראויים לאכילה.
האם מותר לי לעקרו ואם כן, האם רק כדי לשתול במקומו אילן מאכל אחר, או שמותר לעוקרו ללא תנאי? ח' אלול תשע"א / 7 בספטמבר 2011

שלום!
אם החושחש אינו משמש כלל כפרי, מותר לקוצצו לצורך. רק יש לבדוק אם באמת אינו משמש כפרי (כי כמדומה שמשתמשים בו למאכל).
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

מה הוא הדין לגבי גזימת אילן כדוגמאת גפן שהגזימה מועילה לו להוציא פירות?
ומה הדין כאשר האילן מפריע לעוברים ושבים? ח' אלול תשע"א / 7 בספטמבר 2011

שלום רב!
מותר לגזום אילן, ובודאי כשהדבר לתועלתו. רק אסור לקוצצו לגמרי.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

אכילת מאכלי חלב אחרי אכילת עוף

בהלכה הקודמת ביארנו באופן כללי שיש להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב, משום שטבע הבשר שנשארות ממנו שאריות בין השיניים, וגם משום שהבשר נותן טעם בפה למשך זמן ארוך. כתב הרמב"ם (בסוף פ"ט מהלכות מאכלות אסורות), מי שאכל בשר, בין בשר בהמה ובין בשר עוף, לא יאכל אחריו (מאכל) חלב......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

לקריאת ההלכה


אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

לקריאת ההלכה