הלכה ליום רביעי 20 Kislev 5782 נובמבר 24 2021

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג?

תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא.

מי שמדליקים נרות בביתו
הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בביתו ומדליקים נרות חנוכה, יצא ידי חובתו בהדלקה שמדליקים בביתו, ואינו צריך להדליק במקום שנמצא בו. כי מצות נר, "איש וביתו", כלומר, שמצות הדלקת נרות חנוכה פוטרת את כל בני הבית בהדלקה אחת שמדליקים בבית. ולכן אנו נוהגים שרק אבי המשפחה, מדליק נרות בביתו, כי בהדלקה שלו יוצאים כל בני הבית ידי חובתם.

אולם למנהג האשכנזים, כל אחד ואחד מבני הבית מדליק בפני עצמו, ולכן יש אומרים, שאם בעל הבית אינו נמצא בביתו, והוא לן במקום אחר, עליו להדליק במקום שנמצא שם, ויש חולקים.

ולהלכה כתב הגאון הראשון לציון מורינו ורבינו רבי יצחק יוסף שליט"א בספרו ילקוט יוסף (עמוד תפו), שכל מי שמדליקים עליו בביתו יוצא ידי חובת ההדלקה בהדלקה שמדליקים בביתו. ואינו רשאי לכוין שלא לצאת ידי חובה בהדלקה שבביתו, ולהדליק בעצמו, מאחר וכבר יצא ידי חובה בהדלקה שבביתו, ואינו רשאי להוציא עצמו מן החיוב ולברך בפני עצמו.

מי שאין מדליקים בביתו
מי שנוסע מביתו, ויודע שאין בביתו מי שידליק נרות חנוכה, וכגון שבניו ואשתו נמצאים עמו במקום שנמצא. והוא מתארח בבית של יהודי, ומשלם לו עבור על הוצאותיו, כגון עבור אכילה וכדומה. הדין הוא, שעליו להשתתף עם בעל הבית בהוצאות נרות החנוכה, כלומר, שישלם לבעל הבית סכום כסף כלשהו, כדי שיקנה לו חלק בשמן ובפתילות או בנרות של חנוכה. או שיתן לו בעל הבית במתנה חלק בשמן ובפתילות של נרות חנוכה (ויוסיף בעל הבית מעט שמן עבור האורח), ואז יוצא האורח ידי חובתו בהדלקת בעל הבית.

וכתב הגאון הראשון לציון שליט"א (עמוד תעה), שהוא הדין כאשר האדם מסתפק אם מדליקים עליו בביתו, שגם כן עליו להדליק בברכה. והוכיח כן מלשון המהרש"ל ועוד. ולכן אף כאשר יש ספק אם מדליקים עליו בביתו, עליו להדליק במקומו "בברכה".

חיילים בצבא
חיילים ספרדים המשרתים בצבא, יכולים לסמוך על הדלקת נר חנוכה של אביהם בביתם, ואינם צריכים להדליק נרות כלל. וחיילים אשכנזים, אם יש להם חדרים בפני עצמם בצבא, עליהם להדליק נר חנוכה בברכה בחדרם. וכדין אורח שביארנו.

אולם יש להוסיף, שכתב מרן השלחן ערוך (סימן תרעז), אודות מי שנמצא בכפר של גויים, שאין שם נר חנוכה כלל, שאף על פי שמדליקים עליו בביתו, עליו להדליק נר חנוכה בברכה. זכר לנס חנוכה. ולכן, גם חיילים ספרדים, שנמצאים בחזית, ואינם רואים כלל נר חנוכה, עליהם להדליק נר חנוכה בברכה בחדרם.

ואם אין להם חדר בצבא, כגון שהם חונים על פני השדה, או שהם שוכנים בשוחות בלי קירוי וכדומה, ישתדלו להדליק נר חנוכה בתוך עששית (בית מגן מן הרוח העשוי זכוכית), ולא יברכו על ההדלקה. (חזון עובדיה, חנוכה, עמוד קנב והלאה).

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

דיני חנוכה

אורך השיעור: 01:16:42         הורד     (17.56 MB)

על הניסים והקריאה

אורך השיעור: 01:09:09         הורד     (15.83 MB)

מי ומי המדליקין

אורך השיעור: 00:57:03         הורד     (13.06 MB)

דיני השמנים שנותרו מחנוכה

אורך השיעור: 00:55:46         הורד     (12.77 MB)

הלכות החנוכה הלל וקריאת התורה

אורך השיעור: 01:10:58         הורד     (28.43 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

אני נשאוי ברוך ה' ובשבת חנוכה אני ואשתי נהיה בבית ההורים שלי לגבי מוצאש אני צריך להדליק בבית שלי בברכה או שלא צריך כי יצאתי ידי חובה בבית של ההורים שלי 20 Kislev 5782 / נובמבר 24 2021

עליך להדליק בבית כשתחזור הביתה. תבורך,

שלום כבוד הרב.
מהי הברכה שמברכים על טורטיה שעשויה ברובה קמח
חיטה ומיעוטה קמח תירס ללא מילוי בתוכה.

ומהי הברכה על טורטיה ממולאת שאופים או מטגנים אותה.
ישנם דעות שונות ואשמח אם כבוד הרב יאמר לי שלא אכשל בברכה.
תודה רבה. 21 Kislev 5781 / דצמבר 7 2020

יש בזה מחלוקת הפוסקים. ולעניות דעתי ברכתה המוציא, גם כשהיא ממולאת.

מה לגבי המתארח בבית מלון עם אשתו והבית סגור, ולא מרשים להדליק בחדרים ולא בחדר אוכל אלא רק בלובי. האם ידליק ויאכל משהוא בלובי? או שלא יוצא ידי חובה בהדלקה בלובי המלון? 26 Kislev 5780 / דצמבר 24 2019

לא יוצא ידי חובה בהדלקה בלובי. ועליו להדליק בחדרו. ואם הוא חושש להדליק שם אש, ידליק נרות של חשמל, שיש בהן חוט להט (ללא ברכה).

אם בלילה הראשון אשתי הדליקה נר חנוכה בצאת הכוכבים מפני שאני התאחרתי להגיע, בלילה השני כאשר אני מדליק בזמנו עליי לברך שהחיינו?
כלומר, האם מפני"שמצוות נר חנוכה, נר איש וביתו" אני יוצא בהדלקת אשתי לכל העניינים, או שברכת שהחיינו חוזרת על האדם המדליק ואז אני חייב , 27 Kislev 5776 / דצמבר 9 2015

אם לא היית נוכח בלילה הראשון, עליך לברך שהחיינו בלילה השני. וכן אשה שלא היתה בלילה הראשון, תברך שהחיינו בלילה השני בזמן שמדליקים נרות.

כתבתם "אולם יש להוסיף, שכתב מרן השלחן ערוך (סימן תרעז), אודות מי שנמצא בכפר של גויים, שאין שם נר חנוכה כלל, שאף על פי שמדליקים עליו בביתו, עליו להדליק נר חנוכה בברכה. זכר לנס חנוכה. ולכן, גם חיילים ספרדים, שנמצאים בחזית, ואינם רואים כלל נר חנוכה, עליהם להדליק נר חנוכה בברכה בחדרם"
ראה שם ס"ק י"ד במשנ"ב, כי לכאורא משמדליקין עליו בביתו, להיכן נעלם הכלל של סב"ל? 26 Kislev 5776 / דצמבר 8 2015

אף על פי שכן כתב המשנה ברורה, אבל הגאון רבי חיים פלאג'י במועד לכל חי סימן כז כתב שאין זה דומה למה שכתב מרן בסימן תרעו, שאם מדליקין עליו בביתו אין מברכין על הראיה, ששונה הדין כשאין שם ישראל שמדליק כלל. וכן פסק מרן זצ"ל בחזון עובדיה עמוד קנח, והוסיף שנכון לכתחילה לנהוג כהמשנה ברורה שיכוין בפירוש שלא לצאת ידי חובת מה שמדליקים בביתו.

האם למנהג הספרדים קיימת בעיה כאשר כל אחד מבני הבית מעוניין להדליק בעצמו אך רק בעל הבית מברך? 20 Kislev 5771 / נובמבר 27 2010

שלום רב!

ספרדים שרוצים להדליק כל אחד ואחד בלי ברכה, הרי דינם כדין כל מי שירצה להדליק בכל יום מימות השנה נרות חנוכה, שהוא מנהג חסר טעם, כיון שאין זה מנהגינו. וכבר אמר פעם הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך ז"ל, שספרדים שעושים כן עוברים על "בל תשחית" בשריפת שמן ללא צורך.
ומכל מקום נהגו שילדים קטנים מאד שיש להם מנורת חנוכה של עצמם, מדליקים בה נרות צבעוניים וכדומה.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Proper Way to Immerse Vessels in a Mikveh

One must make certain that there is nothing separating between the vessel one is immersing and the waters of the Mikveh. Thus, when one is immersing a vessel, one must hold the vessel loosely, for if one holds it tight, one’s hand will be separating between the vessel and the waters of the Mik......

לקריאת ההלכה

Reading Scripture at Night

Question: May one read chapters of Tanach or Tehillim at night or is this forbidden according to Kabbalah? Is there room for leniency when this reading is being done for the sake of an ill individual or a woman in labor? Answer: Maran Ha’Chida in his Responsa Yosef Ometz (Chapter 54) quotes......

לקריאת ההלכה

Spiritual Blockage of the Heart

Question: Must one be careful regarding the Kashrut standards of the foods one’s children eat as well? Answer: Regarding any food which is prohibited for consumption by the Torah, such as milk and meat or an impure animal’s milk, it is certainly forbidden to give such foods to childre......

לקריאת ההלכה

Question: Is one obligated to wait six hours after eating meat foods before eating dairy foods?

Answer: The Gemara in Masechet Chullin (105a) states: “Mor Ukva said: When my father would eat meat, he would not eat cheese until the next day. Regarding myself, however, within the same meal I do not eat meat and then cheese, but I would eat cheese during the next meal.” The Rif writes......

לקריאת ההלכה


Drinking Beverages in a Café or in a Home Where the Vessels have not been Immersed in a Mikveh

Question: May one drink coffee in a friend’s home or in a Café (such as an espresso without milk served in Cafes) when they are not meticulous about immersing their vessels in a Mikveh? Answer: In the Halachot discussed before Tisha Be’av, we have explained that vessels produc......

לקריאת ההלכה

Question: Do disposable vessels and electric kettles require immersion in a Mikveh?

Answer: In the previous Halachot, we have discussed the general law that any new vessels purchased from a non-Jew must be immersed in a Mikveh before using them. We shall now discuss whether or not disposable vessels require immersion. We have already explained that according to Maran zt”l,......

לקריאת ההלכה

Eating Dairy Items after Eating Poultry

In the previous Halacha we have discussed in general the law that one must wait six hours after eating meat before eating dairy foods either because the nature of meat is to get stuck between one’s teeth or because meat gives off a taste in one’s mouth for a prolonged amount of time. ......

לקריאת ההלכה

The Laws of Fire on Yom Tov

In previous Halachot we have explained that Yom Tov and Shabbat are equal regarding all prohibitions besides for certain works associated with food preparation, such as cooking, which are permitted on Yom Tov. Igniting a Flame One may not produce a new fire on Yom Tov, for instance by striking a......

לקריאת ההלכה