הלכה ליום שני כ"ב שבט תשפ"ב 24 בינואר 2022

מלאכת דש וסחיטה בשבת

ביארנו כבר כמה פעמים, שישנן שלושים ותשע "אבות מלאכות" האסורות לעשותן ביום השבת, ולכל "אב מלאכה" יש "תולדות" הדומות לאותה מלאכה, וגם הן אסורות מן התורה להיעשות ביום השבת.

עוד אחת מאבות המלאכות האסורות בשבת היא מלאכת "דש", והדש הוא המפרק (כלומר מפריד) את התבואה (כגון חיטים ושעורים) מהקש והשיבולים שבה. ותולדת מלאכת דש היא מלאכת סוחט, שהרי הסוחט את הפרי גם כן מפרק את המשקה מן הפרי כמו הדש, ואסור מן התורה.

ולא אסרה תורה אלא סחיטת זיתים וענבים, אבל שאר פירות אין האיסור לסחטן אלא מדברי רבותינו, שגזרו שלא לסחוט בשבת גם שאר פירות, שמא יטעו ויבואו מתוך כך להקל אף בסחיטת זיתים וענבים. אולם אף מדברי רבותינו אין האיסור לסחוט אלא פירות שדרך קצת בני אדם לסחטן בשבת, כגון תותים ורימונים, אבל פירות שאין דרך בני אדם בשום מקום לסחטן, מותר לסחטן בשבת, שהרי אין זה נחשב למפרק משקה מתוך האוכל, אלא כמפריד אוכל מאוכל, כמו שפורס כיכר לחם בשבת, שבודאי אין בכך איסור, שכל שאין דרך בני אדם בכלל לסחוט את אותו פרי, אין על המשקה היוצא ממנו תורת "משקה" אלא תורת "מאכל". ובהלכה הבאה יבואר יותר.

ולפי האמור מבואר, שאסור לסחוט בשבת אגסים, מפני שיש מקומות בעולם שנוהגים לסחטם למשקה. וכן אסור לסחוט בשבת תפוחי עץ ומנגו ואננס וכל כיוצא בזה, שמאחר שהדרך לסחטן למשקה, ממילא נאסרה סחיטתן מדרבנן.

ובעניין סחיטת תפוזים בשבת, נזכיר מעשה שאירע בעת שהיה מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל כבן עשרים ושלוש שנים, והיה מוסר שיעורים ברבים בעיר הקודש ירושלים, וכשהיה מלמדם הלכות סחיטה, הזהירם לבל יסחטו בשבת תפוזים, ובאמצע השיעור קם חכם אחד וצעק, שפשוט לו הדבר להיתר, ושכן נהג כבר, שסחט ביום השבת תפוזים לפני הגאונים רבי שלום הדאיה ורבי ישועה פלאג'י, וכיבדם לשתות מהמיץ, והם לא אמרו לו דבר. והשיבו מרן הרב זצוק"ל, שאין ללמוד הלכה מהמעשה שעשה, מפני שאותם רבנים שלא מיחו בו, בודאי היו עסוקים בדברי תורה ולא שמו לב למעשיו, כי הדבר פשוט שכל פרי שדרך לסחטו במקום אחד, אסור לסחטו בכל העולם, ומרן הרב זצוק"ל הרצה את הדברים לפני הגאון רבי יעקב עדס זצ"ל, והלה אמר לו, ראה דבריך טובים ונכוחים למאד, וכן הסכימו כמה מגדולי חכמי ירושלים.

לשמיעת שיעוריו של מרן זצ"ל (מלפני שנים רבות) בנושא:

הלכות שבת לפי סדר השלחן ערוך - סימן ש"כ - דיני סחיטה בשבת

אורך השיעור: 1:23:48         הורד     (19.19 MB)

הלכות שבת לפי סדר השלחן ערוך - סימן ש"כ - דיני דש סוחט ומרסק

אורך השיעור: 45:50         הורד     (31.40 MB)

הלכות שבת לפי סדר השלחן ערוך - סימן ש"כ - עקרונות מלאכת דש ומפרק

אורך השיעור: 1:05:56         הורד     (45.20 MB)

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום, האם אסור לסחוט במסחטה או אסור גם לסחוט חצי לימון למשל לתוך סלט…?
כנל לגבי תפוז כ"ב שבט תשפ"ב / 24 בינואר 2022

אסור להשתמש במסחטה בשבת, אפילו לשם סחיטת לימון. 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

לקריאת ההלכה