הלכה ליום שלישי י' טבת תשע"ו 22 בדצמבר 2015

טלטול תמונה הקבועה על הקיר, ופמוטי כסף

שאלה: האם מותר לטלטל בשבת פמוטות של כסף שלא הדליקו בהם באותה השבת? וכן, תמונה גדולה התלויה על הקיר, ונפלה בשבת, האם מותר להרים אותה?

תשובה:בהלכות הקודמות ביארנו, כי יש דברים שאסרו רבותינו לטלטלם (להזיזם) בשבת, והם נחשבים "מוקצה" בשבת. ובהלכה הקודמת ביארנו, כי אחד ממיני המוקצה, הוא "מוקצה מחמת חסרון כיס", והוא כל דבר יקר, שמקפידים שלא להשתמש בו לשימושים אחרים, כגון, סכין של שחיטה, או מצלמה, שנזהרים עליהם שלא יתקלקלו. ומוקצה מחמת חסרון כיס, הוא חמור יותר משאר עניני מוקצה, כיון שאפילו לצורך גופו או מקומו אסור לטלטלו. וכדין מוקצה מחמת גופו, וכפי שנתבאר.

ומכאן נראה, שפמוטות של כסף, שהם יקרות מאד, בודאי שאסור לטלטלם בשבת, אפילו אם באותה השבת לא הדליקו בהם. (שאם הדליקו בהם באותה השבת, בודאי שאסור לטלטלם כל השבת, כפי שנבאר בעזרת ה'). וכן תמונה יקרה שעל הקיר, שנזהרים שלא לעשות איתה מלאכות אחרות, כדי שלא תתקלקל, בודאי שאין לטלטלה בשבת, שהרי היא בכלל מוקצה מחמת חסרון כיס.

אולם מרן רבינו הגדול פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, האריך בנדון זה בתשובה, והעלה, שלא שייך מוקצה מחמת חסרון כיס, אלא בדבר העשוי למלאכה האסורה בשבת. כגון סכין של שחיטה, שמכיון שאסור לשחוט בשבת, והסכין היא עדינה ונזהרים עליה, לכן אסור לטלטלה בשום אופן בשבת. וכן מצלמה, כיון שאסור לצלם בשבת, והיא עדינה ונזהרים שלא להשתמש בה לשימושים אחרים, אסור לטלטלה בשבת. וכן מכונת גילוח, שאסור להשתמש בה בשבת, והיא עדינה, גם כן אסור לטלטלה בשום אופן. וכמו שכתבו רבים מהפוסקים, ובהם הגאון רבי זלמן, בעל התניא, והגאון רבי משה פינשטיין ועוד.

וכן בגדים המיועדים לסחורה בחנות, אסור לטלטלם בשבת, כיון שבעל החנות נזהר מאד שלא יתקלקלו הבגדים, והם מיועדים לדבר שאסור לעשותו בשבת, לסחור בהם. אבל פמוטות של כסף, שמונחות בבית לנוי, כמו תכשיט לבית, לא שייך לאסור את טלטולם משום צד. וכן תמונה הקבועה על הקיר, שנפלה בשבת, מותר לטלטלה בשבת, כיון שאינה עשוייה לדבר האסור.

והגאון רבי בן ציון אבא שאול ז"ל, היה אומר, שכל דבר שיש לו מקום קבוע בשבת, כגו תמונה שעל הקיר, שייך בו איסור מוקצה, אף שאינו עשוי למלאכת איסור. ולכן אסר לטלטל תמונה גדולה התלויה על הקיר בשבת. והביא ריאות לדבריו. אולם מרן הרב זצוק"ל ראה את דבריו, והאריך בנדון זה, ועל משמרתו עמד, שכל דבר שלא עשוי למלאכה האסורה בשבת, מותר לטלטלו בשבת, אפילו אם הוא יקר מאד.

ולכן להלכה: דבר שהוא יקר, ומיועד למלאכה האסורה בשבת, כגון בגדים המיועדים לסחורה, וכן מצלמה, וסכין של שחיטה, אסור לטלטלם בשבת אפילו לצורך גופם או מקומם. אבל דבר שאינו עשוי לאיסור, כגון פמוטות של כסף, או תמונה יקרה, מותר לטלטלם בשבת, אף על פי שזהירים עליהם מאד שלא לקלקלם.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה לגבי כלים יקרים ,כגון צלחות וכוסות יקרים שאדם מוציא רק לאירועים מיוחדים,ובפתאוםפ באו לו בשבת אנשים חשובים . האם יכול להגיש להם מכלים אלו , למשל: מגש יקר? כי זה כלי של היתר ,או שנאמר שבגלל שהוא מוציא רק באירועים מיוחדים אז זה מראה שהוא מקצה מדעתו? י"ב תמוז תשפ"ב / 11 ביולי 2022

מותר להשתמש בכלים כאלה בשבת. והוא כל שכן ממה שהבאנו בשם מרן זצ"ל לגבי תמונה.

מה ההלכה לגבי נשים ? י"ב טבת תשע"ו / 24 בדצמבר 2015

בכל הלכות מוקצה אין שום חילוק בין אנשים לנשים.

כתבתם שמוקצה מחמת חסרון כיס צריך להיות גם כלי שמלאכתו לאיסור. אם כך מדוע סכין של מילה היא מוקצה מחמת חסרון כיס הרי המילה דוחה שבת ולכאורה זו מלאכה מותרת. י"ב טבת תשע"ו / 24 בדצמבר 2015

לא צריך שיהיה כלי שמלאכתו לאיסור, רק צריך שיהיה שייך בו צד איסור, ובסכין המילה אסור להשתמש בשבת, ומה שמותר למול, הוא מפני שהמילה דוחה שבת, אבל אינה מותרת לגמרי בשבת. ולכן תינוק שלא נימול בשמיני, אסור למולו בשבת.

תמונה הקבועה על הקיר, אם אינה מוקצה מחמת חסרון כיס, לא ראוי שתהיה מוקצה מחמת גופו? כי אינה עומדת לשום שימוש המותר בשבת ג' אדר ב תשע"א / 9 במרץ 2011

שלום רב!

התמונה אינה מוקצה מחמת גופו, כיון שיש עליה שם "כלי", ומוקצה מחמת גופו הוא דבר שאינו כלי.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה