שאלה: האם נכון הדבר שיש ענין לומר פרק שירה בכל יום?
תשובה: "פרק שירה", הוא קדמון מאד, ויש אומרים שיסודו הוא מדוד המלך עליו השלום. ויש בו סודות ורזי דרזין, וגם חוברו עליו כמה חיבורים ופירושים נעימים ויפים. והוא נחשב "ברייתא", כמו ספר הזוהר הקדוש והמדרשים ושאר הברייתות שיש בידינו. ויש סידורים שהוא מודפס בתוכם.
ויש במדרשים בשם רבי אליעזר, שכל מי שעוסק בפרק שירה בכל יום, מובטח לו שהוא בן העולם הבא. וכל האומר פרק שירה בעולם הזה זוכה לאומרו לעולם הבא. וכן אמרו, שתלמודו מתקיים בידו. אולם מרן השלחן ערוך והפוסקים המפורסמים לא קבעו אמירת פרק שירה בכל יום כלל וכלל.
ובספר דרך חכמה כתב, "מנהגינו לומר פרק שירה בכל יום". והביא דברי רבותינו בשבח אמירת פרק שירה. אולם האליה רבה (סימן א ס"ק יד), כתב להעיר על דבריו, שמדברי רבותינו משמע שאין צורך לומר את כל פרק שירה בכל יום, אלא לעסוק בפרק זה בכל יום. וכתב שיש נוהגים לחלק אותו לשבעת ימי השבוע.
והרב המבי"ט, רבינו משה בן יוסף מטראני, שהיה חברו של מרן הבית יוסף, כתב בספרו בית אלוקים, שרבותינו לא אמרו "לומר" שירה בכל יום, אלא אמרו "כל העוסק בפרק שירה בכל יום", ומשמע מדבריהם שיש לעסוק ממש בפרק שירה, ומשמעות הדברים היא, שיבין העוסק את עניני הדברים וכוונתם כדי להפיק מהם מוסר. ודבר זה הוא מעט קשה לנהוג בו בכל יום.
ואיך שיהיה, כדאי מאד הדבר, לכל הפחות מפעם לפעם, לקרוא בפרק שירה וכיוצא בו, כי הדברים מעוררים את הלב לאהבת הבורא יתברך שמו, ומבעירים אש שלהבת יה של הקשר בין ישראל ובין אביהם שבשמים.
ולכל הדיברות, הדבר החשוב ביותר בחיי היהודים הוא, לקיים את המצוות בשלימות, ולעסוק בדברי תורה בכל יום, ועצם החשיבות של עסק התורה, היא גבוהה בלי תכלית, ואין למעלה ממנה, ולכן, אף שיש סגולות באמירת דברים מסויימים, בכל זאת, יש לזכור את העיקר, שהתכלית היא לעסוק בדברי תורה.
ומרן רבינו הסבא זצ"ל, לא ראינו שנהג באמירת פרק שירה בכל יום, כי היה עוסק בתורה ממש כל היום כולו, ולא היה מאבד אפילו רגע אחד.
אבל למעשה, נכון הדבר שיש סגולה ויפה הדבר לקרוא פרק שירה, אנשים ונשים, אולם כאמור, מי שהוא עוסק בתורה, לא נכון הדבר שיבטל מזמן הלימוד שלו, בהלכה, כדי לקרוא בפרק שירה, אלא אם כן הוא מוסיף על זמן הלימוד, וקורא גם לימודים כגון אלו.