הלכה ליום ראשון כ"ה שבט תשפ"ד 4 בפברואר 2024

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת מרת אמנו ועטרת ראשנו

פריאה בת שרה ז״ל

במלאות השבעה לפטירתה שנשמתה תעלה מעלה מעלה ותנוח על משכבה ותהיי מליצת יושר על בני ביתה ועל עם ישראל. ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחת בצלאל

חימום פת בשבת

שאלה: במאפיה הסמוכה לביתינו, מוכרים לחם מיוחד לשבת ("פרנה"), ושמנו לב שלפעמים במרכז הלחם, יש חלק שאינו אפוי. האם יש בעיה בחימום הלחם הזה בשבת?

תשובה: ראשית, נכון הדבר, שדבר שנאפה לפני שבת, מותר לחזור ולחמם אותו בשבת על גבי הפלאטה, מפני ש"אין אפיה אחרי אפיה", ומאחר והפת כבר אפויה לגמרי, הרי שבהמשך החימום שלה, אף על פי שהיא חוזר להתחמם, אין איסור בשבת.

בן דרוסאי
ונחלקו רבותינו הראשונים, לגבי מאכל שהתבשל "כמאכל בן דרוסאי", כלומר, מאכל שהתבשל באופן קל, ולא נגמר בישולו, האם יש איסור מן התורה בהמשך בישולו או חימומו בשבת, או שאין בזה איסור מן התורה. ("בן דרוסאי", היה לסטים, עבריין, והוא היה רגיל לבשל את המאכלים שלו בישול קצר, והיה אוכל אותם כשהם אינם מבושלים היטב. רש"י שבת כ.).

ולמעשה, פסק מרן השלחן ערוך (בסימן שיח סעיף ד), שמאכל שלא נגמר בישולו לפני שבת, יש איסור לחזור ולבשל אותו, או לחמם אותו, בשבת. והסביר הגאון המשנה ברורה, שהכוונה בזה, שכל זמן שהתבשיל לא התבשל "כל צרכו", לגמרי, יש איסור לחמם אותו בשבת.

הדין בלחם
ובדין זה, אין חילוק בין תבשיל לבין מאפה, כי גם דבר אפוי, אם הוא לא נאפה כראוי לפני שבת, יש איסור לחזור ולחמם אותו בשבת, מפני שעל ידי כך ממשיכים את פעולת האפיה האסורה בהחלט בשבת.

ומכאן התשובה לשאלה שלפנינו. מי שקונה מאפה כזה, שלא נאפה כל צרכו, הרי שאסור בהחלט לחזור ולחמם אותו בשבת על גבי הפלאטה.

דברים הקשים ללימוד
ויש להוסיף על כך, מה שאמרו רבותינו בסוף מסכת הוריות (דף יג:), שאחד מן הדברים הגורמים לאדם שלא יצליח בלימודו ולא יבין היטב מה שלומד, הוא אכילת "פת שלא נתבשל כל צרכו", כלומר, פת לחם כזו, שלא אפו אותה כראוי, היא גורמת נזק לאדם, שלא יצליח בלימודו.

ולסיכום: פת שלא נאפתה כראוי לפני שבת, אסור לחזור ולחמם אותה בשבת.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה