הלכה ליום שישי ג' אדר תשפ"ב 4 בפברואר 2022

פרשת תרומה

מאמרו של הגאון רבי זבדיה כהן שליט"א ראש אבות בית הדין הרבני תל אביב יפו

השבת, בפרשת תרומה, נקרא אודות תרומת בני ישראל עבור בנין המשכן וכליו. תרומה שכללה, זהב, כסף, נחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני ושש ועיזים, עורות אילים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, מהם בנו את ארון העדות, שהיה עשוי עצי שיטים מצופים זהב, כשעליו כפורת מזהב טהור, עם שני כרובים מזהב, שעמדו משני קצות הכפורת. הכרובים, היו  פורשי כנפים מלמעלה, סוככים בכנפיהם על הכפורת, ופניהם איש אל אחיו, ומשם דיבר הקדוש ברוך הוא עם משה רבינו, כמו שנאמר: "וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת, מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת, אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

איך היו נראים  הכרובים מעל הכפורת?
רש"י בפרשה כותב:  "כרובים- דמות פרצוף תינוק להם", כלומר, דמות של תינוק, המבטא את הדבר הכי טהור ונקי.

מאידך, בפרשת בראשית, לאחר חטא של אדם הראשון, שאכל מעץ הדעת, נאמר בתורה: "וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם, וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים, וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת, לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים". אם כן, למדנו שהקדוש ברוך הוא שם את הכרובים ואת החרב המתהפכת לשמור על גן עדן.

מי הם הכרובים ששמרו על הכניסה  לגן עדן?

רש"י שם מפרש: "הכרובים - מלאכי חבלה".

וצריך להבין מה הם הכרובים?  האם הם דמות תינוק כמו שפירש רש"י בפרשת תרומה, או שמא מלאכי חבלה כמו שפירש רש"י בפרשת בראשית?

כדי להבין זאת, נקדים, מעשה שהיה באחד מגני החיות באירופה, באותו גן, לקראת סופו, נתלו שלטים: "זהירות! הנך מתקרב למקום בו נמצאת החיה המסוכנת ביותר בעולם"!

בכדי להיכנס לכלוב זה, נדרשו אמצעי זהירות קפדניים, שני שערי ברזל, שהשני נפתח רק לאחר שהראשון נסגר, וכל זה בכדי למנוע בריחה של חיה מסוכנת זו. לאחר המעבר בין השערים, מגיעים לאולם  מבודד, שרק מבקר בודד יכול להיכנס אליו. בפתח הכניסה תלוי  שלט גדול: "זהירות! הנך נכנס למקום בו נמצאת החיה המסוכנת ביותר בעולם"! כאשר נכנס המבקר לאותו אולם, הוא מוצא מראה גדולה על הקיר  מולו, דמותו שלו נשקפת מול עיניו, וחץ המכוון אליו, שמעליו מופיעה המילה: "אתה"!!!!.

במילים אחרות, "אתה האדם, הנך החיה המסוכנת בעולם".

המסר היה ברור. אדם ללא עבודה עצמית על המידות הרעות, גאווה, כעס, קנאה ושנאה, עלול להיות החיה המסוכנת בעולם, כמו שנאמר (איוב פרק יא פסוק יב): "עַיִר פֶּרֶא אָדָם יִוָּלֵד".  מנגד, אדם הלומד תורה, מקיים מצוות, ועובד על  תיקון עצמו, במידות הטובות, ענווה, דרך ארץ, אהבה ואחווה, שלום ורעות, יכול  להיות בחיר היצירה של הקדוש ברוך הוא בעולם.

זהו המסר בפירוש המילה "כרובים".  כשהם עומדים על ארון העדות, בו מונחים עשרת הדברות, הרי הם כתינוק  טהור וקדוש, אבל "כרובים", בלי תורה ומצוות, הרי הם יכולים להיות מלאכי חבלה.

נשתדל כולנו להיות תמיד מחוברים לתורה, לתפילה, למצוות ולמעשים טובים, ונזכה להיות כאותם כרובים המונחים על הכפורת וארון העדות, משם דברה השכינה עם משה רבנו עליו השלום.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

לקריאת ההלכה

אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

לקריאת ההלכה


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

לקריאת ההלכה

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

לקריאת ההלכה