הלכה ליום רביעי י"ט אדר תשפ"א 3 במרץ 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

מאיר בן רותם

הוקדש על ידי

משפחתו

כלי פסח – קהילות שנהגו להחמיר

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו.

צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מתוך סיר אחר, (שאותו סיר הוא היה הכלי הראשון שרתחו בו המים) הכשרן הוא כדרך שימושן, דהיינו על ידי שיערו (מלשון עירוי - שפיכה) עליהם מים רותחים מכלי ראשון (למשל, מתוך הקומקום החשמלי שבו רתחו המים), וכל שכן שניתן להכשירם על ידי הגעלה ממש, דהיינו להטבילן בתוך מים רותחים בכלי הראשון שהם רותחים בו.

מחבת, שמטגנים בה מאכלי חמץ בשמן, נחלקו בו הפוסקים אם דינו כדין סיר שמבשלין בו תבשילים של חמץ שדי לו בהגעלה, או שמא מכיון שאין בו נוזלים כל כך, דינו כדין שיפודים שצריכים ליבון על ידי אש. ומנהג הספרדים הוא שדי למחבת בהגעלה, ואילו למנהג האשכנזים יש להצריך ליבון באש למחבת. וכתב מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, שאף למנהג האשכנזים אין להצריך שהמחבת תרתח על ידי אש עד שהיא תאדים אלא די בליבון קל, דהיינו שהמחבת תתחמם עד שאם ישימו עליה קש הוא ישרף. (יש להבהיר שדין זה נוגע רק לפסח, אבל כדי להכשיר בין בשר לחלב, גם למנהג הספרדים יש צורך בליבון).

כלי שלא השתמשו בו ברותחין, כגון כלי כסף, וכן המקרר והמקפיא וכדומה, אינם צריכים שום הכשר, ודי להם בניקוי היטב בלבד.

כלי זכוכית, אינם צריכים הכשר כלל, ולדעת מרן השלחן ערוך די להם בשטיפה כהוגן, אך מנהג האשכנזים להחמיר בזה. וכבר הזכרנו מחלוקת זו בהלכות בשר וחלב.

יש קהילות של ספרדים, שנהגו בחוץ לארץ להחמיר שלא להשתמש בכלי זכוכית של כל השנה בימות הפסח. אולם לדעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, לאחר שאותם בני הקהילות עלו לארץ ישראל, הרי הם רשאים מיד לבטל את מנהגם, ולנהוג בכל הדינים כדעת מרן השלחן ערוך, שהרי עצם החומרא שלא על פי דעת מרן, בארץ ישראל שהיא מקומו של מרן, אינה כדין, כי יש בזה שמץ זלזול חס ושלום בכבוד מרן השלחן ערוך שהיה רבם של כל בני ארץ ישראל.

כלי חרס אין להם שום הכשר כלל ואף אם ילבנם היטב באש, לעולם הם עומדים באיסורם. וכן כלי פורצלן, אף למנהג הספרדים, דינם ככלי חרס ולא מועיל להם שום הכשר.

יש להשתדל ככל האפשר שהכלים יוגעלו לאחר שיעברו עליהם עשרים וארבע שעות בלי שימוש. ומותר להגעיל כלי חלב וכלי בשר בזה אחר זה, בתוך כלי גדול.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להשתמש בצינצנות זכוכית שהגומייה שלהם פלסטיק בפסח
והאם צריכים הכשרה מיוחדת י"א ניסן תשפ"א / 24 במרץ 2021

אם לא השתמשו בהם ברותח, מותר. על ידי נקיון היטב. ואם השתמשו ברותח, יש להגעיל את הגומיה במים רותחים. תבורכו,

מיקסר שהשתמשו בו לחמץ ולא היה בשימוש שנה האם מותר להשתמש בו בפסח תודה רבה וחג שמח י"א ניסן תשפ"א / 24 במרץ 2021

האחרונים כתבו שמאד לא מומלץ לסמוך על הנקיון שלו, כי תמיד הוא  מלא קמח בתוכו. לכן יש להמנע. גם אם עברה שנה. תבורכו מפי עליון,

איך מכשירים לפסח מחבת טפלון? כ"ט אדר תש"פ / 25 במרץ 2020

מחבת טפלון, לצורך הפסח יש לנקותו היטב היטב, ולהגעילו במים רותחים. כלומר, להכניסו לכלי גדול שמרתיחים בו את המים כשהם מבעבעים.

(וכל זה לענין פסח, אבל מחבת טפלון שרוצים לשנותו מבשרי לחלבי, אין אפשרות לעשות זאת).

האם צריך להכשיר כלים שלא היו בשימוש במשך שנה? כ"ט אדר תש"פ / 25 במרץ 2020

גם כלים שלא היו בשימוש במשך שנה צריכים הכשרה.

 

מה הדין לפי הרב עובדי​ה, לגבי כלי פלסטיק בפסח? י"ב ניסן תשע"ו / 20 באפריל 2016

דינם ככלי מתכות, שאם השתמשו בהם בצונן, רשאי לרחוץ אותם ולהשתמש בהם בפסח, ואם השתמש ברותח, יש להגעילם.

האם כלים מזכוכית שקופה צריכים הכשרה לפסח, או שטיפה רגילה מספיקה? י' ניסן תשע"ו / 18 באפריל 2016

למנהג האשכנזים, הכלים צריכים הכשר, ולמנהג הספרדים, אינם צריכים הכשר, ודי להם בשטיפה היטב וניגוב במגבת נקייה.

האם מותר להשתמש בגביע מכסף בפסח? ט' ניסן תשע"ו / 17 באפריל 2016

מאחר ומשתמשים בו תמיד בצונן, מותר להשתמש בו לארבע כוסות, ויש לשטוף אותו היטב לפני פסח, ולנגבו במגבת נקייה.

מה בנוגע לכלי זכוכית -פירקס (אנו נוהגים לבשל ישירות על האש במקום סיר ברזל) כ"ח אדר ב תשע"ד / 30 במרץ 2014

כלי פיירקס, דינם ככלי זכוכית.

צלחת (זכוכית) ששימשה כמכסה לסיר בזמן בישול האם ניתן להסתפק בשטיפה או שמה יש חיוב להגעילה? ו' ניסן תשע"א / 10 באפריל 2011

שלום רב!
יש לשוטפה בלבד, כיון שהיא עשוייה זכוכית. וכמו שביארנו שלמנהג הספרדים, די לכלי זכוכית בשטיפה היטב בלבד.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כיצד יש להכשיר מיקרוגל לפסח? האם לקנות צלחת למיקרוגל חדש, או די בעירוי מים רותחים? ו' ניסן תשע"א / 10 באפריל 2011

שלום רב!

הכשר מיקרוגל הוא דבר לא פשוט מבחינה הלכתית. במקום צורך, יש לנקות היטב היטב את כל חלקי המיקרוגל, ואחר כך להכניס בתוכו צלוחית עם מים וסבון, ולהרתיח את הצלוחית במשך זמן ממושך עד שכל דפנות המיקרוגל יקבלו אדים מחמת הצלוחית. ונכון להשתמש בו בימי הפסח אך ורק בכלי מכוסה לגמרי. ועדיף שלא להשתמש במיקרוגל כלל בימי הפסח, או לקנות מיוחד לימים אלה.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

כלים מזכוכית (צלחות בעיקר) מותר להשתמש בכלים של החמץ לאחר שטיפה בלבד? שמעתי שבגלל שיש חריצים בצלחות מהמזלגות, אי אפשר לנקות את זה. האם זה נכון?



כ"ו אדר ב תשע"א / 1 באפריל 2011

שלום רב!

יש לנקות היטב היטב את הכלי, שלא תשאר שארית אוכל בחריצים שבאו ממגע המזלגות, ואז אין בדבר חשש כלל.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

רצינו לדעת האם כלים שהם נקראים CORELLE, שהם מיוצרים מזכוכית, האם יש להם דין של זכוכית, להכשר כלים לפסח ולכל השנה? כ"ה אדר ב תשע"א / 31 במרץ 2011

שלום רב!

כלי זכוכית חלבית, דינם ככלי זכוכית. ואת כלי קורל אנו לא יודעים בדיוק איך מייצרים, אך אם הם עשויים זכוכית, דינם ככלי זכוכית אף שאינה שקופה.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה


שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה