הלכה ליום שישי י"ח אייר תשפ"א 30 באפריל 2021

דברים לכבוד ל"ג לעומר - הסגולה לשלום בית וזרע של קיימא על פי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א

----------------------

עם כל בית ישראל, אנו אבלים על האסון הנורא שאירע בהר מירון, בפטירתם של אנשי חמד שבאו לשמוח בשמחת התורה, שבת משוש לבנו, נהפך לאבל מחולינו, שוטטנו בארבע פינות תרופה לא מצאנו. יהי רצון שימציא ה' מנוחה נכונה לכל ההרוגים, וישלח רפואה שלימה לכל הפצועים,  וינחם את כל המשפחות, ולא ישמע עוד שוד ושבר בגבולינו. 

-----------------------

מאמרו של הגאון רבי זבדיה כהן שליט"א, ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית"

היום הוא יום ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי זיע"א, ורבים עולים לקברו במירון ומתפללים וזוכים לישועות.

לכן נביא מעשה שהיה עם רבי שמעון בר יוחאי זיע"א ממנו נלמד ונשכיל איך לזכות לשלום בית וזרע של קיימא.

במדרש רבה שיר השירים, (פרק א, וכן בפסיקתא דרב כהנא פרק כב), מובא מעשה באדם אחד מהעיר צידון, שנשא אשה כדת משה וישראל, חי איתה עשר שנים, ולא זכו להיפקד בזרע של קיימא, באו שניהם אצל רב שמעון בר יוחאי, ובקשו להתגרש ולהיפרד זה מזו כדת וכדין בגט כריתות.

אמר להם רבי שמעון בר יוחאי, כשם שעשיתם חתונה, חופה וקידושין, במאכל ומשתה וסעודה גדולה, כך אין אתם פורשים זה מזו עד שתעשו סעודה, עם מאכל ומשתה, ואחר כך נסדר גט ותיפרדו זה מזו. הסכימו בני הזוג, ועשו בערב סעודה גדולה כמו ביום החופה. בסעודה, אמר הבעל לאשתו, אני מרשה לך לקחת חפץ אחד מתוך הבית למזכרת, תבחרי לך כל חפץ שתרצי וקחי אותו איתך לבית אביך.

במהלך הסעודה, נתנה לו האישה לשתות משקאות חריפים, עד שהשתכר ונרדם, ואז אמרה למשרתי הבית, שאו אותו עם המיטה לבית אבי. וכך עשו. באמצע הלילה התעורר הבעל משכרותו, והוא רואה את עצמו בבית לא שלו, שאל מיד היכן אני נמצא? אמרה לו אשתו, אתה נמצא בבית אבא שלי. מדוע אני כאן ולא בבית שלי? שאל הבעל. ענתה לו אשתו, הרי אמרת לי, שאני רשאית לקחת מהבית איזה חפץ שאני רוצה למזכרת, ובחרתי לקחת אותך.

התפייס הבעל, ובבוקר הלכו שניהם לרבי שמעון בר יוחאי. שמע את המעשה, והתפלל עליהם, וחזרו לשלום בית, ולאחר תשעה חודשים זכו שניהם לבן זכר.

ופה נשאלת השאלה, מדוע בקש מהם רבי שמעון בר יוחאי לעשות סעודה ורק לאחר מכן התפלל עליהם שיזכו לבנים? מדוע לא התפלל עליהם מיד כשבאו בראשונה לביתו, וספרו לו שהם רוצים להתגרש? מה צורך היה בסעודה זו קודם?

התשובה לכך, כי תפילה לשלום בית וזרע של קיימא, יכולה לחול רק כשיש רצון אמיתי לשלום בית, ויש נכונות לאהבה ואחווה שלום ורעות. כאשר בני זוג רואים כל אחד אצל השני, רק את השלילי, אין מקום לברכה לחול, ולכן כשבקשו רק להתגרש, לא מצא רבי שמעון בר יוחאי מקום לתפילה לשלום בית ולזרע של קיימא, רק לאחר שעשו סעודה משותפת, נזכרו ביום החופה, דעתם התקרבה זה לזו, הבעל הציע לאשתו לקחת מה שהיא רוצה למזכרת ממנו, והיא בקשה רק את בעלה בלבד מכל מה שיש בבית, כאן הם גילו את המבט החיובי שיש לכל אחד כלפי רעהו, את האהבה והאחווה ביניהם, על אף המצב הקשה בו הם לא זכו להיפקד בבנים ובנות.

ברגעים אלו, יש מקום לברכת ה' לחול עליהם! וזה מה שעשה רבי שמעון בר יוחאי וברכם בשעת רצון, ואכן הברכה התקבלה, וזכו לזרע של קיימא ושלום בית.

לימד אותנו רבי שמעון בר יוחאי, שאם רצוננו לזכות בברכת ה' לשלום בית וזרע של קיימא, התנאי הראשון והיסודי הוא, אהבה ואחווה שלום ורעות, שנראה כל אחד את מעלת חברינו ולא חסרונם, שנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי, ואל יעלה שום שנאה מאחד על חברו חלילה. אמן.

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

ברכת אשר יצר וברכת המזון

שאלה: בהלכה הקודמת כתבנו, שמי שנתחייב ברכה אחרונה, ולפני שבירך, נכנס לבית הכסא לעשות צרכיו ונתחייב בברכת אשר יצר, עליו לברך ברכת אשר יצר תחילה, ואחר כך יברך ברכה אחרונה על מה שאכל. והשאלה היא, האם דין זה נכון אף לגבי ברכת המזון וברכת על המחיה, או שאינו אלא בברכת בורא נפשות? תשובה: ביארנו, שמי ש......

לקריאת ההלכה