הלכה ליום שישי כ"א אדר תשפ"א 5 במרץ 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

דוד בן פרלה למשפחת ישראל

השם ישמרהו ויצילהו

הוקדש על ידי

משפחת זקין

פרשת השבוע - פרשת כי תשא - "המחשבה היא האדם"

מאמרו השבועי של הגאון הרב זבדיה כהן שליט"א, ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית"

השבת נקרא: "כי תשא את ראש בני ישראל לפקודיהם". ומסביר רבינו חיים בן עטר בפירושו על התורה, "כי תשא" מלשון "נשיאות ראש", בדומה ללשון הפסוק "ישא פרעה את ראשך", שהוא לשון מעלה, שתשא את ראש בני ישראל שראשם נמוך מחמת העבירה של מעשה העגל, ועל ידי שיתעלו במחשבתם למצוות ויתנתקו מהעבירות, הרי זו נשיאת ראש של עלייה רוחנית.

ביאור הדברים הוא, שהקדוש ברוך הוא ברא את האדם כשראשו למעלה והולך בקומה זקופה, לרמוז על שאיפה להתעלות רוחנית, להבדיל מן הבהמה שראשה כלפי מטה לרמוז על שאיפה לגשמיות וארציות.

אדם מישראל שחוטא הגם שהוא הולך על שתי רגליים וראשו נטוי כלפי מעלה, מכל מקום במהותו הרוחנית הוא מושפל לגשמיות " נמשל כבהמות נדמו" (תהילים מ"ט י"ג) על גחונו ילך, עיניו משוטטות כלפי מטה ואינן נשואות אל על לאלוקיו.

וכבר אמרו רבותינו: "המחשבה היא האדם", ו"במקום שהאדם חושב שם הוא נמצא". אם רוצה אתה לדעת את דרגתך הרוחנית האמיתית, בדוק היכן נמצאת מחשבתך, מה מעסיק אותך כל היום - ותדע מי אתה!

לכך נצטווה משה רבנו לשאת את ראש בני ישראל, לזקוף את קומתם הרוחנית, לרומם את מושגיהם, ולהפכם לעובדי אלוקים כדבעי.

אין ספק כי לכל אדם יש בחייו את הפרנסה, את חשבון הבנק, את החובות והטרדות, אך בל ניתן להם להשתלט לנו על החיים, על המחשבה, ולהיות מרכז החיים, אלא עלינו לשים בראש הפירמידה את החלק הרוחני, הכולל לימוד תורה, עשיית מצוות ומעשים טובים.

מסופר על אחד מהקדושים אשר בארץ, הצדיק רבי יצחק מנשכיז זצ"ל, שהיה מתבודד בחדרו בעליית הגג ולומד תורה בקדושה וטהרה. הצדיק ציווה את משרתו לבל יהין איש להפריעו מעבודת הקודש, חוץ משעה אחת ביום בה היה מקבל קהל לעצה וברכה.

בין חסידיו של הרב היו שני סוחרי בקר שלא עשו צעד ללא ברכתו של הרב, ועקב כך זכו להצלחה רבה בעסקי הבקר.
לימים פרצה מגיפה בעיר ועדרי הבקר היו מתים בזה אחר זה, מיד באו שני סוחרי הבקר לבקש את ברכת הרב.
הסביר להם משרתו של רב כי לא ניתן להפריע לרב עד השעה הקבועה בה הוא מקבל קהל.
אך הסוחרים מיאנו להמתין, עם דמעות בעיניהם הסבירו למשרת של הרב כי בכל רגע מתים עדרים שלמים של בקר, והם עלולים להפוך לעניים ואביונים. נכמרו רחמיו של המשרת, העלה אותם לעליית הגג ופתח להם את דלתו של הרב.
הרב ישב בחדרו עטוף בטלית ותפילין ועסק בסתרי תורה. כששמע את הדלת נפתחת, נשא את ראשו וראה את סוחרי הבקר. מיד עיניו נפקחו, פיו נפער בתדהמה וחיוורון כיסה את פניו, כמעט התעלף, עד שהתעשת קמעא, שמע את זעקתם, ובירכם כמבוקשם והמגיפה נעצרה.
משרתו של הרב שהיה עד למחזה, שאל את הרב, מדוע כבודו נבהל כל כך כשנכנסו עד כמעט כדי עילפון?
הסביר לו הצדיק, דע לך! לא לחינם ציוויתיך לא להכניס אלי אנשים ללא רשות!
כשאני לומד, ראשי בתורה בלבד, מצוי אני בעולם שכולו אור וזוהר, רוחניות והתעלות, ולפני שאני מקבל קהל עלי לרדת בהדרגה לעולם שכולו חולין וגשמיות. כשהם נכנסו אלי ללא הודעה מראש, וכל מחשבתם רק על עדרי הבקר, כמעט והתעלפתי! ראיתי מולי שוורים לבושים כבני אדם, והרהרתי בבהלה: מאימתי שוורים יודעים לעלות בסולם??
הוא אשר אמרנו : "המחשבה היא האדם - ובמקום שהאדם חושב - שם הוא נמצא".

"כי תשא את ראש בני ישראל" – עלינו לשאת את ראשנו, ולרומם את מחשבותינו לרוחניות והתעלות, לעשות "ניקוי ראש" ממחשבות ההבל. וכפי שאנו אומרים בכל בוקר: "ומותר האדם מן בהמה אין כי הכל הבל, לבד הנשמה הטהורה".

שבת שלום!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

מנהגי ימי בין המצרים

הימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, נקראים ימי "בין המצרים", וכפי שהסברנו אתמול. ברכת שהחיינו טוב להזהר ולא לברך ברכת "שהחיינו" בימי בין המצרים, מליל שבעה עשר בתמוז ועד אחרי תשעה באב, על פרי חדש, או על בגד חדש. ויניח את הפרי או הבגד עד לאחר תשעה באב, ולא יאכלנו בלא לברך שהחי......

לקריאת ההלכה