הלכה ליום ראשון 9 Adar 5781 פברואר 21 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

שמעון בן זוהרה

הוקדש על ידי

בנו

קריאת המגילה – קורונה

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו למדים לענין המגילה שנכתבה על ידי אסתר המלכה יחד עם מרדכי היהודי, והם שתקנו לנו לקרותה בימי הפורים.

שומע כעונה
מכיון שלא כולם בקיאים בקריאת המגילה, וגם לא לכולם יש מגילה כשרה כתובה על גבי קלף, לכן אנו נוהגים לצאת ידי חובת קריאת המגילה מדין "שומע כעונה", כלומר, מי ששומע קריאת מגילה ממי שקורא אותה מתוך מגילה כשרה, יוצא ידי חובת הקריאה כאילו הוא קרא בעצמו. לכן קורא השליח ציבור מתוך מגילה כשרה, והוא מכוין להוציא את כלל הציבור ידי חובת הקריאה, וגם הציבור כולו צריכים לכוין לצאת ידי חובה בקריאתו, והרי זה כאילו הם קוראים בעצמם ממש.

מה יעשה מי שלא שמע חלק מהקריאה?
אם קרה לאדם, שמחמת איזה רעש וכדומה לא שמע כמה מילים מקריאת המגילה, יכול לקרוא את אותן המילים בעצמו מתוך המגילה שבידו, אפילו אם היא אינה מגילה כשרה אלא מגילה מודפסת, ויזדרז בקריאתו וימשיך עד מקום שהשליח ציבור קורא בו, ואז ישתוק וימשיך לשמוע הקריאה מפי השליח ציבור. (ויוצא בזה ידי חובתו, כל זמן ששמע לפחות את רוב קריאת המגילה מפי השליח ציבור, ורק מיעוט המגילה קרא בעצמו מתוך המגילה המודפסת אשר בידו).

אדם הנמצא בבידוד
מי שנמצא בבידוד מחמת המגיפה, ואין לו אפשרות לשמוע את קריאת המגילה בציבור, הרי שעליו לבקש מאדם שיודע לקרוא, שיגיע אליו ויקרא עבורו את המגילה ממרחק, ואפילו מהחדר הסמוך, כדי שיוכל לצאת בזה ידי חובתו. ובפרט יוכל לנהוג כן אם יש אדם שיודע לקרוא מגילה, והוא כבר חלה בקורונה, או שהתחסן ועברו עליו שני החיסונים ועוד שבוע ימים, שאז יוכלו לקרוא עבורו ממרחק או מחדר אחר כמעט ללא חשש. אבל אם אין אפשרות כזו, עליו להשיג מראש מגילת אסתר כשרה, ויקראנה בעצמו, ואפילו אם אינו יודע את טעמי המקרא, יקרא בלי טעמי המקרא, ונכון שיהיה אדם אחר שישב על ידו כדי לתקן אותו על טעויות בניקוד המילים שבמגילה. או שתוך כדי הקריאה, יאזין להקלטה של אדם אחר שקורא את המגילה, ויקרא בעצמו יחד עם הקול הנשמע מן ההקלטה, וכך לא יטעה בניקוד המילים.

וכפי שכבר למדנו, אין חילוק בזה בין איש לאישה, שהכל חייבים במקרא מגילה.

ברכת המגילה
לפני קריאת המגילה, מברכים על קריאתה שלוש ברכות, "על מקרא מגילה", שעשה נסים לאבותינו", וברכת "שהחיינו". וכשחוזרים לקרוא מגילה בבוקר, לא מברכים "שהחיינו". (מלבד אדם שלא קרא מגילה בלילה מפני שלא היתה לו שום אפשרות, שאז יברך על הקריאה בבוקר גם "שהחיינו").

ולאחר קריאת המגילה, גוללים את המגילה, ומברכים את ברכת "הרב את ריבנו" כפי שמודפס במגילות ובחומשים, (בסוף חומש שמות מודפסת בדרך כלל המגילה). אבל אדם הקורא את המגילה ביחיד, בלי ציבור, אינו מברך את הברכה שאחרי קריאת המגילה, כי לא תיקנו לברך את ברכת "הרב את ריבנו" אלא בציבור. ומכל מקום כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזון עובדיה עמוד צא), שאין צורך דוקא בעשרה אנשים מישראל, אלא אפילו אם יש שם עשר נשים, גם כן רשאי לברך את ברכת "הרב את ריבנו".

ומחר נבאר אם ירצה ה', מה יעשה אדם שאין לו כל אפשרות להשיג מגילת אסתר כשרה ולקרוא ממנה.

שאלות ותשובות על ההלכה

ערב טוב כבוד הרב,
יש לי שאלה לגבי קריאת המגילה בחג הפורים.
השנה בגלל הקורונה אני לא יודעת אם אמצא בית כנסת עם קריאה לנשים למרות שעושה מאמצים למצוא משהו פנוי כי החיוב הוא למניין ל10 אנשים והם לא קוראים את המגילה בחוץ. יש חובה הלכתית לשמוע את קריאת המגילה השנה לנשים עם המצב של הקורונה?(ואין לי מגילה מקלף). 9 Adar 5781 / פברואר 21 2021

יש חובה לשמוע מגילה. לכן עלייך למצוא כל דרך לשמוע קריאת המגילה. תבורכי מפי עליון, וה' יתברך יעזור לך,

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

Washing One’s Hands in the Morning

When one awakens in the morning from one’s sleep, one must wash one’s hands and recite the blessing, “Baruch Ata Hashem Elokeinu Melech Ha’Olam Asher Kideshanu Bemitzvotav Vetzivanu Al Netilat Yadayim” (this law is discussed in Berachot 60b). The order of this washing i......

לקריאת ההלכה

The Torah is in the Hands of the Jewish Nation

Our Sages teach us in the Gemara (Berachot 5a) that Hashem does not conduct himself like human beings, for when a human being sells an object to another, the seller is upset about the loss of the object he was forced to sell and the buyer is happy about the acquisition of his new purchase. On the ot......

לקריאת ההלכה

Question: If one wakes up in the middle of the night and would like to drink a glass of water, must one first wash one’s hands before reciting the blessing on the water?

Answer: In the previous Halacha we have discussed the general obligation of washing one’s hands (Netilat Yadayim) and we briefly discussed the reasons for this Mitzvah. Two of these reasons are: Firstly, the reason quoted by the holy Zohar which states that when one goes to sleep, one’s ......

לקריאת ההלכה

The Customary Order of the Night of Shavuot

The Source for the Order of the Night of Shavuot The widespread custom among the entire Jewish nation is to stay awake the entire night of Shavuot and immerse one’s self in Torah study until dawn. Indeed, the holy Zohar states: “The earlier righteous individuals would not sleep on this ......

לקריאת ההלכה


Blessings of Enjoyment and Keri’at Shema on the Night of Shavuot

In the previous Halacha, we have discussed the order of learning for the night of Shavuot during which it is customary to remain awake all night and study Torah. Reading the Order of the “Keri’eh Mo’ed” Let us first discuss that which we have mentioned that it is proper t......

לקריאת ההלכה

The Mitzvah of Counting the Omer

The Torah states (Vayikra 21, 15): “And you shall count for yourselves, from the day following the Shabbat, from the day the waved Omer offering is brought, seven complete weeks shall they be.” Our Sages (Menachot 65b) have a tradition that the “day following the Shabbat” ref......

לקריאת ההלכה

Praying Repeatedly-A Spark of Ruach Ha’Kodesh

Question: Is it correct for one to plead and beseech Hashem for the same thing every single day or is it more proper to pray for a certain matter only several times and if one sees that one has not been answered, one should cease praying for that specific matter? Answer: The Gemara (Berachot 32b)......

לקריאת ההלכה

Donating Tzedakah (Charity) in Order for One’s Son to Recover From an Illness

Question: Is it permissible to donate a sum of money to charity in the merit of which someone should become healed or for any other personal request or is it improper to do this since the Mitzvah is not being performed for the sake of Heaven, rather, for one’s personal purposes? Answer: The......

לקריאת ההלכה