הלכה ליום חמישי כ"ח תמוז תשפ"א 8 ביולי 2021

להחזיק משהו בשעת התפלה

שאלה: האם מותר להחזיק בשעת התפלה את הטלפון הסלולרי?

תשובה: במסכת ברכות (דף כג:) תנו רבנן: לא יאחז אדם תפילין בידו וספר תורה בזרועו ויתפלל". כלומר, אין להתפלל את תפלת העמידה, בשעה שאוחז בידו תפילין או ספר תורה, משום שהוא טרוד במחשבתו בשעה שמחזיק חפצים אלה, שלא יפלו מידו. ובגמרא, אמר שמואל, סכין ומעות וקערה וכיכר, הרי אלו כיוצא בהם. כלומר, מה שאסרו להחזיק בידו תפילין או ספר תורה, אין הכוונה דוקא לחפצים אלה, אלא אפילו חפצים אחרים, כגון כיכר לחם או קערה, אסור להחזיק בשעת התפלה, משום שהאדם שומר עליהם וטרוד מפניהם, כדי שלא יפלו מידו.

ונחלקו רבותינו הראשונים, לגבי חפצים אחרים, שהאדם אינו מקפיד בכלל שמא יפלו, האם מותר להחזיק אותם בידו בשעת התפלה. ולמשל, אדם שהולך בדרך, ויש לו מטריה בידו, האם הוא רשאי לעמוד ולהתפלל כשהוא אוחז במטריה, או לא?

שלדעת רש"י, דוקא חפצים שהאדם מפחד שלא יפלו מידו, כגון תפילין, סכין, כיכר לחם וכיוצא בזה, אסור להחזיק אותם בשעת התפלה, אבל חפצים שלא איכפת לאדם מהם, מותר להחזיקם בידו. אבל רבינו יונה הביא שיש מפרשים, שאסור להחזיק בידו שום דבר בשעת התפלה, ומה שאמר שמואל בגמרא "סכין, מעות, קערה וכיכר", כל אלה הם דוגמא בלבד. ומדברי מרן הבית יוסף, וכן בשולחן ערוך (סימן צו) משמע שהלכה כרש"י, שדוקא חפץ שהאדם מקפיד שלא יפול מידו, אסור להחזיק בשעת התפלה, אבל דברים אחרים, כגון מטריה, מותר.

ולענין טלפון, נראה שמלבד מה שכל אדם חושש ומקפיד שהטלפון לא יפול מידו, כדי שלא יתקלקל, יש בהחזקת הטלפון איסור נוסף, משום שהוא גורם להסחת הדעת למעלה מדברים אחרים, ובפרט בשעה שהוא פועל, והמתפלל עלול לקבל שיחת טלפון בשעת התפלה, ועל ידי כן תתבטל כוונתו, וזהו מנהג זלזול בתפלה, ולכן ברור שאסור להחזיק בשעת התפלה טלפון, ויש לכבותו ולהניחו בכיס או במקום אחר. אלא אם כן ישנה אפשרות להעביר את הטלפון למצב שהוא לא יקבל הודעות ולא שיחות, שבמקרה כזה במקום צורך, יש מקום להקל להתפלל מתוכו ולהחזיקו בידו. (וכמובן שכוונתינו לטלפון מוגן).

ומותר להחזיק בשעת התפלה את הסידור בידו, כיון שעושה כן לצורך התפלה. (מרן בשלחן ערוך סימן צו סעיף ב).

שאלות ותשובות על ההלכה

יהודי שמתפלל מתוך אפליקציית של תפילה, האם יש בזה חשש של איסור, אם המכשיר על מצב טיסה שבמצב זה לא יוכל לקבל שום שיחה ושום הודעה? ו' כסלו תשע"ז / 6 בדצמבר 2016

יהודי שמשתמש ממכשיר שמראה לו את התפלה, והוא מכוין את המכשיר למצב טיסה, רשאי להתפלל מתוכו. ואם מדובר במכשיר האסור על פי ההלכה, אין להתפלל ממנו, כי אין קטגור נעשה סנגור.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

סידור הכלים בשעת ברכת המזון

שאלה: האם מותר לי לסדר את הכלים שנותרו על השלחן בשעה שאני מברך ברכת המזון? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טז.), אמרו, שפועלים, שהם עסוקים כל הזמן במלאכתם, אינם יכולים לברך בשעת העבודה את ברכת המזון. ומכאן למד מרן הבית יוסף (בסוף סימן קצא), שאסור לעשות מלאכה בשעה שמברכים ברכת המזון. (וכן מפורש בירוש......

לקריאת ההלכה

משמעות יום ט"ו בשבט - ודברים לליל ט"ו בשבט

הלילה (ליל יום שני), יחול ליל ט"ו בשבט. יום ט"ו בשבט הוא "ראש השנה לאילנות" (ראש השנה דף ב.), ומקובל לחשוב, שכשם שביום א' בתשרי שהוא יום ראש השנה, דנים את כל באי עולם, לחיים או למוות, לעושר או לעוני וכדומה, כמו כן ביום ט"ו בשבט, דנים בשמים על האילנות וקובעים מה יהיה ג......

לקריאת ההלכה


אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

תענית עשירי בטבת

היום הוא יום תענית "עשרה בטבת". ולכן נדבר מענינו של יום עשירי בטבת ביום עשירי לחודש טבת, סמך מלך בבל על ירושלים כדי להחריבה, כמו שנאמר בספר יחזקאל (פרק כד) "וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁיעִית בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (הוא חודש טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר, בֶּן אָד......

לקריאת ההלכה