הלכה ליום חמישי כ"ח תמוז תשפ"א 8 ביולי 2021

להחזיק משהו בשעת התפלה

שאלה: האם מותר להחזיק בשעת התפלה את הטלפון הסלולרי?

תשובה: במסכת ברכות (דף כג:) תנו רבנן: לא יאחז אדם תפילין בידו וספר תורה בזרועו ויתפלל". כלומר, אין להתפלל את תפלת העמידה, בשעה שאוחז בידו תפילין או ספר תורה, משום שהוא טרוד במחשבתו בשעה שמחזיק חפצים אלה, שלא יפלו מידו. ובגמרא, אמר שמואל, סכין ומעות וקערה וכיכר, הרי אלו כיוצא בהם. כלומר, מה שאסרו להחזיק בידו תפילין או ספר תורה, אין הכוונה דוקא לחפצים אלה, אלא אפילו חפצים אחרים, כגון כיכר לחם או קערה, אסור להחזיק בשעת התפלה, משום שהאדם שומר עליהם וטרוד מפניהם, כדי שלא יפלו מידו.

ונחלקו רבותינו הראשונים, לגבי חפצים אחרים, שהאדם אינו מקפיד בכלל שמא יפלו, האם מותר להחזיק אותם בידו בשעת התפלה. ולמשל, אדם שהולך בדרך, ויש לו מטריה בידו, האם הוא רשאי לעמוד ולהתפלל כשהוא אוחז במטריה, או לא?

שלדעת רש"י, דוקא חפצים שהאדם מפחד שלא יפלו מידו, כגון תפילין, סכין, כיכר לחם וכיוצא בזה, אסור להחזיק אותם בשעת התפלה, אבל חפצים שלא איכפת לאדם מהם, מותר להחזיקם בידו. אבל רבינו יונה הביא שיש מפרשים, שאסור להחזיק בידו שום דבר בשעת התפלה, ומה שאמר שמואל בגמרא "סכין, מעות, קערה וכיכר", כל אלה הם דוגמא בלבד. ומדברי מרן הבית יוסף, וכן בשולחן ערוך (סימן צו) משמע שהלכה כרש"י, שדוקא חפץ שהאדם מקפיד שלא יפול מידו, אסור להחזיק בשעת התפלה, אבל דברים אחרים, כגון מטריה, מותר.

ולענין טלפון, נראה שמלבד מה שכל אדם חושש ומקפיד שהטלפון לא יפול מידו, כדי שלא יתקלקל, יש בהחזקת הטלפון איסור נוסף, משום שהוא גורם להסחת הדעת למעלה מדברים אחרים, ובפרט בשעה שהוא פועל, והמתפלל עלול לקבל שיחת טלפון בשעת התפלה, ועל ידי כן תתבטל כוונתו, וזהו מנהג זלזול בתפלה, ולכן ברור שאסור להחזיק בשעת התפלה טלפון, ויש לכבותו ולהניחו בכיס או במקום אחר. אלא אם כן ישנה אפשרות להעביר את הטלפון למצב שהוא לא יקבל הודעות ולא שיחות, שבמקרה כזה במקום צורך, יש מקום להקל להתפלל מתוכו ולהחזיקו בידו. (וכמובן שכוונתינו לטלפון מוגן).

ומותר להחזיק בשעת התפלה את הסידור בידו, כיון שעושה כן לצורך התפלה. (מרן בשלחן ערוך סימן צו סעיף ב).

שאלות ותשובות על ההלכה

יהודי שמתפלל מתוך אפליקציית של תפילה, האם יש בזה חשש של איסור, אם המכשיר על מצב טיסה שבמצב זה לא יוכל לקבל שום שיחה ושום הודעה? ו' כסלו תשע"ז / 6 בדצמבר 2016

יהודי שמשתמש ממכשיר שמראה לו את התפלה, והוא מכוין את המכשיר למצב טיסה, רשאי להתפלל מתוכו. ואם מדובר במכשיר האסור על פי ההלכה, אין להתפלל ממנו, כי אין קטגור נעשה סנגור.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

לקריאת ההלכה