הלכה ליום רביעי כ"ז תמוז תשפ"א 7 ביולי 2021

טעות בכיוון צד התפלה

שאלה: מי שטעה והחל להתפלל, והוא עומד הפוך מהצד של ירושלים, כיצד עליו לנהוג?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו, שבשעה שעומדים להתפלל תפלת העמידה, יש לעמוד ולהתפלל לכיוון ארץ ישראל, והעומד בארץ ישראל יתפלל לכיוון ירושלים, והעומד בירושלים יתפלל לצד בית המקדש.

ועתה נדון לדוגמא, במי שנמצא מערבית לירושלים, כגון שהוא בעיר אשדוד, שעליו להתפלל לצד מזרח, ששם נמצאת ירושלים, והוא טעה ועמד בכיוון ההפוך, ולמשל התפלל לכיוון מערב, או צפון או דרום, ובאמצע התפלה הבחין בטעות שלו. או שאדם אחר הנמצא שם, רואה את המתפלל שטועה בכיוון התפלה, האם יש להעיר על כך למתפלל? והאם עליו לעקור את רגליו ולשנות את כיוון התפלה?

ויש בדין זה כמה שיטות בפוסקים. ואנו נכתוב את הדין למעשה, כפי שפסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בספרו הליכות עולם (ח"א עמוד קמו).

דין המתפלל ביחיד וטעה בכיוון התפלה
המתפלל ביחידות, שהיה צריך להתפלל לצד מזרח, והתפלל בטעות לצד דרום או צפון, אינו עוקר את רגליו באמצע התפלה, כלומר, אינו מפסיק את עמידתו בתפלה, אלא ישאר לעמוד על מקומו, ורק יטה את פניו לצד מזרח. ואם אדם אחר רואה את המתפלל שהוא טועה בתפלה, יעיר לו על כך, כדי שיכוין את פניו לצד מזרח.

אבל אם המתפלל טעה לגמרי, והוא מתפלל לצד מערב, כלומר, הכיוון ההפוך לגמרי מכיוון התפלה, הרי אי אפשר להורות לו שיכוין את פניו למזרח. ולכן יש אומרים שעליו לעקור את רגליו ולהסתובב ולהתפלל לצד מזרח. אבל מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל כתב שבמקרה כזה אין להעיר בכלל למתפלל על טעותו, וכן אם הוא עצמו שם לב לטעותו, אינו יכול לעקור את רגליו ולכוין לכיוון מזרח, אלא ימשיך בתפלתו, ויסמוך על דברי האומר (בבבא בתרא דף כה:) שהשכינה נמצאת בכל מקום, ואין צריך כיוון מיוחד לתפלה.

המתפלל בציבור בבית הכנסת
כל מה שכתבנו, שאסור למתפלל לעקור את רגליו ולכוין לכיוון התפלה הנכון, זהו דוקא באדם שמתפלל לבדו. אבל אדם המתפלל בציבור בבית הכנסת, וכל הציבור פונה לצד אחד, והוא טעה והחל להתפלל לצד השני, עליו לעקור את רגליו ולהתפלל לכיוון שכל הציבור מתפלל אליו.

ולסיכום: מי שהיה צריך להתפלל לצד מזרח, וטעה והחל להתפלל לצד דרום או צפון, יטה את ראשו לצד מזרח וימשיך בתפלתו. ואם טעה והתפלל לצד מערב, ימשיך בתפלתו בלי לכוין למזרח. ואם מתפלל בציבור בבית הכנסת, עליו לעקור את רגליו ולהתפלל תמיד לצד שכל המתפללים פונים אליו.

שאלות ותשובות על ההלכה

הרב שלום,
אם אמרתי למישהו שהתפלל יחיד להסתובב באמצע התפילה כי היה הפוך לגמרי מכיוון הכותל, האם זאת עבירה ממש גדולה?

תודה רב! י"ג שבט תשפ"א / 26 בינואר 2021

מאחר והוא טעה לגמרי והתפלל לכיוון ההפוך, הרי הורית לו כהלכה שעליו להסתובב. לכן לא רק שלא עברת עבירה, אלא שקיימת מצוה. תבורך,  

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה


דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה, לשמוע קול תרועת שופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ומאחר וכל התקיעות, חובה עלינו לשומען, לכן אסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן שאסור לדבר בזמן התקיעות עצמן, אלא יש להיות בשקט, ולהאזין לקול השופר. ומשעה שבירך את ברכת "לשמוע קול שופר", (או שיצא ידי חובת......

לקריאת ההלכה