הלכה ליום שלישי י"ט תמוז תשפ"א 29 ביוני 2021

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמתו הטהורה של רב רבנן גאון ישראל

רבינו בן ציון (בן בניה) אבא שאול זצוק"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

אחד מתלמידיו

מנהגי ימי בין המצרים

הימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, נקראים ימי "בין המצרים", וכפי שהסברנו אתמול.

ברכת שהחיינו
טוב להזהר ולא לברך ברכת "שהחיינו" בימי בין המצרים, מליל שבעה עשר בתמוז ועד אחרי תשעה באב, על פרי חדש, או על בגד חדש. ויניח את הפרי או הבגד עד לאחר תשעה באב, ולא יאכלנו בלא לברך שהחיינו.

ומקור המנהג הוא מספר חסידים שכתב שלא היו אוכלים פרי חדש בבין המצרים, כי אמרו, איך נברך "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה" והוא זמן פורענות וימי צרה לעם ישראל? וכן כתב מרן בשלחן ערוך, שטוב להזהר מלומר "שהחיינו" בבין המצרים על פרי או על מלבוש. ואף רבינו האר"י כתב, שאין לברך שהחיינו בימי בין המצרים. וכן הסכימו רוב האחרונים. (חזון עובדיה עמוד קכט).

ומעוברת (אשה בהריון) שרואה פרי חדש ומתאווה לאכול ממנו. מותר לה לאכול פרי חדש בימי בין המצרים. ותברך עליו שהחיינו.

בשבתות שבתוך ימי בין המצרים מותר לברך שהחיינו על פרי חדש או על בגד חדש. ומכל מקום לאחר ראש חודש אב, נכון להחמיר שלא לברך שהחיינו על בגד חדש אפילו בשבת. אבל על פרי חדש יש להקל לברך אף בשבת זו שאחר ראש חודש אב. (כן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בספרו שו"ת יחוה דעת ח"א סימן לז).

שמיעת מוזיקה וריקודים
אסור לעשות ריקודים ומחולות בימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, ואפילו בלא כלי נגינה.

אף על פי שמעיקר הדין, מותר לשמוע בשאר ימות השנה דרך הרשם קול, טייפ או דיסק וכדומה, שירים, ובפרט שירי קודש, המלווים על ידי כלי נגינה, מכל מקום, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שבימי בין המצרים יש להמנע מכך. וכבר הארכנו בזה במקום אחר. ומכל מקום, בשמחת מצוה, כגון שמחת חתן וכלה, או בשמחת ברית מילה, או בסעודת פדיון הבן, או בר מצוה, או סיום מסכת, מותר לשמוע שירי קודש המלווים בכלי נגינה, שכל שהיא שמחה של מצוה, יש להקל בדבר.

שירה בפה בימי בין המצרים
ושירה שהיא בפה, בלא כלי זמר, מותר לשורר בימים אלה. וכל שכן שיש להקל בזה בשבתות של ימי בין המצרים, ואפילו בתשעה באב שחל להיות בשבת, מותר לשורר שירי קודש לכבוד שבת.

מי שפרנסתו מנגינה על כלי זמר
מי שפרנסתו לנגן בכלי זמר אצל גויים, מותר לו להמשיך לנגן בכלי זמר עד שבוע שחל בו תשעה באב. וכמו כן מורה לנגינה, שמלמד תלמידים לנגן על כינור וכדומה, ויש לו הפסד ממון, אם לא ילמד בימים אלה, מותר לו להמשיך ללמד נגינה עד שבוע שחל בו תשעה באב. ונכון להחמיר בזה מיום ראש חודש אב. וכמו שיש להקל בזה למורה שמלמד נגינה, כמו כן מותר הדבר לתלמיד הלומד נגינה בימים אלו.

קייטנות שמשמיעים בהם מוזיקה
קייטנות של ילדים, או גני ילדים הפועלים בימי בין המצרים, ובמסגרת פעולתם משמיעים בהם שירים המלויים בכלי נגינה, יש להקל להם להשמיע שירים אלה בימי בין המצרים. כן פסק מרן הרב זצ"ל, וכן פסק הגאון רבי יעקב קמינצקי ז"ל.

ולסיכום: אין לברך שהחיינו על בגד או פרי חדש בימי בין המצרים. ובשבתות שבימי בין המצרים אפשר להקל בדבר. ובשבת שחלה אחר ראש חודש אב, יש להחמיר בזה לגבי בגד חדש, אבל לגבי פרי חדש אפשר להקל. ואין לשמוע מוזיקה בימי בין המצרים. אבל שירה בלי כלי נגינה, מותרת.

ומותר לקנות בגדים חדשים בימי בין המצרים, עד ראש חודש אב. אך אין ללובשם עד לאחר תשעה באב.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום רב,
אצלנו במנין לעיתים קורה שיש אבל שקשה עליו לגשת חזן לכל התפילה או אבל שמגיע באיחור ומבקש להחליף את החזן באשרי ובא לציון ולזכות בקדיש תתקבל.
הבעיה היא שהחזן הקודם צריך לפסוע שלוש פסיעות בקדיש כפי דברי המשנה ברורה שהחזן משלים את הפסיעות של החזרה בקדיש,
האם החזן יכול לסמוך על הפסיעות של האבל? או שעליו לשוב ולומר בלחש יהיו לרצון ועושה שלום ולפסוע?

ישר כח י"ט תמוז תשפ"א / 29 ביוני 2021

הוא אכן צריך לפסוע בעצמו וכו', כמו שכותב השואל. (מסתמא אחרי החזרה מיד). אבל דעת הרב מרן זצ"ל, שלכתחלה יש להקפיד שמי שהתפלל חזרה הוא זה שיאמר את הקדיש תתקבל.

 

תשובת הגאון רבי גד יזדי שליט"א

שלום וברכה,
אחרי תשעה באב יש לנו ברוך ה' הרבה אירועים.
וכן אני בתקופת שידוכים.
האם מותר לקנות בגדים בימי בין המצרים?
אשמח לתשובה. י"ט תמוז תשפ"א / 29 ביוני 2021

מותר לקנות עד ראש חודש אב. וללבוש לאחר תשעה באב. ירבו שמחות בישראל,

מותר לשמוע מוזיקה בשעת נהיגה למנוע שינה? י"ט תמוז תשפ"א / 29 ביוני 2021

מותר.

לשאול אם מותר לקנות ברז למטבח חדש ולהתקינו בתשעת הימים עד תשעה באב ה' אב תש"פ / 26 ביולי 2020

אם יש בכך צורך חיוני, כגון שהברז הקודם התקלקל, מותר.   

האם מותר לרכוש בימים אלו אורגנית לניגון כמתנה לילדה בת 11? י"ז תמוז תש"פ / 9 ביולי 2020

עד ליום ראש חודש אב, מותר לקנות אורגנית חדשה.

האם מותר להזמין בימים שבין המיצרים חופשה במלון ( החופשה תהיה בסוף אוגוסט), כאשר אני רוצה להבטיח מקום שיהיה לי לחודש אוגוסט? כ"ב תמוז תשע"ח / 5 ביולי 2018

מותר בהחלט.

האם בגד חדש אשר איני נוהג לברך עליו שהחיינו בימים רגילים (כגון חולצה של יום יום) עדיין אסור ללבוש בין י״ז תמוז ועד ראש חודש אב? כ' תמוז תשע"ח / 3 ביולי 2018

בגד שלא מברכים עליו שהחיינו, רשאי ללבוש.

האם מותר לקנות בבין המיצרים מוצר חדש, כמו לדוגמא: טלפון חדש? ד' אב תשע"ז / 27 ביולי 2017

בטלפון אין שמחה כל כך, לכן יש להקל. אבל מכונית חדשה וכדומה, יש להחמיר.

האם מותר מחר ללכת לבית מלון בימי בין המצרים? כ"ב תמוז תשע"ה / 9 ביולי 2015

מותר לצאת לנופש ומנוחה בימי בין המצרים, אבל אין אלו ימים ראויים לטיולים, הן משום שהם ימי אבל, והן מחמת הסכנה המצוייה בימים אלה.

אם אני מחליף (בזמן זה) בגד חדש שנקנה לפני בין המצרים, לבגד אחר, האם דינו כבגד חדש שנקנה בבין המצרים? כ' תמוז תשע"ב / 10 ביולי 2012

דינו כבגד חדש.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה


דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

לקריאת ההלכה

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

לקריאת ההלכה