הלכה ליום ראשון י"ט סיון תשפ"א 30 במאי 2021

ההלכה מוקדשת עבור

חיזוק התורה למען ה' ותורתו

הוקדש על ידי

יוליה סוקולוב

דין ערמונים ותפוחים שבושלו על ידי גויים

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו רבותינו שלא לאכול מתבשיל שבושל על ידי גויים. והסברנו את טעמי הגזירה.

ובהלכה הקודמת ביארנו, שישנם שני תנאים, שבהעדר אחד מהם,  מותר לאכול מתבשילי הגוי. האחד, שאם הדבר שנתבשל יכול להאכל אף ללא בישול, כגון תפוחים, הרי שמותר לאכלו אף על פי שבישלו הגוי.

והתנאי השני, שכל דבר שאינו עולה על שלחן מלכים, כלומר, מאכלים שהם פשוטים, ואינם ראויים למלכים, לא שייך בהם איסור בישולי גויים.

ועתה נביא דוגמאות לתבשילים שמותר לאכלם אף על פי שבישלם הגוי.

ערמונים צלויים
יש מדינות, בפרט באירופה, שמצויים גויים היושבים בקרנות הרחוב, וצולים ערמונים (קסטניאס) על גבי גחלים, ומוכרים אותם בתוך שקיות נייר. והשאלה הנשאלת, האם מותר לאכול מערמונים אלה?

והתשובה, שמאחר והדרך לאכול ערמונים גם כשהם חיים, כלומר, גם ללא בישול או צליה,וכן נוהגים לאכלם באותם המדינות, לפיכך אין איסור בישולי גויים נוהג בערמונים. ולכן, מותר לקנות ערמונים כאלה מהגוי, ולאכלם לאחר בדיקה מן התולעים.

וכן נודע לנו מפי תלמידי חכמים ממדינת צרפת, ששם נוהגים עד היום הזה לאכול ערמונים כשהם חיים. ולפי זה אין חשש בישולי גויים בעמונים אלה.

תפוח מרוקח בסוכר
וכן מדינות שהגויים מוכרים ברחובות תפוחים המרוקחים בסוכר, על גבי מקל עץ. ונראה בעיניים שאין כל חשש כשרות במאכל זה, מאחר והסוכר הוא כשר, וכן בתפוח אין חשש איסור. נראה שמותר לקנות מתפוחים אלה, מאחר והתפוח והסוכר נאכלים אף ללא בישול, לכן לא שייך בהם איסור בישולי גויים.

וכן הדין בשאר מאכלים שמתבשלים על ידי גויים, ואפשר לאכלם אף ללא בישול. וכמובן כל זאת בתנאי שאנשים הבקיאים בכשרות מעידים שאין חשש כשרות במאכלים הללו.

שאלות ותשובות על ההלכה

כתבתם שתפוח עם סוכר, יתכן שיודעים שאין בו בעיית כשרות. איך זה יתכן? הרי אי אפשר לדעת! כ"ט אייר תשע"ז / 25 במאי 2017

במדינות דרום אמריקה, רבני המקום בדקו את הדברים, וראו שהגויים מייצרים את התפוח עם הסוכר ללא כל הוספות. ויש מקומות שבאמת אוסרים לאכול מהם כי יודעים שמעורב בו דברים אחרים. ולכן הם יכולים לסמוך על כך במקרה שידוע להם שאין חשש איסור. ונכון שאם כיום בארץ ישראל יעמוד גוי וימכור תפוח מסוכר, אין לסמוך עליו עד שיתברר למעלה מכל ספק שאין בו שום איסור.

מאחר והתפוח והסוכר נאכלים אף ללא בישול, לכן לא שייך בהם איסור בישולי גויים.
הסוכר בלאוו הכי מבושל, וכבר הותר בבישולו הראשון ​הגם שנעשה בכח הא"י (באי"ח חוקת שנה שניה ס' כב), כי גם בזה נאמר אין בישול אחר בישול, הלוא כן? כ"ו אייר תשע"ז / 22 במאי 2017

הטעם שהסוכר מותר לאכילה גם לאחר הבישול הראשון שאף הוא נעשה על ידי גוי, הוא משום שהסוכר נאכל גם כשהוא חי.

ומה בדבר ערמוני אלטאי הסיניים? ראיתי שיש להם כשרות אבל כתוב על האריזה שאלו היו הערמונים האהובים ביותר על קיסרי סין בזמנים עתיקים. ז"א שזה מאכל שכן עלה על שולחן מלכים. האם מותר לי לאכול את ערמוני אלטאי? כ"ו אייר תשע"ז / 22 במאי 2017

הטעם שמותר לאכול ערמונים שנקלו על ידי גוי, אינו משום שערמונים לא עולים על שלחן מלכים, כי אדרבה, ידוע שהערמונים הם מאכל ערב וחשוב מאד. אלא הטעם הוא משום שהערמונים יכולים להאכל כשהם חיים וטריים, ולכן לא שייך בהם איסור משום בישולי גויים.

רציתי לשאול בקשר לתפוחים של הגויים, אמנם זה פרי ואין עניין של חוסר כשרות, אבל מה עם עניין ערלה והפרשת תרומות ? הרי הגויים לא מפרישים תו"מ אז מותר בכל זאת לאכול מפירותיהם? ז' תמוז תשע"ב / 27 ביוני 2012

דברינו אמורים בחוץ לארץ, שבלאו הכי לא שייכים שם דיני תרומות ומעשרות. וגם בארץ ישראל, פעמים רבות אין חיוב תרומות ומעשרות בפירות השייכים לנכרים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

לקריאת ההלכה


שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה